مشاوره کنکورمقالات

تکنیک ساعت مخصوص در زمان کنکور

براساس تکنیک ساعت مخصوص در زمان مطالعه و درس خواندن برای کنکور هر وقت فکر مزاحمی به ذهن وارد شد باید یک ایست بزرگ به آن بگوییم و زمان خاصی از شبانه روز را برای فکر کردن به آن اختصاص دهیم. معمولا اتفاقی که در این حالت رخ می دهد افزایش تمرکز موقع درس خواندن یا انجام کارهای روزمره است؛ زمانی که به ساعت مخصوص می رسیم فکر مزاحم اهمیت خود را از دست داده و عملا نمی تواند ذهن را مشغول کند. در این مقاله بیشتر با مدیریت افکار هنگام مطالعه برای کنکور آشنا می شویم.

توقف افکار منفی و مزاحم چیست؟

تکنیک ساعت مخصوص یک روش موثر برای رهایی و توقف افکار منفی در هنگام مطالعه است؛ در این روش در مواجه با افکار غیرضروری و منفی تکرارشونده می توان به صورت آگاهانه به آن ها فرمان ایست داد. برای توقف فکرهای مزاحم باید ابتدا  روی آن تمرکز کرد و برای متوقف شدن آن فکر به آن یک نه بزرگ بگویید و این کار را با صدای بلند انجام دهید. در مرحله بعد باید یاد گرفت که عبارت نه را در ذهن نیز بیان کنید تا بتوان از تکنیک ساعت مخصوص در هر جایی استفاده کرد.

دلایل کارایی تکنیک ساعت مخصوص

سه دلیل برای اینکه استفاده از تکنیک ساعت مخصوص برای تمرکز در مطالعه کنکور وجود دارد.

1.فرمان ایست همانند یک تنبیه عمل کرده و در صورت تداوم این تنبیه احتمال عدم تکرار آن زیاد است.

2.فرمان ایست در برابر افکار مزاحم مثل یک عامل حواس پرتی است که به عنوان یک راهنمای ضروری با افکارهای اضطراب آور سازگاری ندارد.

3.تکنیک ساعت مخصوص مانند پاسخی مثبت برای توقف افکار است که با فکرهای مثبت و جملات اطمینان بخش و خویشتن دار جایگزین می شود.

اهمیت توقف افکار منفی و مزاحم

با تغییر نحوه تفکر، خلق و خوی افراد نیز تغییر می کند. از این رو ساده ترین راه برای این کار یادگیری توقف فکر است که باعث بهتر شدن شرایط روحی هنگام مطالعه می شود. اهمیت توقف افکار منفی در زمان مطالعه برای کنکور می تواند مانع از ورود افکار منفی و ناخواسته و ایجاد افسردگی و اضطراب شود.

از تکنیک ساعت مخصوص برای توقف افکار مزاحم می توان در هر موقعیتی استفاده کرد؛ بنابراین در هنگام مطالعه یا کار در منزل یا محل کار برای تمرکز حواس بسیار مفید بوده و برای یادگیری این روش نیاز به مقداری تمرین است.

استفاده از تکنیک ساعت مخصوص در کنترل افکار

برای مطالعه و درس‌خواندن کنکور به صورت مفید باید شرایط خاصی را در نظر داشت تا بازدهی لازم افزایش یابد. هجوم افکار مثبت و منفی مزاحم به دلایل متعدد می تواند فرآیند مطالعه مفید را تحت تاثیر قرار دهند؛ از این رو کنترل افکار با استفاده از روش های علمی می تواند بسیار راه گشا باشد. راهکارهای مختلفی برای توقف فکر هنگام مطالعه وجود دارد که در ادامه به موارد مهم آن اشاره می کنیم.

1.در دسترس قرار دادن کاغذ و مداد هنگام مطالعه و یادداشت افکار مزاحمی که در زمان درس خواندن به ذهن هجوم می آورند. با نوشتن این فکرها قاطعانه به آن ها نه بگویید و در زمان خاصی درباره آن ها فکر کنید.

2.مشخص کردن زمان و مکان مخصوصی برای مطالعه که از هر جهت ساکت و بدون عوامل حواس پرتی باشد، زیرا بعضی افکار مزاحم در محیط نامناسب در دهن به وجود می آیند.

3.برای کنترل ذهن باید سعی کنید بعد از استفاده از تکنیک ساعت مخصوص تمام تمرکز خود را روی مطالب درسی قرار دهید.

4.در صورتی که نوشتن مسئله یا فکری روی کاغذ نتواند مانع از فکر کردن به مساله شود باید برای آرام شدن ذهن، آن مساله را حل و برطرف کرد.

5.برای مطالعه دروس کنکور باید با حس خوب سراغ درس رفت؛ زیرا در این صورت ذهن بسیار آرام است.

6.بهتر است از تکنیک ساعت مخصوص استفاده کرده و در ساعت هایی که برای استراحت اختصاص می دهید به افکاری که حین مطالعه به ذهن وارد می شوند فکر کنید تا هنگام درس‌خواندن مزاحم نشوند.

چند استراتژی ساده هنگام مواجه با افکار مزاحم

برای مبارزه با افکار مزاحم و استفاده از تکنیک ساعت مخصوص هنگام مطالعه برای کنکور باید چند استراتژی ساده به شرح زیر را در نظر گرفت.

اول: داشتن مهارت مدیریت افکار

دوم: پذیرش اینکه همیشه مغز درست نمی گوید

سوم: استفاده از روش حساسیت زدایی منظم

جمع بندی

برای مدیریت و کنترل افکار مزاحم هنگام مطالعه و حضور در کلاس کنکور آنلاین به خصوص زمان درس‌خواندن برای کنکور استفاده از تکنیک ساعت مخصوص بسیار مفید است. در این روش می پذیریم افکاری که در ذهن ما به وجود‌آمده اند تنها یک فکر هستند و آن ‌ها را روی کاغذ یادداشت می کنیم تا ساعت خاصی در موردشان فکر کنیم.

5/5 - (5 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا