اخبار کنکورمقالات

آخرین سهمیه کنکور 1401

سهمیه کنکور 1401 چگونه است؟ آگاهی از سهمیه ها یکی از موضوعاتی است داوطلبان باید آن را مد نظر قرار داشته باشند. در حال حاضر مهمترین سهمیه کنکور 1401 مربوط به مناطق می باشد. در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

سهمیه کنکور 1401

سهمیه کنکور 1401 چه تاثیری در قبولی داوطلبان دارد ؟ هر ساله سهمیه هایی برای داوطلبان قرار داده می شود که برخی از آن ها بر اساس مناطق ، رزمنده بودن و … تعیین می شود. در کلاس کنکور آنلاین گفته شده که در کنکور سال آینده نیز مهم ترین سهمیه به مناطق تخصیص داده می شود.  اطلاع از سهمیه کنکور 1401 سبب می شود تا داوطلبان شناخت بیشتری از مسیر پیش روی خود داشته باشند. طبق آخرین اخباری که به گوش می رسد تعدادی از سهمیه های کنکور سال آینده حذف شده اند که در ادامه مشاهده می کنید.

  • ایثارگرانی که قصد استفاده از سهمیه خود را دارند باید 85 % نمرات گزینش آزاد را کسب کنند.
  • سهمیه مناطق به میزان 50 % نسبت به سایر شرکت کنندگان تغییر کرده است.
  • سهمیه هایی مانند بومی گزینی ، بومی منطقه ای ، بومی محلی ، سهمیه کشاورزی و همچنین هیئت علمی حذف شده است.
  • سهمیه هایی که شامل حوادث و بلایایی طبیعی از جمله سیل ، زلزله و … می باشد تغییری نکرده است.
  • در سال های گذشته بهیاران برای قبولی در کنکور و رشته پرستاری دارای سهمیه بوده اند که این سهمیه حذف شده است.

سهمیه خانواده شهدا

ای موضوع در کلاس آنلاین کنکور به دانش آموزان گفته شده که هر ساله خانواده شهدا و جانبازان دارای 25 % سهمیه کنکور می باشند که در کنکور 1401 نیز به قوت خود باقی است. به این معنی که تمام فرزندان خانواده شهدا و جانبازان از شانس بیشتری برای قبولی در کنکور نسبت به داوطلبان عادی برخوردار می باشند.

آیا سهیمه ای برای دوران کرونا در نظر گرفته شده است ؟

متاسفانه بیماری کرونا مدت زیادی است که دامن گیر تمام کشورهای جهان شده است. انتظار می رفت که سهمیه ای برای این دوران در نظر گرفته شود اما طبق آخرین اطلاعات و اخبار هیچ سهمیه ای برای این دوران از طرف سازمان سنجش اعلام نشده است.

سهمیه کنکور ۱۴۰۱ | سهمیه مناطق

یکی از قوانینی که در سال های اخیر در کنکور مطرح بوده است سهمیه بندی بر اساس مناطق است. منطقه داوطلب بر اساس اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه دوم لحاظ می شود. بر اساس این مدرک می توان داوطلب را در منطقه 1 تا 3 دسته بندی کرد. اگر برخی از داوطلبان دوران تحصیل خود را در تمام این منطقه های سپری کرده باشد منطقه مرفه تر برای او در نظر گرفته می شود. جالب است بدانید که تعداد داوطلبینی که هر ساله در کنکور شرکت می کنند از منطقه 2 می باشند و تعداد کمتری مختص به منطقه 1 و 3 می باشند.

تمام داوطلبینی که در کنکور 1401 شرکت می کنند از سهمیه مناطق برخوردار می باشند. اگر داوطلب از سایر سهمیه کنکور 1401 برخوردار نباشد ، کسب سهمیه او به روش زیر محسوب می شود.

آیا سهیمه ای برای دوران کرونا در نظر گرفته شده است ؟

 

منطقه 1

منطقه 1 شامل کلان شهرهایی مانند شهر تهران ، اصفهان ، تبریز و مشهد می باشد. البته لازم به ذکر است که منطقه 1 در شهر تهران نیز وجود دارد و شامل بخش کن و شمیرانات خواهد شد.

منطقه 2

اغلب شهرها و شهرستان هایی که در ایران وجود دارند در منطقه سه تقسیم بندی می شوند. ولی شهرهای بسیار محروم و کوچک در منطقه 3 قرار دارند.

منطقه 3

همان طور که اشاره کردیم شهرهای محروم و کوچک در منطقه 3 دسته بندی می شوند. علاوه بر این دو دسته از داوطلبین نیز در این بخش وجود دارند که می توان به افراد معلول و افرادی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند اشاره کرد.

سهمیه کنکور 1401 | رزمندگان و ایثارگران

علاوه بر خانواده های شهدا ، سهمیه هایی برای همسر ، فرزندان ، پدر ، مادر ، خواهر و برادر ایثارگران و جانبازان نیز وجود دارد که میزان آن 25 % می باشد. البته میزان جانبازی نیز باید بالای 25 % باشد.

اگر جانباز کمتر از 25 % جانبازی داشته باشد دارای 5 % سهمیه در کنکور می باشد. همچنین فرزندان رزمندگان به شرطی از سهمیه کنکور 1401 برخوردار می شوند که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشند. ذکر این نکته لازم است که حضور در جبهه های جنگ باید به شکل داوطلبانه صورت گرفته باشد.

افرادی که قصد دارند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند باید به منظور قبولی در هر رشته محل ، حداقل 70 % نمره گزینش آزاد را کسب کنند در غیر این صورت هیج سهمیه ای برای آن ها در نظر گرفته نخواهد شد.

سهمیه کنکور 1401 | رزمندگان و ایثارگران

 

شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران چیست ؟

برای استفاده از سهمیه کنکور 1401 محدودیت هایی وجود دارد که باید از تمام آن ها آگاهی داشته باشید تا بتوانید به نحوی صحیح ، اقدام به انتخاب رشته محل و دانشگاه کنید که ما در موسسه غرب آنلاین در کلاس کنکور مجازی به آنها اشاره کرده ایم. داوطلبانی که در ادامه به آن ها اشاره می شود قادر هستند با استفاده از سهمیه ایثارگران در رشته های روزانه و شبانه ، در دانشگاه های پیام نور ، غیر انتفاعی ، پردیش ، مجازی و نیمه حضوری پذیرفته شوند.

  • داوطلبان با دارا بودن سهمیه رزمندگان بسیجی ، سازمان جهاد کشاورزی ، ستاد نیروهای مسلح کشور از سال 1368 به بعد
  • تمام داوطلبان با دارا بودن سهمیه های رزمندگان و همچنین ایثارگران از سال 1376 به بعد
  • داوطلبانی که با استفاده از سهمیه های شهدا ، جانبازان و ایثارگران در دانشگاه پذیرفته می شوند به طور رایگان تحصیل می کنند اما در برابر مدت تحصیل دارای تعهد خدمت هستند.

سهمیه کنکور ۱۴۰۱ | مناطق محروم رشته های غیر پزشکی

میزان 40 % از ظرفیت کد رشته محل های ناحیه و قطبی دوره روزانه و همچنین کد رشته محل های کشوری به استان هایی همچون ایلام ، بوشهر ، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه تعلق می گیرد. همچنین استان های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان از این قاعده پیروی می کنند.

سهمیه کنکور 1401 | مناطق محروم رشته های آموزش پزشکی

رشته هایی مانند پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی از مهم ترین رشته های آموزش پزشکی محسوب می شود که در آزمون 1401 شامل 30 % ظرفیت می باشند. افرادی که در مناطق محروم در این رشته ها قبول می شوند دارای شرایط زیر می باشند که البته زمان مطالعه آنها نیز اهمیت دارد.

  • افرادی که از مناطق محروم در رشته های پزشکی پذیرفته می شوند متعهد خواهند شد که به مدت 3 برابر تحصیل خود خدمت کنند. لازم به ذکر است که این تعهد قابل خرید و نقل و انتقال نمی باشد.
  • داوطلبانی که با استفاده از این سهمیه پذیرفته می شوند نمی توانند رشته یا محل خود را عوض کنند.
  • مدرک فارغ التحصیلی بعد از اتمام پایان تعهد خدمت به افراد داده می شود.
  • داوطلبانی که در رشته های پزشکی قبول می شوند تا پایان مدت تعهد خدمت نمی توانند در محلی غیر از محل تعهد به انجام کارهای پزشکی مشغول شوند.
  • امکان تحصیلات در مقاطع بالاتر وجود دارد اما باید حداقل نیمی از تعهد خدمت خود را گذرانده باشند.

گزینش بومی

مهم ترین نکته ای که در خصوص گزینش بومی وجود دارد این است که در انتخاب رشته بومی ، احتمال قبولی شما در دانشگاه بومی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. شناخت و آگاهی از موارد زیر می تواند احتمال قبولی شما را افزایش دهد.

  • منطقه بومی استان ، ناحیه و قطب خود را به خوبی بشناسید.
  • رشته بومی در منطقه خودتان.
  • بومی بخش یا شهر در رشته محل هایی که پذیرش بومی شهری و بخشی دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا