اخبار کنکورمقالات

سوابق تحصیلی در کنکور 1402

بر اساس تصمیم سازمان سنجش و آموزش کشور و با همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور ۱۴۰۲ برای اولین بار برای تمام پنج گروه آزمایشی، به دروس اختصاصی محدود شده است و دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ مورد سنجش قرار نمی‎گیرند.
باتوجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۲، برای هر داوطلب، امتیاز مربوط به دروس عمومی با استفاده از سوابق تحصیلی مقطع متوسطه دوم در کارنامه اولیه کنکور سراسری، محاسبه می شود.

اهمیت سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور بسیار مهم‌است به همین دلیل در این مقاله به نکات مربوط به سوابق تحصیلی در کنکور 1402 برای تمام گروه های آزمایشی می‌پردازیم.

تاثیر سوابق تحصیلی در گروه های آزمایشی نظری کنکور 1402

سهم نمره‌ کل سابقه‌ تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌ های آزمایشی علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی کنکور 1402، چهل درصد با تأثیر قطعی می‌باشد.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه ‌های آزمایشی علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی کنکور 1402، سی درصد با تأثیر قطعی است. میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش ‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ده درصد (در مجموع چهل درصد) با تأثیر قطعی در نمره‌ کل سابقه‌ تحصیلی است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای کنکور زبان و هنر

سهم نمره کل سوابق تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام 3-3-6 یا دیپلم و پیش‌ دانشگاهی در گروه ‌های آزمایشی هنر و زبان ‌های خارجی کنکور‌1402 بیست و شش درصد با تاثیر قطعی. و صرفاً شامل دروس عمومی سابقه‌ تحصیلی و ما بقیه آن به سهم نمره‌ کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌گردد.

ملاک سوابق تحصیلی در کنکور 1402

بر اساس آنچه توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده است، ملاک عمل سابقه‌ تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سالی است که دانشجو پذیرش شده و همین طور تا زمان دریافت آخرین فایلی است که از جانب وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش ارسال شده‌است. با این حال موارد خاص دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ ها اشاره می‌کنیم:

  • در کنکور 1402 و سال های بعد از آن، برای داوطلبانی که سابقه‌ تحصیلی آن ها ناقص‌ است یا به طور کلی دارای سابقه‌ تحصیلی‌نیستند، سهم نمره‌ کل سابقه‌ تحصیلی با توجه به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب در گروه درخواستی به غیر از دروس عمومی، محاسبه‌می‌شود. بقیه سهم نمره‌ کل سابقه
    تحصیلی تا سقف سهم دروس تخصصی به سهم نمره‌ کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.
  • تبصره: کلیه داوطلبان کنکور باید در سابقه تحصیلی خود، نمره سوابق را دربافت کنند، درغیر این صورت باید برای کسب آن از طریق وزارت آموزش و پرورش اقدامات لازم را انجام دهند.
  • نمره سوابق تحصیلی شامل میانگین وزنی نمرات تراز‌شده‌ دروس عمومی و تخصصی آن ها با توجه به ضرایب تحصیلی‌میباشد.

سخن پایانی

با وجود به تغییرات کنکور 1402 و سال های بعد از آن و محاسبه نمره دروس عمومی با در نظرگرفتن سوابق تحصیلی، نمی توان منکر این موضوع شد که همچنان همه داوطلبان شرکت در آزمون های سراسری و فارغ التحصیلان علاقه مند برای قبولی در کنکور نیاز به شرکت در کلاس های کنکور را دارند؛ کما این که این نیاز با توجه به تغییرات به وجود‌آمده و استفاده از سوابق تحصیلی، بیشتر و پررنگ تر هم شده‌باشد.
علاقه مندان بهرای موفقیت از سد کنکور می توانند با حضور در کلاس های کنکور حضوری و یا انواع کلاس آنلاین کنکور، شانس خود را برای این رقابت کشوری بالاتر ببرند.
در صورتی که در خصوص انتخاب کلاس کنکور مفید و نتیجه بخش هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اید و یا این که دچار تردید هستید، کلاس های کنکور غرب آنلاین به شما پیشنهاد می شود.
بهترین تبلیغ برای این کلاس های کنکور مشاهده و اطلاع از نتایج شرکت کنندگان دوره های پیش است.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا