مقالات

سهمیه مناطق رشته ها در کنکور

سهمیه مناطق کنکور، یکی از عوامل مهم و موثر در تعیین رتبه کنکور سراسری است که شامل تقسیم‌بندی منطقه‌های یک، دو و سه است. هر یک از این مناطق سهمیه ای متفاوت دارند و می‌توانند رتبه‌ها را تا حد زیادی جابه‌جا کنند‌‌‌؛ اما سوال اینجاست که هر یک از این مناطق چند درصد تاثیر را در ورودی دانشگاه های سراسری به داوطلبان خود اختصاص داده‌اند و چه عاملی سبب تعیین این درصدها شده‌است؟

تمامی داوطلبان در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی، زبان و هنر، از این سهمیه بهره می‌برند. به همین خاطر سهمیه مناطق به عنوان پرجمعیت‌ترین سهمیه در کنکور سراسری معرفی می‌شود.

تاثیر سهمیه مناطق رشته ها در کنکور 1401 هم مانند هر سال لحاظ می‌شود و دانشگاه‌ها درصد خاصی از ورودی خود را به دانشجویان هر منطقه اختصاص می‌دهند.

درصد سهمیه مناطق کنکور سراسری

برای درک بهتر سهمیه مناطق رشته ها در کنکور 1403، بهتر است ابتدا با تقسیم‌بندی‌ها آشنایی پیدا کنید و تفاوت بین منطقه یک، دو و سه را درک کنید تا در نتیجه دریافت درستی از سهمیه هر منطقه دست پیدا کنید.

شهرهای بزرگ‌تر که رفاه بیشتری را برای شهروندان فراهم می‌آورند، منطقه یک هستند و به مراتب سهمیه کمتری در کنکور سراسری دارند. به طوری که تنها 25 درصد از ورودی‌های دانشگاه‌های سراسری مختص داوطلبان منطقه یک است. تهران، شیراز، تبریز و اصفهان، نمونه‌هایی از شهرهای منطقه یک هستند.

شهرستان هایی که نسبت به شهرهای بزرگ‌تر از رفاه کمتری برخوردار هستند، منطقه دو به حساب می‌آیند. 35 درصد از داوطلبان این شهرها در کنکور سراسری، ظرفیت ورود به دانشگاه‌های سراسری را به خود اختصاص داده‌اند.

شهرهای کوچکی که به لحاظ آموزشی از کمترین رفاه برخوردار هستند، در دسته منطقه سه قرار می‌گیرند. با توجه به همین مسئله، 40 درصد باقیمانده از سهمیه مناطق در ورودی دانشگاه‌های سراسری، به داوطلبان کنکور در منطقه سه اختصاص داده‌شده‌است.

ویژگی‌های موجود در سهمیه مناطق کنکور 1401

بسیاری از افراد چنین تصور می‌کنند که سهمیه مناطق با توجه به شهر محل تولد داوطلبان کنکور سراسری، تاثیر می‌گذارد. اما لازم به ذکر است که سهمیه این مناطق مربوط به محل تولد افراد نیست! بلکه در رابطه با محل تحصیل آن‌هاست. یعنی منطقه‌ای که یک داوطلب در آن دوره دوم متوسطه یا به عبارتی سه سال پایانی تحصیل خود را سپری کرده باشد، در سهمیه مناطق کنکور 1401 لحاظ می‌شود. در نتیجه سال‌های قبل تاثیری در سهمیه داوطلب نمی‌گذارند.
البته این مورد را هم در نظر داشته باشید که در صورت تحصیل در مناطق مختلف، سهیمه شهر مرفه‌تر در کنکور سراسری تاثیر خواهد گذاشت.

در رابطه با سهمیه مناطق رشته ها در کنکور، در صورتی که داوطلب سال آخر یا دو سال از سه سال دوره دوم متوسطه خود را در خارج از کشور سپری کرده باشد، از سهمیه منطقه سه برخوردار خواهد بود.
توجه داشته باشید که داوطلبان هر منطقه با هم مورد مقایسه قرار می‌گیرند و به گونه‌ای نیست که داوطلبان منطقه یک با داوطلبان منطقه دو یا سه مورد مقایسه قرار بگیرند. بنابراین رقابت بین داوطلبان یک منطقه شکل می‌گیرد.

درصد ورودی دانشگاه های سراسری بر حسب سهمیه مناطق رشته ها در کنکور، حدودا 70 درصد‌ است؛ که این میزان در مقایسه با سهمیه های دیگر به مراتب بیشتر‌ است. شاید بسیاری از افراد تاثیر سهمیه‌های دیگر از قبیل ایثارگران را بیشتر بدانند، اما در مقایسه با تمامی سهمیه‌ها، سهمیه مناطق بیشتر است.
شاید در اینجای بحث این سوال برایتان به وجود‌آمده باشد که سهمیه کدام یک از مناطق برای داوطلبان بهتر است؟
در رابطه با این مسئله با اندکی فکر کردن متوجه خواهید شد که منطقه سه به سبب پذیرش بیشتری که در دانشگاه‌های سراسری دارد، می‌تواند برای داوطلبان بهتر باشد.

سهمیه منطقه 3 در کنکور

در منطقه سه با وجود تعداد بالای شرکت‌‌کنندگان در آزمون کنکور سراسری، ظرفیت بالایی هم در دانشگاه‌های سراسری لحاظ شده‌است. همچنين این مورد را هم در نظر بگیرید که رقابت بین داوطلبان منطقه سه به مراتب کمتر از منطقه یک و دو است. چرا که از امکانات آموزشی کمی برخوردار هستند.

در مقابل برای داوطلبان کنکور سراسری منطقه دو و به ویژه منطقه یک، سهمیه مناطق تاثیر کمتری دارد و ورود به دانشگاه سراسری با رقابت بیشتری برای شرکت‌کنندگان همراه است.

در پایان

با توجه به هر آنچه گفته‌شد، می‌توان نتیجه گرفت که درصد قبولی برای داوطلبان منطقه سه و حتی دو، بیشتر از منطقه یک است. اما فراموش نکنید که رقابت بین افراد هر منطقه صورت می‌گیرد و امکان مقایسه بین مناطق مختلف وجود ندارد.
جهت دریافت آخرین اخبار کنکور غرب آنلاین را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا