آموزشیمشاوره کنکور

طلایی ترین روش مطالعه کنکور انسانی 1403

بهترین روش مطالعه کنکور انسانی چیست و چگونه می توان در این رقابت موفق شد ؟ رشته انسانی یکی از سه رشته اصلی محسوب می شود که طرفداران زیادی دارد. دروسی که در این رشته وجود دارد اغلب به صورت حفظیاتی هستند و باید از روش های جداگانه ای برای یادگیری آن ها استفاده کرد. در این مطلب به بهترین و طلایی ترین روش مطالعه کنکور انسانی خواهیم پرداخت.

روش مطالعه کنکور انسانی

اطلاع از بهترین روش مطالعه کنکور انسانی سبب می شود تا شما موفقیت بیشتری در این رقابت کسب کنید و این روش در کلاس آنلاین کنکور نیز به شما آموزش داده می شود. اغلب سوالاتی که در کنکور انسانی 1403 مطرح می شود از نوع مفهومی است. این رشته دارای دروس تخصصی و عمومی می باشد که برای یادگیری آن ها باید حافظه ای قوی داشته باشید. زیرا دروس این رشته از نوع حفظیات محسوب می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله با روش مطالعه کنکور انسانی آشنا شویم.

شناخت استراتژی کنکور

یکی از اشتباهاتی که برخی از داوطلبین آن را مرتکب می شوند این است که بدون شناخت استراتژی کنکور اقدام به شروع مطالعه می کنند. در صورتی که نمی دانند باید چه بخوانند و چگونه بخوانند. شما با شرکت در کلاس کنکور آنلاین و اطلاع و آگاهی از استراتژی کنکور خود را چند گام به موفقیت نزدیک تر خواهید کرد. زیرا می دانید که قرار است با چه نوع از سوالاتی روبرو شوید و با چه روشی به آن ها پاسخ دهید.

شناخت استراتژی کنکور انسانی باعث می شود تا شما مطالعه ای دقیق تر داشته باشید. به طور مثال در رشته انسانی دو نوع ادبیات به نام ادبیات عمومی و ادبیات تخصصی داریم. مباحث مشترکی بین دو این درس وجود دارد که می توان به آرایه های ادبی و قرابت معنایی اشاره کرد. این دو مبحث جزو مباحثی است که در کنکور پر تکرار هستند. به این معنی که باید تمرکز ویژه ای بر روی مطالعه و یادگیری دقیق آن ها داشته باشید.

درس عربی یکی دیگر از دروسی است که هم تخصصی و هم عمومی می باشد. تعداد سوالاتی که از این درس مطرح می شود از 3 کتاب است. برای خواندن این درس باید ترجمه و قواعد را به طور همزمان لحاظ کنید تا بتوانید با بهترین کیفیت اقدام به پاسخ گویی به آن ها کنید.

یادگیری

پس از اینکه در کلاس کنکور مجازی به شناخت استراتژی کنکور پرداختید نوبت به مهم ترین مرحله یعنی یادگیری می رسد. یادگیری دروس متعدد نیاز به زمان زیاد و برنامه ریزی دقیق دارد. متاسفانه برخی از دانش آموزان و داوطلبین کنکور سراسری مطالعه دروس را به نحوی انجام می دهند که آن از سر خود باز کنند. به این معنی که می خواهند رفع تکلیف کنند. در صورتی که یادگیری دروس عمومی و تخصصی علاوه بر برنامه ریزی نیاز به علاقه شما نیز دارد.

یادگیری

اگر یک یا چند درس از حجم زیادی برخوردار هستند نیازی نیست که آن ها را در کوتاه ترین زمان ممکن بخوانید و تمام کنید. بلکه می توانید آن را به چند بخش تقسیم کنید و در زمان های مختلف اقدام به خواندن و یادگیری آن ها کنید. به این نکته توجه داشته باشید که خواندن با یادگیری متفاوت است. ممکن است شما یک مبحث را ده بار بخوانید اما آن را یاد نگیرید و یک مطلب را یک بار بخوانید و به خوبی آن را درک کنید.

اگر به صحبت های رتبه های برتر کنکور گوش داده باشید به خوبی متوجه شده اید که آن ها از تکنیک هایی مانند خلاصه نویسی و حاشیه نویسی استفاده می کنند. به این معنی که اگر در حین مطالعه دروس به یک مبحث ، فرمول یا جمله دشوار برخورد کردند آن را در گوشه ای از کتاب می نویسند تا بارها و بارها در مقابل چشمان آن ها قرار بگیرد و در ذهن آن ها حک شود. اگر  شما هم یادگیری برخی از فرمول ها یا مباحث برایتان دشوار است می توانید از این تکنیک استفاده کنید. مرور کردن مواردی که در حاشیه کتاب نوشته اید می تواند سرعت شما را در یادگیری افزایش دهد.

تست زنی

بهترین روش مطالعه کنکور انسانی این است که بعد از گذراندن مراحلی مانند شناخت استراتژی کنکور و یادگیری به سراغ مرحله بسیار مهمی به نام تست زنی بروید. این مرحله باید بعد از اتمام دروس باشد. بعد از تست زنی باید بلافاصله تعداد سوال های صحیح و غلط خود را بشمارید و به پاسخ نامه تشریحی مراجعه کنید.

در ابتدا باید اقدام به حل تست های بدون زمان کنید. به این معنی که هیچ گونه محدودیت زمانی را برای پاسخ گویی به تست ها در نظر نگیرید. پس از اینکه میزان تسلط شما تا حدودی بیشتر شد باید حل تست های زمان دار را شروع کنید. در حل تست های زمان دار از تکنیک های مختلفی مانند ” تکنیک دو خودکار ” بهره بگیرید برای اطلاع از نحوه انجام این تکنیک به مطلب مربوطه مراجعه کنید. تکنیک دو خودکار به شما کمک می کند که نقاط ضعف خود را پیدا کنید. برخی از دانش آموزان و داوطلبین در سرعت عمل و برخی دیگر در یادگیری مطالب مشکل دارند.

تست زنی

بررسی پاسخ تست ها

تمام سوالات کنکور به صورت چهار گزینه ای مطرح می شود. اگر می خواهید تست های آزمایشی را در خانه جواب دهید باید بعد از اتمام آن به سراغ پاسخ نامه تشریحی آن ها بروید. زیرا پاسخ نامه تستی فقط می تواند به شما گزینه صحیح را نشان دهد اما پاسخ نامه تشریحی پا را یک گام فراتر گذاشته و به بیان مواردی در ارتباط با پاسخ صحیح نیز می پردازد. این موضوع سبب می شود تا شما نکات جدیدی را از پاسخ یک تست یاد بگیرید.

نکته مهم در روش مطالعه کنکور انسانی !

همان طور که اشاره کردیم دروس رشته انسانی جزو دروس حفظیاتی محسوب می شود و باید خط به خط کتاب درسی را در حافظه خود بسپارید تا از استرس امتحان به دور باشید. اگر می خواهید در این امر موفق شوید باید کارهایی از جمله خلاصه نویسی را انجام دهید. نکات مهم و دشوار را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید. این موضوع سبب می شود تا مرور درس در مدت زمان کوتاه تری انجام شود و راندمان شما نیز افزایش پیدا کند.

4/5 - (9 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا