آموزشیمشاوره کنکورمقالات

راهکارهای طلایی برای کاهش استرس کنکور

کاهش استرس کنکور به میزان قابل ملاحظه ای می تواند راندمان و عملکرد دانش آموزان را در هنگام مطالعه و جلسه کنکور کاهش دهد. دانش آموزان به دلایلی همچون رقابت ، قبول نشدن با رتبه خوب ، سرزنش والدین و بسیاری از موارد دیگر دچار دغدغه های فکری و اضطراب می شوند که در این مطلب تلاش کرده ایم بهترین راهکارها را برای کاهش استرس کنکور به شما عزیزان معرفی کنیم.

کاهش استرس کنکور

بهترین راهکارها برای کاهش استرس کنکور چیست و دانش آموزان با استفاده از چه روش هایی می توانند اضطراب خود را کاهش دهند ؟ واقعیت این است که استرس و اضطراب یکی از مشکلات بزرگ برای دانش آموزان کنکوری می باشد که باعث ایجاد اختلالاتی در روحیه ، میزان یادگیری ، پرخاشگری و … دارد. این دسته از دانش آموزان معمولا با نزدیک شدن به زمان کنکور شاهد بالا رفتن میزان پرخاشگری و عصبانیت در آن ها خواهیم بود. با استفاده از راهکارهایی که به منظور کاهش استرس کنکور بیان شده می توانید به میزان زیادی از عواقب اضطراب در امان بمانید.

اولین قدم : به میز مطالعه نظم بدهید !

شاید برای شما جای تعجب باشد که بگوییم که میز مطالعه و اتاق نامرتب می تواند به میزان زیادی در بهم ریختگی ذهن و تولید استرس دخیل باشد. هنگامی که وسایل بی ربط به درس به شکل نا مرتبی بر روی میز شما قرار داشته باشند توجه و ذهن شما دائما به آن جلب می شود و بعد از مدت کوتاهی دچار خستگی و اختلال خواهد شد. این امر توسط اساتید کلاس کنکور آنلاین و تحقیقاتی که در این باره انجام شده نیز به اثبات رسیده است. پس توصیه می کنیم در اولین قدم میز و اتاق مطالعه را مرتب کنید و تمام وسایلی را که نیاز ندارید از آن حذف کنید.

قدم دوم : سبک یادگیری خود را بشناسید !

حتما می دانید که نمی توان یک سبک یادگیری موثر را برای تمام دانش آموزان تجویز کرد. بلکه هر دانش آموزی باید سبک خود را پیدا کند. به طور مثال برخی از دانش آموزان در سکوت کامل و با زمزمه صدای خود درس می خوانند . اما برخی دیگر مطالب را با ذهن و چشم خود می خوانند و سر و صدای اضافی در اطراف آن ها نمی تواند تمرکز و یادگیری شان را تحت تاثیر قرار دهد. شناخت سبک یاد گیری و اجرای آن می تواند به شما در کاهش استرس کنکور کمک زیادی کند. زیرا دائما آن شرایط را به وجود خواهید آورد و میزان یادگیری خودتان را افزایش خواهید داد.

برای کاهش استرس کنکور به تمام درس ها علاقه نشان دهید !

قدم سوم : به تمام درس ها علاقه نشان دهید !

این مساله واقعیت دارد که دانش آموزان به برخی از دروس علاقه بیشتری نشان می دهند و این موضوع سبب می شود که آن درس را با علاقه بیشتری بخوانند و یاد بگیرند. اما در مقابل دروسی وجود دارند که دانش آموز هیچ علاقه ای به آن ها ندارد. عدم وجود علاقه به یک درس سبب می شود تا او نتواند به خوبی آن را بخواند و درک کند. نفهمیدن دروس باعث افزایش استرس در دانش آموز می شود زیرا تصور می کند که از رقیبان خود عقب افتاده و نمی تواند این درس را در جلسه کنکور با درصد بالایی بزند.

توصیه دبیران کلاس آنلاین کنکور در این شرایط این است که به علاقه یا عدم وجود علاقه به دروس بی توجه باشید. تلاش کنید تا تمام کتاب های درسی را در یک سطح ببینید و نقاط ضعف خود را در دروسی که علاقه ای به آن ها وجود ندارد برطرف کنید. قطعا کار دشواری خواهد بود. اما اگر به نتیجه شیرین آن دقت کنید حاضرید که یکسال این سختی را به جان بخرید !

 

همین حالا جهت شرکت در کلاس های کنکور مجازی ما
و علاقه مند شدن به تمامی درس هایتان ثبت نام کنید !

 

قدم چهارم : تغذیه خود را اصلاح کنید !

متاسفانه این تصور وجود دارد که مصرف خوراکی های شیرین می تواند میزان انرژی را در افراد بالا ببرد. اما اگر این نوع از خوراکی را توسط قند و شکر شیرین شده باشند شاهد نتیجه ای برعکس خواهید بود. زیرا قند و شکر به طور مصنوعی مواد خوراکی و نوشیدنی ها را شیرین می کند و بعد از مصرف در بدن هورمون کورتیزول تولید می شود. این هورمون ارتباط مستقیمی با میزان استرس در بدن فرد دارد. مهم ترین توصیه ای که باید در خصوص کاهش استرس کنکور داشته باشیم این است که تغذیه خود را اصلاح کنید و موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • به هیچ عنوان صبحانه خوردن را فراموش نکنید .صبحانه یکی از اصلی ترین وعده های غذایی است که می تواند عملکرد مغز و ذهن را بهبود ببخشد .اما فراموش نکنید که بهتر است فاقد قند و شکر باشد.
  • خوردن میوه و سبزیجات را در اولویت قرار دهید. میوه و سبزیجات دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین و فیبر هستند که به شما کمک می کنند علاوه بر کاهش استرس کنکور ، میزان یادگیری خود را بالا ببرید.

قدم پنجم : بر روی تنفس خود کار کنید !

اصلاح شیوه نفس کشیدن می تواند کمک زیادی به دانش آموزان کند. تقریبا تمام افراد به نحو غلط تنفس می کنند. اگر شما بتوانید نفس هایتان را عمیق بکشید و چند ثانیه آن را در ریه نگهدارید و سپس بازدم کنید قطعا به میزان چشمگیری شاهد کاهش استرس خواهید بود. این کار نه تنها برای دانش آموزان کنکوری که از کلاس کنکور مجازی استفاده می کنند بلکه برای دانش آموزانی که از کلاس های حضوری بهره می برند و برای افراد بزرگسال که در مواقعی مانند محل کار و زندگی دچار استرس می شوند نیز توصیه می شود. این تکنیک بسیار ساده اما اثر بخش است.

قدم ششم : به خواب و ورزش اهمیت بدهید !

یک باور غلط در بین دانش آموزان کنکوری وجود دارد و آن هم این است که باید به طور 24 ساعته درس بخوانند و هر چه که بیشتر درس بخوانند از رقیبان خود جلو می افتند. در صورتی که این مساله صحیح نیست و این باور غلط می تواند تمام توان و انرژی دانش آموز را از او بگیرد و نتیجه ای عاید او نکند !

دانش آموزانی که در سال های قبل کنکور داده اند به خوبی می دانند که کیفیت درس خواندن بهتر از کمیت آن است. به طور مثال اگر شما در طول شبانه روز 10 ساعت مفید درس بخوانید خیلی بهتر از 18 ساعت مطالعه غیر مفید است و این بستگی به مهارت مطالعه شما دارد . پس اکیدا توصیه می شود که به خواب خود اهمیت دهید و از شب تا صبح را به مطالعه اختصاص ندهید. بلکه خوب خوابیدن می تواند بخشی از فرآیند مطالعه برای کنکور باشد که ذهن را به خوبی برای یادگیری آماده می کند.

ورزش کردن می تواند از دیگر راهکارهای طلایی برای کاهش استرس کنکور قلمداد شود. زیرا باعث ترشح هورمون هایی در بدن شما می شود که به میزان قابل ملاحظه ای اضطراب شما را کاهش می دهد و هورمون های شادی در بدن شما ترشح می کند. حتما ساعتی را در طول روز به ورزش کردن اختصاص دهید تا نتیجه عالی آن را ببینید.

برای کاهش استرس به خواب و ورزش اهمیت بدهید !

قدم هفتم : از شبکه های اجتماعی دوری کنید !

بررسی ها نشان داده که استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی و اخبار گوناگون سبب بالا رفتن استرس در دانش آموزان کنکوری می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم در دوران مطالعه برای کنکور کمتر از تلفن همراه خود استفاده کنید و تنها دو یا سه با در طول روز به سراغ آن بروید. زیرا این امر می تواند به شدت بر تمرکز شما تاثیر بگذارد و کیفیت یادگیری را تحت الشعاع قرار دهد.

 

5/5 - (3 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا