مقالات

خودباوری برای موفقیت در کنکور

کنکور

شما باید در زندگی آنقدر مصمم باشید تا زندگی و دنیا هم شما را فردی مهم و جدی به حساب آورد درست مثل یک دانش آموز سخت کوش برای معلم. دانش آموزی که ممکن است امتحانات سخت تری را پشت سر بگذارد. این درست ذات رو به جلو رفتن است. اگر آدمی در شرایط سخت قرار نگیرد بدون شک دچار یک نواختی می شود که جلوی پیشرفت و تکاملش را می‌گیرد. به عبارت دیگر دنیا محل تکامل است نه ایستادن! یکی از مسائلی که شرایط بد را برای ما رقم می‌زند، احساسات شکننده، افکار بد و روحیه ضعیف است. اما شما نباید جا بزنید. شما باید با تمام این‌ها بجنگید و شکستشان دهید و از این مرحله سخت عبور کنید. اما باید منتظر مراحل سخت تر باشید! درست مثل یک بوکسور که هرچی هم از رقیب خودش ضربه می‌خوره، باز بلند می‌شه و مبارزه می‌کنه. توی این رینگ برنده کسیه که میجنگه و جا نمیزنه. این آدم وقتی با مرحله سخت تری رو به رو بشه، اگر باز هم زمین بخوره حتی زودتر و قویتر از قبل بلند می‌شه! و آماده ترین خودش می‌شه. شما برای موفقیت در کنکور باید به این خودباوری برسید.

مانع فقط خودتی

یادت باشه مانع فقط خودتی! به جز خودت هیچ مانعی برای انجام ندادن کارات وجود نداره، فقط خودتی که می‌تونی با بهونه آوردن و کم تلاش کردن، خودتو از موفقیت دور کنی. بیشتر از همیشه تلاش کن و ادامه بده، ازت میخوام که متوقف نشی و خودتو مانع موفقیتت نکنی. تو اولین قدم بهتره بهونه‌ها رو کنار بزارید، هر کسی می‌تونه بهونه بیاره. اینکه سخته، خسته کنندس، اتاقم کوچیکه، سر و صدا هست، تمرکز ندارم، فلان کتابو میخوام و… همه می‌تونن همچین بهونه‌هایی بیارن ولی اونایی موفقن و به خواسته خودشون می‌رسن که بهونه‌ها رو کنار می‌زنن و هر طور شده ادامه می‌دن تا به هدف نهاییشون یعنی موفقیت در کنکور برسن.

علت اصلی دوری شما از درس و تکالیف این است که موضوعات پیش رو، خیلی بیشتر از حد تصورتان هستند. شما به یک برنامه طبقه بندی شده نیاز دارید. این برنامه تا هر تکلیف را در قسمت جداگانه‌ایی قرار دهید. هر روز قسمت مشخصی از این جدول‌ها را پر کنید. با انجام این کار کم کم وضعیت شما بهتر می‌شود و باعث می‌شود که دیگر به طور ناگهانی با یک کار سخت و سنگین رو به رو نشوید. آن هم به این دلیل است که تکالیفتان را طبقه بندی کرده‌اید و با خواندن و مطالعه، بخش‌هایی از این جدول‌ها کاملا کنترل شده‌‌اند. برای ایجاد انگیزه درس خواندن برنامه‌ریزی تکالیفتان، روند کار شما را آسانتر و حتی سریع‌تر می‌کند. میتوانیم با یک برنامه خوب و منظم به همهی امور رسیدگی کنیم و نتیجه مطلوبی را دریافت کنیم.

 مطالعه با برنامه ریزی باعث ایجاد انگیزه می‌شود

می‌دانید که همه ما خلق کننده عادت‌هایی هستیم. حالا اگر این چالش باعث انگیزه در مطالعه شما شود، می‌توانید از آن به عنوان یک اصل مهم در کارهایتان استفاده کنید. یکی از روش‌هایی که برای موفقیت در کنکور بسیار کاربرد دارد شرکت در کلاس کنکور مجازی ایجاد عادت است. در حقیقت عادت‌ها خیلی قوی و قدرتمند هستند. مثلا زمانی که شما یک برنامه مطالعه روزانه را به وجود می‌آورید دیگر حتی در زمان استراحت هم نمی‌توانید از مطالعه کردن غافل شوید، چرا که شما به این روند عادت کرده‌اید و نمی توانید بدونه مطالعه به آرامش برسید.

خودباوری برای موفقیت در کنکور

چند جمله انگیزیشی برای خودباوری در مسیر کنکور

1) در زندگی واقعی دوم شدن وجود ندارد، یا برنده می‌شوید یا نمی‌شوید.

2) شاید موفقیت نسبی باشد، ولی بیشتر چیزها در زندگی مطلق‌اند. مدرک، مدرک است، شغل، شغل است و سخت‌کوشی، سخت‌کوشی؛ کاملا ساده و مستقیم.

3) زندگی شما بر اساس شانس‌ها و فرصت‌هایتان ساخته می‌شود. هرگز چیزی را به شانس واگذار نکنید و هیچ وقت اجازه ندهید فرصت‌ها از دست‌تان برود.

4) طوری درس بخوانید که انگار فردایی وجود ندارد. اگر همه‌ی درس‌هایتان را برای «فردا» بگذارید خیلی دیر می‌شود.

5) برنده‌ها هر کدام در زمینه‌ی تخصصی خودشان استراتژی و برنامه‌ریزی خاص خود را دارند، اما یک چیز در همه‌ی آنها مشترک است، تلاش. دست از تلاش کردن بر ندارید.

6) خستگی را کنار بگذارید، اما هرگز امید را رها نکنید. از فکر کردن به شکست‌هایتان دست بکشید، اما هرگز از اهداف‌تان دست نکشید. فکر کردن به گذشته را رها کنید، اما هرگز آینده را به حال خود رها نکنید.

7) اگر انتظار دارید بدون درس خواندن شغل خوبی به دست بیاورید، مثل این است که انتظار داشته باشید بدون دویدن در مسابقه‌ی ماراتن برنده شوید.

8) موفقیت در زندگی به آسانیِ یک دانش‌آموز خوب بودن است. تمام کاری که باید بکنید این است که حواس‌تان را جمع کنید، سخت‌کوش باشید و همه‌ی تلاش‌تان را به کار ببندید.

9) شکست گذراست. تنها چیزی که باید ثابت باشد اراده‌ی شما برای موفقیت است.

10) یک دانش‌آموز خوب بودن بیشتر از آنکه به انجام کارهای تکراری از روی عادت بستگی داشته باشد، به علاقه و اشتیاق شما به یادگیری وابسته است.

دیگر به این فکر نکنید که چه اتفاقی قرار است بیفتد، به این فکر کنید که شما چه کار می‌توانید بکنید.

جمع بندی

با توجه به مواردی که گفتیم، برای موفقیت در آزمون کنکور و کسب رتبه‌ های برتر باید سعی کنید به خود باوری برسید و از انرژی‌های منفی و افکار بد دوری کنید. همچنین بهتر است برای صرفه جویی در وقت و اتلاف انرژی برای مطالعه در کلاس کنکور آنلاین غرب آنلاین شرکت کنید. دوره‌های مجازی ما برای دروس عمومی و تخصصی برای کنکور 1403 و 1404 آماده شده‌اند. شما می‌توانید هم اکنون دوره‌‌های آنلاین جامع کنکور 1403 را با تخفیف ویژه‌ی 40 درصدی خریداری کنید.

نویسنده: انسیه عزیر پور دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا