آموزشیمشاوره کنکور

معرفی رشته های تجربی + بازار کار و دانشگاه ها

دراین مطلب به معرفی رشته های تجربی خواهیم پرداخت. رشته تجربی یکی از رشته های پرطرفدار و پر داوطلب محسوب می شود که هر ساله هزاران نفر برای رسیدن به رشته های عالی به رقابت با یکدیگر می پردازند. قبولی در بسیاری از رشته های تجربی نیاز به شرکت در کنکور سراسری دارد. با معرفی رشته های تجربی و آگاهی از آن ها ، بهتر می توانید دست به انتخاب رشته بزنید.

معرفی رشته های تجربی

معرفی رشته های تجربی باعث می شود که دانش آموزان کلاس کنکور مجازی و داوطلبان کنکور شناخته بهتری از مسیر پیش روی خود داشته باشند. رشته های علوم تجربی بسیار زیاد هستند اما محبوب ترین و پرطرفدارترین آن ها شامل پزشکی ، چشم پزشکی ، دندانپزشکی و … می باشند که رقابت اصلی داوطلبین بر روی آن هاست. اگر جزو دانش آموزان و داوطلبینی محسوب می شوید که هنوز نمی دانید کدام رشته برای شما مناسب است با ما همراه باشید تا به معرفی رشته های تجربی بپردازیم.

پزشکی

پزشکی از شناخته شده ترین رشته های علوم تجربی محسوب می شود که اغلب داوطلبان تمایل دارند تا در این رشته قبول شوند و به ادامه تحصیل خود بپردازند. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که تصور کنید ورود به این رشته دشوار و خروج از آن آسان است. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. زیرا نه تنها ورود به رشته پزشکی سخت است بلکه فارغ التحصیل شدن از آن نیز با دشواری هایی همراه خواهد بود. مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی عمومی 7 سال است و می توان گفت که شما باید دوبرابر سایر رشته ها به تحصیل بپردازید. طولانی بودن مدت زمان تحصیل باعث می شود که برخی از دانشجویان دچار فرسودگی شوند و نتوانند تحصیل خود را به پایان برسانند اما دانش آموزان کلاس آنلاین کنکور با مدیریت زمان و برنامه ریزی که برایشان انجام می شود می توانند به راحتی از این مراحل عبور کنند.

افرادی که وارد رشته تجربی می شوند در طی 7 سال باید با مهارت مطالعه به مدرک دکترای عمومی دست پیدا می کنند. سپس می توانند در آزمون های تخصصی شرکت کنند و به تحصیل در رشته تخصصی خود مشغول شوند. رشته پزشکی از حساس ترین رشته ها در کل دنیا محسوب می شود زیرا ارتباط مستقیمی با سلامت و جان انسان ها دارد. پس اگر واقعا عاشق این رشته هستید وارد آن شوید.

اگر بخواهیم در خصوص موقعیت شغلی رشته پزشکی سخن بگوییم باید عرض کنیم که محل کار پزشکان در بیمارستان ها ، کلینیک ها و مطب ها می باشد. البته کشور ایران دارای مناطق محروم زیادی است که هنوز فاقد پزشک حاذق می باشند. شما به عنوان یک پزشک می توانید داوطلب خدمت در این مناطق شوید.

امکان تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های روزانه ، پردیس خودگران و … فراهم است. شما باید بر اساس نیاز خود به دنبال دانشگاهی باشید که در منطقه شما این رشته را ارائه می دهد.

پزشکی

دندانپزشکی

دندانپزشکی از دیگر رشته های تاپ تجربی به حساب می آید و معمولا فارغ التحصیلان بعد از اتمام درس خود می توانند درآمد مقبولی را کسب کنند. یک دندانپزشک اول از همه باید با آناتومی و فیزیولوژی دندان آشنایی داشته باشد. او علاوه بر درمان دندان ها باید با اقدامات زیبایی نیز آشنایی داشته باشد تا بتواند تمام نیازهای بیماران خود را تامین کند. شناخت آناتومی و فیزیولوژی دندان بر اساس دروس زیست شناسی که در دبیرستان وجود دارد امکان پذیر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود دانش آموزان و داوطلبانی که قصد قبولی در این رشته را دارند باید به خوبی زیست را بخوانند تا بتوانند درصد قابل قبولی را در آن بدست آورند.

موقعیت شغلی رشته دندانپزشکی در سال های گذشته بهتر بود. زیرا در سال های گذشته افراد کمتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دادند. اما امروزه خوشبختانه شاهد پیشرفت بهداشت در افراد هستیم و همین مساله موجب می شود که مقداری کار آن ها کم شوند. علاوه بر این افزایش تعداد دندانپزشکان نسبت به جمعیت نیز مزید بر علت شده است. شما می توانید این رشته را در دانشگاه های روزانه و پردیس های خودگران ارائه می شود که برای شروع تحصیل در آن باید در کنکور سراسری شرکت کنید و رتبه قابل قبول را بدست آورید.

داروسازی

اگر قصد قبولی در رشته داروسازی را دارید باید در هنگام مطالعه برای کنکور ، تمرکز و زمان زیادی را برای یادگیری موثر دروسی مانند فیزیک ، شیمی و زیست شناسی بگذارید که در کلاس کنکور آنلاین به شما آموزش داده می شود. زیرا این دروس تاثیر زیادی در قبولی شما خواهند داشت. رشته داروسازی ترکیبی از علوم پایه و بالینی محسوب می شود. اغلب افرادی که در این رشته تحصیل می کنند سخت کوش و جدی هستند. داروسازی از جمله رشته هایی محسوب می شود که برای تحصیل در آن باید دارای حافظه ای قوی برای حفظ کردن مباحث و هم دارای ذهنی تحلیل گر برای تحلیل آن داشته باشید.

واقعیت این است که بازار کار رشته داروسازی در ایران بسیار عالی است و چیزی بالغ بر 90 % فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند. اغلب آن ها جذب داروخانه ها و بقیه آن ها نیز در صنایعی مانند داروسازی و در بخش ساخت و کنترل دارو مشغول به کار می شوند. همچنین برخی از آن ها می توانند در امور اجرایی مربوط به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز فعالیت کنند.

جالب است بدانید که 97 % از داروهای مورد نیاز کشور در کارخانه های ایرانی تولید می شود و این امر نشان دهنده نیاز بازار به فارغ التحصیلان این رشته می باشد. امکان تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه های روزانه و علوم پزشکی فراهم است.

داروسازی

فیزیوتراپی

اگر بخواهیم در خصوص معرفی رشته های تجربی سخن بگوییم باید اشاره ای به رشته فیزیوتراپی نیز داشته باشیم. افرادی که قصد تحصیل در رشته فیزیوتراپی را دارند باید از مشخصه اخلاقی برخوردار باشند و آن هم صبر و حوصله است. زیرا فیزیوتراپ ها با افرادی سروکار دارند که از بیماری هایی مانند سکته مغزی یا ضایعه مغزی رنج می برند. به همین دلیل غالبا بی حوصله و بد اخلاق هستند. درس زیست شناسی به علاقه مندان این رشته کمک می کند تا با بدن انسان آشنایی کامل پیدا کنند. دانشجویان رشته فیزیوترایپی با دستگاه های الکترونیکی کار می کنند و باید در سایر دروس مانند فیزیک نیز قوی باشند.

فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی باید طرح خود را بگذارنند. آن ها برای تاسیس کلینیک شخصی خود باید ابتدا سابقه کاری داشته باشند. اگر فردی بخواهد در مرکز استان اقدام به تاسیس کلینیک خصوص کند باید 6 سال و برای تاسیس کلینیک در شهرستان ها 3 سال سابقه داشته باشد. قبولی در این رشته فقط از طریق دانشگاه سراسری امکان پذیر است.

رشته هایی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم جزو رشته های پرطرفدار و شناخته شده در رشته علوم تجربی هستند. در خصوص معرفی رشته های تجربی باید اشاره ای به موارد زیر نیز داشته باشیم.

  • علوم آزمایشگاهی
  • هوشبری
  • پرستاری
  • پزشکی هسته ای
  • و ….
5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا