آموزشی

تکنیک دو خودکار تست زنی و روش های آن

تکنیک دو خودکار یکی از تکنیک های تست زنی محسوب می شود که به شما کمک می کند تا تست های کنکور را با سرعت عمل بیشتری پاسخ دهید و اگر در مدیریت زمان یا یادگیری با مشکل مواجه هستید آن را شناسایی کنید. در این مطلب به معرفی و بررسی تکنیک دو خودکار خواهیم پرداخت.

تکنیک دو خودکار

تکنیک دو خودکار چیست و چگونه می توان از آن برای بهبود عملکرد در جلسه کنکور استفاده کرد؟ با استفاده از تکنیک دو خودکار می توانید تشخیص دهید که مشکل تست زنی شما کجاست. آیا کمبود وقت سبب شده که نتوانید به سوالات مورد نظر پاسخ دهید یا عدم یادگیری آن مطلب؟ در پاسخ دهی به سوالات کنکور تکنیک های مختلف وجود دارد که استفاده از هر کدام از آن ها می تواند در زمان شما صرفه جویی کند و مدیریت زمان کنکور را آسان تر !

یکی از تکنیک هایی که می توانید در جلسه کنکور مورد استفاده قرار دهید ” ضربدر منها ” است. بکارگیری از تکنیک دو خودکار به شما کمک می کند تا سریعا متوجه شوید که کدام سوالات را در همان لحظه پاسخ داده اید و زمان کمی برای آن در نظر گرفته اید و کدام یک از آن ها وقت گیر تر هستند.

تکنیک دو خودکار چیست ؟

اگر بخواهیم به تعریفی واضح از تکنیک دو خودکار بپردازیم که در کلاس کنکور آنلاین به شما آموزش داده شده است، باید یک مثال عملی برای شما بزنیم. تصور کنید که در حال خواندن درسی مانند فیزیک هستید. پس از اینکه مطالعه را با روش های صحیح مانند خلاصه نویسی ، حاشیه نویسی و … به اتمام رساندید و نوبت به تست زنی رسید باید یک مجموعه تست انتخاب کنید. به طور مثال یک مجموعه تست 20 تایی مناسب است. مدت زمانی که باید برای این تعداد تست در نظر بگیرید 25 دقیقه است. یعنی زمان لازم برای هر سوال حدودا 1 دقیقه !

تست هایی که انتخاب کرده اید باید در مدت زمان مشخص یعنی 25 دقیقه پاسخ داده شوند. در هنگام پاسخ گویی از خودکار آبی استفاده کنید. توصیه می کنیم شرایط پاسخ دهی به تست ها را همانند کنکور شبیه سازی کنید و بر روی صندلی یا میز رسمی بنشینید. پس از اینکه 25 دقیقه به اتمام رسید به دقت بررسی کنید که کدام یک از سوالات بدون پاسخ مانده اند و نتوانستید در مدت زمان مشخص به آن ها پاسخ دهید.

در این شرایط باید نوبت دوم تست زنی را شروع کنید. هیچ زمانی در نظر نگیرید و از خودکار مشکی برای پاسخ گویی کمک بگیرید. در کدام از این دو حالت باید درصد بگیرید و مشاهده کنید که کدام حالت بیشتر یا کمتر بوده است. در ادامه به بررسی درصد های مختلف از تکنیک دو خودکار می پردازیم.

تکنیک دو خودکار چیست ؟

حالت اول : جواب های غلط یا نزده در تایم دوم ، کمتر از تایم اول است !

بسیاری از دانش آموزان کلاس آنلاین کنکور و داوطلبینی که از این تکنیک استفاده می کنند اذعان دارند که در تایم دوم و پاسخ دهی به تست ها بدون در نظر گرفتن زمان ، درصد بالاتری را پاسخ داده اند. به طور مثال در تایم اول 30 درصد و در تایم دوم 80 درصد توانسته اند به سوالات پاسخ دهند. این موضوع نشان می دهد که دانش آموز در مدیریت زمان کنکور دچار مشکل است.

برای رفع این مشکل چند توصیه داریم. اولین توصیه ما به شما عزیزان این است که تعداد بیشتری از تست های زمان دار را پاسخ دهید تا سرعت عملتان افزایش پیدا کند. دومین توصیه این است که اگر در حل سوالات فرمولی مانند ریاضی ، فیزیک و شیمی دچار مشکل هستید و فرمول ها زمان زیادی از شما می گیرند می توانید از روش هایی استفاده کنید که شما را سریع تر به پاسخ می رسانند. دوره ها و فیلم های آموزشی که در این وب سایت از اساتید مطرح ایران وجود دارد نکاتی را به شما یادآور می شود که می توانید با استفاده از آن ها در زمان خود صرفه جویی کنید.

حالت دوم : جواب های غلط یا نزده در دو حالت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند !

اگر با مقایسه درصد های مرحله اول و دوم تفاوت زیادی را مشاهده نکردید پس مشکل شما زمان نیست. بلکه یادگیری شما از مطلب مورد نظر ناقص است و باید روش مطالعه خود را اصلاح کنید. منابع خود را بررسی کنید و اگر در منابع کنکور مشکل دارید نسبت به تهیه کتاب های کمک درسی یا فیلم های آموزشی اقدام کنید. توصیه ای که تمام کارشناسان به دانش آموزان و داوطلبین کنکور می کنند این است که مشاهده فیلم های آموزشی تاثیر بیشتری در ذهن و یادگیری شما نسبت به کتاب دارند. زیرا حافظه دیداری و شنیداری شما را درگیر می کند.

حالت دوم : جواب های غلط یا نزده در دو حالت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند !

چه زمانی برای استفاده از تکنیک دو خودکار مناسب است ؟

واقعیت این است که تکنیک دو خودکار به عنوان یکی از کارآمد ترین تکنیک ها توسط اساتید مطرح می شود اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی این تکنیک جواب می دهد که در کنار آن از سایر نکات مهم تست زنی غافل نشوید.

رعایت نکات تست زنی در دروس عمومی و تخصصی با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال شما باید هنگامی شروع به تست زنی دروس عمومی کنید که مطلب را کاملا خوانده اید ، حاشیه نویسی ، خلاصه نویسی و مرور را به اتمام رسانده اید. در این شرایط باید به سراغ حل تست های بدون زمان و سپس تست های زمان دار بروید. در صورتی که وضعیت برای دروس تخصصی متفاوت است.

همانطور که در کلاس کنکور مجازی به شما آموزش داده ده است بهترین روش برای شروع تست زنی دروس تخصصی این است که بلافاصله بعد از اتمام مطلب به سراغ تست های بدون زمان و سپس زمان دار بروید. فراموش نکنید که تکنیک دو خودکار می تواند به شما اعلام کند که آیا مشکل در سرعت عمل دارید یا در یادگیری ! پیشنهاد ما این است که قبل از استفاده از این تکنیک به ” تعداد سوالات کنکور ” واقف شوید و بدانید که قرار است برای هر درس چقدر زمان صرف کنید و هر سوال شامل چند دقیقه یا ثانیه می شود. قطعا با استفاده از راهکارهایی که در این وب سایت و مطالب مختلف بیان می شود شما را به موفقیت نزدیک تر می کند.

4.4/5 - (7 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا