مشاوره کنکور

نقش والدین در موفقیت دانش آموزان کنکوری

در سال های اخیر، مشارکت والدین به طور گسترده‌ای به عنوان کلیدی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان پذیرفته‌شده است. معلمان و مشاوران کنکوری اغلب والدین را از طریق برنامه درسی، نمرات و میزان تراز آنها در آزمون ها مطلع می کنند. در ادامه به بررسی نقش والدین در موفقیت دانش آموزان کنکوری می پردازیم.

اهمیت مشارکت والدین در موفقیت کنکور

مشارکت والدین و همکاری دبیران آموزشگاه و مدرسه به بهبود تجربه آموزشی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان موثر است. مطالعات بی شماری نشان داده‌اند که مشارکت والدین در آموزش برای موفقیت فرزند در جامعه حیاتی است.
والدین می توانند به طریق مختلف درگیر امور تحصیلی فرزند خود باشند.

به طور مثال مشارکت والدین در مدارس می تواند شامل گفت و گو بعد از مدرسه، پیگیری انجام تست زنی درسی، شرکت در فعالیت های فوق برنامه، در جریان بودن پیشرفت تحصیلی، گفت و گو با مشاوره کنکوری فرزند، شرکت در جلسات والدین مدرسه، شرکت در وبینارهای مشاوره ای کنکور باشد.

طبق تحقیقات انجام شده موفقیت دانش آموزان در کنکور وابسته به درآمد خانواده و یا موقعیت اجتماعی آنها نیست بلکه میزان همکاری آموزشگاه و خانواده با دانش آموز است همچنین مشارکت خانواده با آموزشگاه و مدرسه در آموزش اهمیت بسیاری دارد زیرا ارتباط زیادی با موفقیت تحصیلی او دارد.
طبق تحقیقات، زمانی دانش‌آموزان درصد بهتری کسب می‌کنند که حمایت والدین باعث افزایش مطالعه و عزت‌نفس آن‌ها شود همچنین ابراز اهمیت و مهم‌بودن موفقیت و کسب نمره ی بالا سبب اشتیاق دانش آموز در روند پیشرفت خواهد شد.

چه زمانی مشارکت والدین مجاز نمی باشد؟

مشارکت والدین در زندگی تحصیلی فرزندانشان بر عملکرد آنها تاثیر مثبت می گذارد. اما این مورد برای تمام دانش آموزان صادق نیست و گاهی بعضی از دانش آموزان با مشارکت بیش از اندازه ی والدین در امور درسی تاثیر معکوس نشان میدهند و این مشارکت های بیش از حد باعث افزایش استرس در آزمون ها، ایجاد عذاب وجدان، کاهش اعتماد به نفس و ناامیدی در آنها می شود.
همانطور که در کلاس آنلاین کنکور 1403 گفته‌شد باتوجه به سرنوشت ساز بودن کنکور برای داوطلبان و خانواده ها از افزایش استرس و انتقال آن به فرزندان خود جلوگیری نمایید و مطابق برنامه ریزی مشاوره تحصیلی دانش آموز این مسیر را طی کنید همچنین برای پیگیری دقیق تر و با جزییات با مشاوره کنکو در ارتباط باشید.

کنترل در مشارکت والدین

والدین احساس می کنند برای اطمینان از موفقیت فرزندانشان به کنترل شدید تری نیاز دارند. آنها فرزندان خود را تحت فشار قرار می دهند تا بدون اینکه از آنها خواسته شود، مشکلات را به دست آورند و برای آنها حل کنند. اغلب دیدگاه خود را در نظر می گیرند و خواسته های فرزند را نادیده می گیرند.
فشار های بیش از حد و عدم کنترل رفتاری انگیزه درونی داوطلب را کاهش می دهد. چنین مشارکتی انگیزه یادگیری فرزند و احساس ارزش شخصی و مسئولیت پذیری را تضعیف می کند.

مشارکت صحیح والدین در موفقیت

مشارکت والدین زمانی مفید است که اقدام آنها نشان دهد که برای آموزش فرزندشان ارزش قائل هستند و سعی در تغییر آن ندارند. دانش آموزی که حمایت مستقیم از والدین درگیر دریافت می کند، از نظر تحصیلی بهتر عمل می کند. این والدین به فرزندان خود اجازه می دهند به جای اینکه آنها را وادار به انجام این کار کنند، یادگیری را برای او اولویت قرار دهد.

این والدین بر یادگیری تمرکز می کنند، نه نمرات. آنها نسبت به نیازهای فرزندان خود حساس هستند و در صورت درخواست برای کمک و راهنمایی برای فرزند خود وقت می گذارند. در مقابل این کودکان مستقل، برنامه درسی و ساعات مطالعه خود مدیریت دارند. آنها ذاتاً برای یادگیری و عملکرد بهتر تحصیلی انگیزه دارند.

نمونه ای از رفتارهای این والدین

  • شرکت در کنفرانس ها و جلسات آموزشگاه
  • حضور در مدرسه و پیگیری های لازم
  • ترغیب و جایزه برای موفقیت در آزمون ها و نمرات مدرسه

جمع بندی

وقتی مدارس و آموزشگاه والدین را تشویق می‌کنند که مشارکت کنند، راهنمایی والدین برای حمایت مثبت از فرزندانشان ضروری است. والدین حامی نه تنها برای موفقیت تحصیلی فرزند خوب هستند، بلکه بر سلامت جسمی و روانی آنها نیز تاثیر مثبت دارند.
هنگامی که مدارس والدین را در فرآیند یادگیری مشارکت می دهند، دانش آموزان به پیشرفت های بیشتری دست می یابند.

5/5 - (4 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا