مشاوره کنکورمقالات

چگونگی مرور دروس کنکور با زمان بندی

مرور دروس کنکور برای داوطلبان امری بسیار مهم و ضروری است. اهمیت مرور درس کنکور به قدری زیاد است که عدم توجه به آن می تواند نتیجه کنکور را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطلب علاوه بر بررسی مرور دروس کنکور به زوایای مختلف آن نیز اشاره خواهیم کرد.

مرور دروس کنکور

بهترین روش برای مرور دروس کنکور چیست ؟ در کلاس کنکور مجازی گفته شد که زمان به عنوان یکی از مهم ترین عناصر در روند مطالعاتی دانش آموزان و داوطلبان محسوب می شود که برای کسب نتیجه مناسب باید جایگاه بسیار ویژه ای برای آن قائل بود. اگر بخواهیم اشاره ای به علت فراموش کردن دروس توسط دانش آموزان و داوطلبان کنیم باید بگوییم که اصلی ترین دلیل آن عدم مرور دروس کنکور است.

داوطلبان برای موفقیت در کنکور باید حجم زیادی از کتاب ها را مطالعه کنند و همین امر سبب می شود که در مدیریت زمان به درستی عمل نکنند و نتوانند بر اساس برنامه جلو بروند. مرور کردن دروس سبب می شود که مطالب در حافظه بلند مدت باقی بماند. اما سوالی که در این بخش به وجود می آید این است که مناسب ترین روش برای مرور دروس چیست ؟ آیا باید کل محتوای کتاب درسی را مجددا خواند ؟ آیا باید به سراغ نکات مهم تست زنی رفت؟ هیچ کدام از این راهکارها برای مرور دروس روش مناسبی نیست. همان طور که بارها در مطالب گذشته اشاره کردیم نکته برداری و خلاصه نویسی باعث می شود تا شما بتوانید در یک مدت زمان کوتاه کل مطالب را مرور کنید و آن ها را به حافظه بلند مدت خود بسپارید.

فاصله زمانی مناسب برای مرور دروس چقدر است ؟

همانطور که در کلاس آنلاین کنکور قطعا می دانید که انسان دارای دو نوع حافظه بلند مدت و کوتاه مدت است که هر کدام از آن ها دارای عملکرد خاصی هستند. به همین دلیل برای ثبت مطالب در حافظه بلند مدت ، زمان مرور کردن دروس کنکور اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. به طور مثال شما 24 ساعت پس از اینکه مطلب مورد نظر را مطالعه می کنید 70 % آن را فراموش خواهید کرد. زیرا برای اولین بار است که اقدام به مطالعه این مطلب می کنید. اگر می خواهید از حافظه خود بهتر استفاده کنید به نکته زیر توجه داشته باشید.

  • اگر یک روز بعد از اولین مطالعه ، اقدام به مرور کنید باعث می شود که ماندگاری مطلب در ذهن شما 10 روز شود.
  • مطالعه دروس 10 روز بعد از اولین مطالعه باعث ماندگاری آن تا 1 ماه در ذهن خواهد شد.
  • مطالعه و مرور دروس یک ماه بعد از اولین مطالعه باعث ماندگاری آن به مدت 4 ماه در ذهن و حافظه شما می شود.
  • مطالعه و مرور دروس 4 ماه بعد از اولین مطالعه نتیجه شگرفی دارد و آن هم ماندگاری مطالب به مدت 1 سال در ذهن است.

فاصله زمانی مناسب برای مرور دروس چقدر است ؟

نکته مهم !

حتما تا به حال از اساتید ، دبیران و مربیان کلاس کنکور آنلاین شنیده اید که در هنگام مطالعه ، اقدام به مرور دروس قبلی کنید و سپس به سراغ یادگیری مطلب جدید بروید. با خواندن نکاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم به اهمیت مرور دروس کنکور پی برده اید. اگر فاصله بین مرور دروس را رعایت کنید دیگر نیازی نیست که برای مطالعه مجدد آن ها از صفر شروع کنید و حجم زیادی را بخوانید.

متاسفانه برخی از دانش آموزان و داوطلبان تصور می کنند که صرفا خواندن حجم زیادی از کتاب و منابع کنکور کافی است و با این تصور خود را گول می زنند. در صورتی که مرور و ماندگار کردن دروس در ذهن اصلی ترین گامی است که باید بردارند. مهم ترین چیزی که در جلسه کنکور قابل توجه است همراه داشتن مطالب در ذهن می باشد در غیر این صورت مطالعه هیچ ارزشی برای شما نخواهد داشت.

مرور کوتاه مدت و بلند مدت به چه معنی است ؟

مرور کوتاه مدت

منظور از مرور کوتاه مدت این است که در فاصله زمانی کوتاه اقدام به مطالعه مجدد کنید. به طور مثال شما باید در طول 1 هفته ، سه بار دروس مورد نظر را مرور کنید. فرض کنید امروز قصد دارید 2 درس تخصصی و 1 درس عمومی را بخوانید. بهترین زمان برای مرور آن ها امشب ، فردا قبل از مطالعه درس جدید و یک هفته بعد است. در این 3 زمان باید مرور را با بالاترین کیفیت انجام دهید.

مرور بلند مدت

توصیه می کنیم برای مرور بلند مدت از کنکورهای آزمایشی استفاده کنید. زیرا موسسه های کنکور مانند موسسه غرب آنلاین که در زمینه کلاس کنکور آنلاین فعالیت می کند با ارائه برنامه های مدون ، تلاش دارد تا دانش آموز و داوطلب مرور بلند مدت داشته باشد تا بتواند در کنکور آزمایشی تراز مثبت کسب کند. اگر می خواهید در کنکورهای آزمایشی شرکت کنید باید حتما طبق برنامه جلو بروید.

مرور بلند مدت

مرور درس به روش تست زدن

تست زدن می تواند نوعی مرور و روش مطالعه درس باشد اما توصیه می کنیم فقط به تست زنی بسنده نکنید. زیرا تست ها نمی توانند تمام محتوای آموزشی را پوشش دهند و باید در کنار آن از خلاصه برداری ها نیز استفاده کنید. در مطالب گذشته اشاره کردیم که تست های دروس عمومی نباید بلافاصله بعد از اتمام مطالعه پاسخ داده شود و بهترین زمان برای حل این تست ها 1 روز بعد است. تاکید بر این مساله باعث می شود که مطالب مجددا در ذهن داوطلب تکرار شود و ماندگاری آن نیز افزایش پیدا کند. بجای اینکه در یک روز 180 تست را پاسخ دهید بهتر است که آن را بین 3 روز تقسیم کنید و هر روز 60 تست را جواب دهید.

 

مرور دروس کنکور به روش خلاصه نویسی

داوطلبانی که از روش خلاصه نویسی استفاده می کنند نسبت به سایر داوطلبان شانس موفقیت بیشتری در کنکور دارند. زیرا تمام نکات مهم را یادداشت کرده اند و نیازی نیست برای مرور دروس به سراغ خواندن تمام کتاب بروند. اگر قرار است در کنکور 1403 شرکت کنید توصیه می کنیم از الان شروع به خلاصه نویسی کنید. خلاصه ها شامل نکات مهم ، نکات سخت ، نکات پیچیده و … است. اگر در یادگیری مباحث دچار اشکال هستید به سراغ یادگیری آن بروید و این موضوع را به ماه های آخر کنکور موکول نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا