اخبار کنکورمقالات

نحوه برگزاری کنکور 1401 | هر آنجه درباره کنکور 1401 باید بدانید !

نحوه برگزاری کنکور 1401 و کم و کیف آن یکی از سوالات و دغدغه های دانش آموزان است که در این مطلب به آخرین اطلاعات در این خصوص می پردازیم. مواردی از جمله نحوه برگزاری کنکور 1401 برای نظام قدیم و جدید ، ساماندهی کنکور ، منابع کنکور و …. در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

نحوه برگزاری کنکور 1401

نحوه برگزاری کنکور 1401 چگونه است ؟ واقعیت این است که در مورد نحوه برگزاری کنکور 1401 صحبت های بسیار زیادی انجام شده اما هنوز نتیجه ای قطعی اعلام نشده است. در کنکور سال های 1398 و 1399 با دو نوع سوال در جلسه کنکور مواجه بودیم. سوالاتی که بر اساس نظام جدید و سوالاتی که بر اساس نظام قدیم مطرح شده بودند. این امر به داوطلبان نظام قدیم این فرصت را می داد که بتوانند دوباره خود را در کنکور محک بزنند. اما طراحی سوالات نظام قدیم فقط تا سال 1399 وجود داشت و از سال 1400 به بعد تمام داوطلبان کنکور باید مطالعه خود را بر اساس منابع نظام جدید انجام دهند .

وضعیت شرکت داوطلبان نظام قدیم در کنکور 1401

تمام داوطلبان ( نظام قدیم و نظام جدید )  می توانند در کنکور 1401 شرکت کنند و هیج محدودیتی از این بابت وجود ندارد. فقط نکته ای که باید داوطلبان نظام قدیم به آن توجه کنند این است که باید از منابع نظام جدید برای مطالعه استفاده کنند. زیرا دیگر سوالات نظام قدیم در کنکور مطرح نمی شود. اگر شما جزو داوطلبان نظام قدیم هستید باید کتاب های پایه دهم چاپ سال 1398 ، پایه یازدهم چاپ سال 1399 و پایه دوازدهم چاپ سال 1400 را مطالعه کنید و یا از انواع کلاس کنکور آنلاین برای آموزش خود استفاده کنید. در مطالب گذشته به ” بهترین روش های مطالعه برای کنکور 1401 ” پرداختیم. اگر قصد شرکت در کنکور 1401 را دارید توصیه می کنیم آن مقاله را حتما بخوانید.

رشته های کنکور 1401

برخی از رشته ها را می توان بدون کنکور خواند. به این معنی که برای تحصیل در آن رشته ها نیاز به شرکت و قبولی در کنکور نیست. اما تحصیل در برخی از رشته ها مانند پزشکی ، داروسازی و دندانپزشکی نیازمند شرکت و قبولی در کنکور هستند. چون متقاضی برای آن ها زیاد است و نمی توان بدون کنکور اقدام به پذیرش داوطلبان کرد.

رشته های کنکور 1401

آیا کنکور 1401 حذف می شود ؟

در خصوص نحوه برگزاری کنکور 1401 باید بگوییم که برگزاری کنکور در این سال پابرجاست و خبری از حذف آن نیست. زمزمه های حذف کنکور هر سال شنیده می شود اما متاسفانه هیچ اقدام موثری در این باره صورت نگرفته است و با این اوصاف می توان مطمئن بود که کنکور در سال 1401 قطعا برگزار خواهد شد.

یکی از مواردی که سبب شده تا زمزمه حذف کنکور در سال های گذشته و شاید در سال های آینده مطرح شود تغییر نظام آموزشی است. اگر کنکور حذف شود تمام داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه ها پذیرفته می شوند.

در حال حاضر می توان گفت که 85 % از کل ظرفیت دانشگاه را رشته های بدون کنکور تشکیل می دهد اما وقعیت این است که نمی توان 100 % آن را به پذیرش داوطلبان بدون کنکور اختصاص داد. چون این امر امکان پذیر نیست و باید حتما معیاری در این خصوص وجود داشته باشد. برای همین احتمال حذف کنکور کم است و دانش آموزان باید مهارت مطالعه خود را افزایش دهند تا بتوانند رتبه خوبی را برای کنکور 1401 متناسب با رشته ای که می خواهند کسب کنند.

اصلاح و تغییر ساختار کنکور 

برگزاری کنکور بیش از 1 بار در سال

جدا سازی سازمان سنجش از پذیرش دانشجو و همچنین برگزاری آزمون کنکور به بیش از 1 بار در سال یکی از طرح های پیشنهادی در خصوص اصلاح و تغییر ساختار کنکور است که هنوز خبری مبتنی بر قطعی سازی آن به گوش نرسیده است.  منصور کبکانیان که به عنوان  قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی شناخته می شود در این باره اعلام کرد که کنکور سراسری می تواند بیش از 1 بار در سال برگزار شود و معیار پذیرش دانشجویان بر اساس رتبه علمی و همچنین سطح یادگیری موثر آن ها خواهد بود.

جالب است بدانید که در این بیانیه آمده که رتبه کسب شده توسط داوطلب تا 2 سال معتبر است و این امر موجب می شود تا داوطلب با آزادی عمل بیشتری دست به انتخاب رشته و تحصیل در دانشگاه مورد نظر بزند.

تاثیر معدل به میزان ۶۰ درصد در کنکور سراسری 1401 

یکی دیگر از مواردی که در اصلاح و تغییر ساختار کنکور و نحوه برگزاری کنکور 1401 مطرح می شود تاثیر معدل و سوابق تحصیلی به میزان 60 درصد و تاثیر رتبه کسب شده به میزان 40 درصد است. در حقیقت تاثیر ۶۰ درصدی معدل دانش آموزان و سوابق تحصیلی آن ها به صورت قطعی در نتیجه کنکور 1401 اعمال می شود و هدف از این کار ارزیابی و سنجش سطح یادگیری دانش آموز می باشد. اگر سوابق تحصیلی خوبی ندارید باید برای 40 درصد کنکور تلاش کنید که پیشنهاد می کنیم از کلاس آنلاین کنکور برای اطمینان و یادگیری موثر استفاده کنید.

 

با کلاس های کنکور آنلاین نه تنها شانس قبولی در کنکور بلکه شانس داشتن معدلی بالا را خواهید داشت !

آیا در کنکور 1401 سهمیه ها حذف می شوند ؟

یکی از سوالات مهمی که از جانب داوطلبان کنکور 1401 پرسیده می شود این است که آیا حذف سهمیه های کنکور برای سال 1401 انجام می شود ؟ متاسفانه برخی از طرح هایی که در خصوص تغییر ساختار کنکور ارائه می شود سال ها بین سازمان های مختلف پاس کاری می شود و به نتیجه مطلوب نمی شود. حذف سهمیه کنکور نیز یکی از این طرح هاست که چند سال است مورد بحث می باشد. این طرح باید بین مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی حل شود. اما تا جایی که مشخص است سهمیه ها برای کنکور 1401 همچنان پابرجا هستند مگر اینکه خبر خاصی مبتنی بر حذف سهمیه ها به گوش برسد.

تاثیر معدل به میزان ۶۰ درصد در کنکور سراسری 1401 

دانش آموز هستید یا پشت کنکوری ؟

آیا شما در سال آخر متوسطه تحصیل می کنید و به عنوان دانش آموز پایه دوازدهم قصد شرکت کنکور را دارید یا در سال قبل در کنکور شرکت کردید اما نتوانستید نتیجه دلخواه را بگیرید ؟ داوطلبانی که در کنکور 1401 شرکت می کنند شامل دو دسته هستند که به آن ها اشاره کردیم.

اگر جزو دسته اول هستید و در سال آخر متوسطه تحصیل می کنید توصیه ما به شما این است که مطالعه خود را از تابستان شروع کنید و حتما از کلاس کنکور مجازی بهره ببرید. زیرا در این صورت چند گام از رقیبان خود جلو خواهید افتاد. بدین منظور می توانید به مقاله ” روش مطالعه در تابستان برای کنکور ” مراجعه کنید.

اما اگر جزو دسته دوم هستید و پشت کنکور مانده اید باید تلاش خود را بیشتر کنید تا در سال آینده به نتیجه بهتری دست پیدا کنید. اما اگر بین پشت کنکور ماندن و انتخاب رشته مردد هستید توصیه می کنیم به مقاله ” پشت کنکور برای سال 1403 ” مراجعه کنید و بعد از خواندن نکات مهمی در این خصوص تصمیم بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا