آموزشیمقالات

روش مطالعه دروس عمومی امتحان نهایی

با فرا رسیدن خرداد و رسیدن فصل امتحانات دانش آموزان ماهی پرکار و بسیار مهم را پیش رو خواهند داشت. اما این اهمیت برای دانش آموزان سال دوازدهم با توجه به امتحانات نهایی که در پیش دارند صد چندان خواهد بود. دانش آموزان با یادگیری روش مطالعه دروس عمومی می توانند ضمن کسب نمرات عالی، تا حد زیادی بر استرس امتحانات نهایی نیز غلبه کنند. بر اساس مصوبات اخیر سازمان سنجش معدل تاثیر بسزایی در پذیرش کنکور سراسری دارد؛ از این رو نباید از اهمیت نمرات دروس عمومی در امتحانات نهایی غافل گردید.
در این مقاله قصد داریم دانش آموزان گرامی را با روش صحیح مطالعه دروس عمومی امتحان نهایی آشنا ساخته و نکته‌ هایی را در این خصوص یادآور شویم.

روش مطالعه دروس عمومی و کسب بهترین نمرات

امتحانات نهایی از مهم‌ترین آزمون ها در دوران تحصیلی دانش آموزان به شمار آمده که یک بار در سال نهم و بار دیگر در سال دوازدهم برگزار می شود. روش مطالعه دروس عمومی برای امتحانات نهایی با توجه به اهمیت نمرات در این دوره یکی از مهم‌ترین دغدغه های دانش آموزان محسوب می شود. با توجه به اینکه طراحی سوالات امتحانات نهایی به صورت کشوری انجام گرفته و برگزار می شود برخی دانش آموزان دچار اضطراب و استرس‌ خواهند شد. اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که در این مقاله با روش های صحیح و کاربردی برای مطالعه دروس عمومی آشنا شده و بدین صورت می توان سطح استرس را کاهش داده و در امتحانات نهایی موفق بود.

چک لیست مطالعه امتحانات نهایی

نکات مهم در مطالعه دروس عمومی

نحوه مطالعه دروس عمومی با توجه به فرمولی و یا حفظی بودن آنها و همچنین چگونگی پاسخگویی اعم از تستی یا تشریحی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. اما به طور کلی کسب موفقیت و داشتن آمادگی لازم در امتحانات نهایی برای اغلب دروس از روندی یکسان برخوردار است.  در ادامه به بررسی نکته های مهم در این خصوص می پردازیم.

دور کردن عوامل حواس پرتی

در اولین قدم بایستی کلیه عوامل حواس پرتی از جمله تلفن همراه را از خود دور کرده و تمامی تمرکز خود را بر روی درس خواندن قرار دهید. هرچند در ابتدا به نظر می رسد که بازدید کوتاهی از گروه ها و کانال های مجازی تاثیر چندانی در مطالعه و تمرکز شما ندارد اما در واقع چنین نیست. با کمی تحقیق و بررسی در خصوص رتبه های برتر متوجه خواهید شد که اکثر آنها در زمان امتحانات از فضای مجازی و تلفن همراه به طور کل فاصله گرفته‌اند.

خواندن درس با صدای بلند

یکی دیگر از نکات در خصوص روش مطالعه دروس عمومی خواندن آنها با صدای بلند است. البته این کار را بعد از مطالعه انجام داده و درس را برای یکی از اعضای خانواده و یا دوستان با صدای بلند بخوانید. همچنین می توانید درس را به صورت حفظ و با صدای بلند برای خودتان نیز توضیح داده و یا بنویسید. این کار باعث می شود تا آنچه را که آموخته‌اید تمرین کرده و نقاط ضعف خود را تقویت کنید.

مطالعه در طول سال

برای موفقیت و کسب بهترین نمره در دروس عمومی امتحانات نهایی بایستی علاوه بر کسب آمادگی در روزهای قبل از امتحان، در طول سال تحصیلی نیز به مطالعه و درس خواندن پرداخت. بر همین اساس از همان اوایل سال برنامه‌ریزی هدفمند و درستی انجام داده و با پشت کار و انگیزه بالا دروس را بخوانید.

خودتان طراح سوال باشید

از نکات طلایی برای خواندن دروس عمومی این است که خود را به جای معلم یا طراح سوال قرار داده و به طرح سوال بپردازید. بعد از خواندن هر مبحث به سوالاتی که می توان از آن طرح کرد فکر نمایید. این امر باعث می شود تا تسلط بیشتری بر روی درس پیدا کرده و جهت یافتن جواب کنجکاو شوید.

تهیه نمونه سوال

مهمترین دلیل استرس دانش آموزان عدم شناخت کافی از سوالات دروس عمومی است. بر همین اساس بایستی علاوه بر سوالاتی که معلم در طی سال طرح کرده است، نمونه سوالات سال های گذشته را نیز تهیه کرده و مطالعه کنید. البته قبل از مطالعه دروس را بر اساس درجه اهمیت آنها اولویت بندی کرده و سپس طبق برنامه‌ریزی بخوانید.

مطالعه دروس عمومی امتحان نهایی

برای خود هدفی را تعیین کنید

یکی از ارکان موفقیت در هر کاری از جمله امتحانات نهایی داشتن هدف است. آگاهی از ضریب دروس در امتحان نهایی و روش مطالعه دروس عمومی زمانی با موفقیت همراه خواهد بود که دارای هدفی مشخص باشید. قبولی در کنکور سراسری برای رشته دلخواه می تواند جزو این اهداف باشد.

یادداشت برداری کنید

تهیه جزوه و یادداشت برداری یکی از مهم‌ترین نکات در مطالعه صحیح دروس عمومی به شمار می آید. بنابراین در زمان حل تمرین یا مطالعه این دروس از یادداشت برداری غافل نشوید. این امر به شما کمک می کند تا در زمان امتحانات بتوانید به مطالعه خلاصه دروس بپردازید.

دروس فرمولی را تمرین کنید

برای تسلط بر درس هایی از جمله ریاضی، فیزیک و… دائماً تمرین و دروس را مرور کرده و به حل مسئله بپردازید. تمرین و حل مسائل هرچه بیشتر باشد ذهن شما آمادگی بیشتری جهت امتحانات نهایی خواهد داشت.

کسب آمادگی در شب قبل از امتحانات نهایی

شب قبل از امتحان به خصوص امتحانات نهایی همواره با خستگی و استرس همراه است. بر همین اساس توصیه می شود که این مدت زمان کم را تنها به مرور یادداشت برداری ها و خلاصه نویسی هایتان اختصاص دهید. از یاد گرفتن مباحث جدید خودداری کرده و به هیچ عنوان به خود استرس ندهید. به آنچه خوانده‌اید و یاد گرفته‌اید اعتماد داشته باشید و حتی الامکان شب را با آرامش و به موقع بخوابید. صبح زود بلند شده و مروری سریع بر خلاصه برداری های خود داشته باشید.

سخن پایانی

با بهره‌گیری از روش مطالعه دروس عمومی و داشتن برنامه‌ریزی در خصوص آن می توان در امتحانات نهایی حداکثر موفقیت را کسب کرد. شما می توانید با توجه به نقاط ضعف و قوتی که در دروس عمومی دارید ابتدا برنامه‌ریزی مناسبی را در خصوص مطالعه هر درس انجام داده و سپس با تلاش و پشتکار لازم به تمرین و مطالعه آنها بپردازید. البته کسب راهنمایی های لازم از مشاور تحصیلی برای اینکه با علایق و عادات خود بیشتر آشنا شده و در انجام مطالعه موفق باشید نیز بسیار موثر خواهد بود.

5/5 - (4 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا