مقالات

تحلیل آزمون‌های آزمایشی، کلید موفقیت در کنکور

تحلیل آزمون‌های آزمایشی

شرکت در آزمون‌های آزمایشی یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیشرفت در مسیر کنکور است. روشی که پیشنهاد مشاوران و دبیران غرب آنلاین نیز می‌باشد چرا که در این صورت دانش آموزان می‌توانند روش صحیح آزمون دادن را تجربه کنند و مدیریت جلسه را نیز فرا بگیرند و آن را تقویت کنند. اما مهمترین فایده‌ای که آزمون‌های آزمایشی برای دانش آموزان دارند، تحلیل درست و همچنین پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت است. نقاطی که می‌توانید روی آن‌ها برای موفق شدن در جلسه کنکور سرمایه گذاری کنید. اما سوالی که احتمالا برای شما مطرح شده این است که، چگونه آزمون‌ها را تحلیل کنیم؟ رتبه‌های برتر سال‌های گذشته از چه روش‌هایی برای بررسی آزمون‌های خود استفاده می‌کردند؟ در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر ارائه توضیحی درباره تحلیل آزمون‌های آزمایشی، روش درست تحلیل کردن را هم به شما آموزش دهیم. پس اگر به دنبال موفقیت در کنکور هستید با غرب آنلاین همراه باشید.

نقش تحلیل آزمون در پیشرفت درسی

احتمالا چندین بار در آزمون‌های مختلف به نتیجه مطلوب خود نرسیدید و به نوعی شکست خوردید و بعد از آزمون دلیل عدم موفقیت خودتون رو مطالعه کم و سهل انگاری دانسته‌اید. به همین دلیل برای آزمون بعدی میزان ساعت مطالعه را افزایش دادید و برای به دست آوردن نتیجه بهتر، زحمت بیشتری کشیدید. اما بازهم به نتیجه مورد نظر خود نرسیدید و به نوعی شکست خورید. همین ناکامی‌های پی در پی باعث می‌شود تا در نهایت احساس ناامیدی کنید و درس خواندن را حداقل برای مدتی کنار بگذارید. اما ناامیدی در این مواقع اشتباه ترین کار ممکن است. چرا؟ چون شکست با ارزش‌تر از پیروزی‌های ساده است. در حقیقت در همین شکست و آزمون و خطاهاست که نقاط ضعف و قدرت مشخص می‌شود پس می‌توان گفت هر شکستی مقدمه‌ای بر یک پیروزی بزرگتر است. در همین جاست که اهمیت تحلیل آزمون اثبات می‌شود. به عبارت دیگر، با بررسی دقیق سوالات و جواب‌ها می‌توانیم بر روی اشتباهات خودمان سرپوش بگذاریم و در آزمون‌های دیگر آن‌ها را تکرار نکنیم.

نحوه‌ی صحیح تحلیل آزمون

تصور غلطی که متاسفانه از تحلیل آزمون در بین برخی از مشاوران وجود دارد، این است که دانش آموز بعد از جلسه آزمایشی به درصد گیری از سوالات خود بپردازد. این کار تقریبا هیچ ارتباطی با تحلیل کردن مورد نظر ما ندارد. در حقیقت مقصود از تحلیل درست آزمون این است که دانش آموز باید جزء به جزء تمام سوالات را بررسی کند و نکات مهم آن را یادداشت کند. البته این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد و حتی ممکن است از زمان خود آزمون هم بیشتر شود. اما نباید نگران باشید چرا که این کار در درک مفاهیم به شما کمک زیادی می‌کند.

*نکته: بهتر است قبل از شروع تحلیل یک دفترچه مخصوص تهیه کنید تا نکاتی که در تحلیل به دست آوردید را یادداشت کنید. سعی کنید این کار را به صورت طبقه بندی شده انجام دهید تا یک آرشیو خوب برای مرور مطالب نیز تهیه کرده باشید.

در تحلیل آزمون سوالات به سه دسته تقسیم می شوند

دسته اول، سوالاتی که درست پاسخ دادید: با چک کردن پاسخنامه می‌توانید پاسخ‌های درست خود را پیدا کنید و بررسی کلی بر روی آن‌ها انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا اگر بین چند گزینه شک داشتید ولی جواب درست را انتخاب کردید، با بررسی آن شک خود را رفع کنید و در موارد مشابه بتوانید با اطمینان کامل پاسخ درست را انتخاب کنید.

دسته دوم، سوالاتی که اشتباه پاسخ دادید: سعی کنید سوالاتی که به آن‌ها اشتباه پاسخ داده‌اید را پیدا کنید اما به پاسخنامه نگاه نکنید. ابتدا سعی کنید دوباره بر روی سوال فکر کنید تا به پاسخ برسید. بعد از آن به سراغ پاسخ صحیح بروید و نکاتی که یاد گرفتید را یادداشت کنید.

دسته سوم، سوالاتی که پاسخ نداده‌اید: این دسته از سوالات اهمیت ویژه‌ای دارند و خودشان به دو دسته تقسیم می‌شوند. یا مبحث را مطالعه نکرده بودید و شاید تسلط کافی بر آن نداشتید، یا مبحث را خوانده بودید اما بنا به شرایط آزمون (کمبود وقت، استرس، اولویت بندی و…) نتوانستید به آن‌ها پاسخ دهید. اگر جزو دسته اول هستید بهتر است با بررسی سطحی مطلب را در ذهن خودتان جا بندازید تا در هنگام مطالعه بهتر آن را متوجه شوید. اما اگر جزو گروه دوم هستید مثل سوالات غلط با آن‌ها رفتار کنید. در آخر فراموش نکنید نکات هر دسته از سوالات را یادداشت کنید و بنویسید که هرکدام مربوط به کدام دسته است.

جمع‌بندی

با توجه به مواردی که گفتیم، برای موفقیت در آزمون کنکور باید سعی کنید تا آزمون‌های آزمایشی را تحلیل کنید و آن‌ها را مرور کنید. همچنین بهتر است در دوران کرونا در خانه بمانید و برای مطالعه در کلاس کنکور آنلاین غرب آنلاین شرکت کنید. دوره‌های مجازی ما برای دروس عمومی و تخصصی برای کنکور 1403  آماده شده‌اند. شما می‌توانید هم اکنون دوره‌‌های کلاس کنکور آنلاین را با تخفیف ویژه‌ی 500 هزار تومانی خریداری کنید.

نویسنده: محمد مهدی حمزئی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

5/5 - (7 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا