آموزشی

چک لیست مطالعه امتحانات نهایی

ماه خرداد همیشه برای همه دانش آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد، اما اهمیت این ماه و امتحاناتش برای دانش آموزانی که امتحان نهایی دارند چندین برابر بیشتر از بقیه دانش‌آموزان است. برای موفقیت در امتحانات نهایی، روش درست درس خواندن اهمیت زیادی دارد و هر دانش آموزی باید با بهترین راه برای مطالعه و جمع بندی درس هایش آشنا باشد. پس با ما همراه باشید تا نحوه مطالعه امتحانات نهایی را به صورت کاملا تخصصی و گام به گام یاد بگیرید!

نحوه مطالعه امتحانات نهایی

بدون شک، برای موفقیت در این امتحانات مهم و سونوشت‌ساز باید با یک استراتژی هدفمند پیش رفت. اما این استراتژی به چه صورت است؟ آیا واقعا ممکن است به این روش کل دروس را مطالعه کرده و در نهایت نمره خوبی کسب کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که بله. در واقع، اگه راهکارهایی که در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم را به صورت دقیق اجرا کنید، مطمئن باشید که بهترین نمرات را در امتحانات نهاییتان کسب خواهید کرد!

منابع و نمونه سوالات امتحان را با پاسخ تشریحی پیدا کنید.

بهتر است قبل از امتحان نهایی، منابع و نمونه سوالات امتحان را به همراه پاسخ تشریحی پیدا کنید. اما این به چه معناست؟ یعنی اول یک سری نمونه سوال امتحانی از درس مورد نظر را پیدا کرده و پاسخ تشریحی آن ها را هم از کتاب استخراج کنید. خواندن این سوال و جواب‌ها می‌تواند برای گرفتن یک نمره خوب به شما کمک کند.

قسمت های مهم هر کتاب که بیشترین سوالات از آن ها مطرح شده را پیدا کنید

موقع بررسی نمونه سوالات امتحان نهایی، دقت کنید که بفهمید از کدام قسمت های کتاب سوالات بیشتری امده است. چون همیشه بخش‌های خاصی از مطالب کتاب به دلیل اهمیت بالایی که دارند، مورد توجه طراحان سوال قرار می‌گیرند. پس سعی کنید این قسمت‌های مهم را کشف کرده و آن‌ها را با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه کنید.

قبل از شروع مطالعه، اول فهرست کتاب را ببینید.

نگاه کردن به فهرست کتاب قبل از مطالعه، به شما کمک می‌کند تا یک دید کلی و جامع درباره مطالب به دست آورید. در واقع این کار باعث می‌شود چارچوب مطالب را کشف کنید و بعد از اینکه خواندن‌کتاب را شروع کردید، مطالب را با سرعت بیشتری یاد بگیرید. این کار می‌تواند مغز شما را سازماندهی کند تا در زمان خواندن کتاب سردرگم نشوید.

مشکل‌ترین مباحث درسی را در ساعات ابتدایی روز بخوانید.

بهترین نحوه مطالعه امتحانات نهایی به این صورت است که مباحث درسی سخت را در ساعات ابتدایی روز بخوانید! چون بیشترین انرژی و توان یادگیری مغز، مخصوص ساعات ابتدایی روز است. اما درس‌هایی که فکر می‌کنید تسلط بیشتری روی آن‌ها دارید یا راحت تر هستند را می‌توانید در ساعات آخر روز هم بخوانید.  چون مغزت برای پردازش و یادگیری این درس‌ها به انرژی چندان زیادی احتیاج ندارد.

واژه‌ها و جملات کلیدی را هایلایت کنید.

در زمان خواندن‌مطالب درسی، حتما واژه‌ها و جمله‌های مهم و کلیدی را هایلایت کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود حین مطالعه آن بخش‌ها را بهتر به خاطر بسپارید، برای مرور درس هم به شما کمک خواهد کرد. یعنی اگر بعدا وقت زیادی برای مرور همه مطالب نداشته باشید، می‌توانید با خواندن همان بخش‌های هایلایت شده به مهم ترین قسمت‌های درس مسلط شوید.

برای خلاصه‌نویسی از نمودار و فلش کارت نویسی استفاده کنید.

خلاصه‌نویسی یک تکنیک خیلی خوب برای مطالعه امتحانات نهایی به حساب می‌آید. اگر قسمت‌های مهم درس را به صورت نمودار یا روی فلش کارت پیاده کرده و بعدا برای مرور از آن‌ها استفاده کنید، مطمئن باشید درس را خیلی بهتر متوجه‌شده و نمره خوبی هم کسب خواهید کرد.

پاراگراف به پاراگراف بخوانید و با تصویرسازی برای خود توضیح دهید.

همیشه یادتان باشد که نباید انبوهی از مطالب را به یکباره وارد مغز خود کنید. بلکه باید مطالب را به صورت پاراگراف به پاراگراف بخوانید و هر پاراگراف را با استفاده از تجسم و تصویرسازی برای خود توضیح دهید. این کار باعث می‌شود که آن مطلب در ذهن شما تثبیت‌شده و به راحتی فراموش نشود.

برای دروس محاسباتی، اولویت با مثال های کتاب درسی و جزوه معلم است.

برای مطالعه دروس محاسباتی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی مثال‌های کتاب درسی و تمرینات جزوه معلم را اولویت قرار دهید. چون این سوالات بهتر از هر چیز دیگری برای فهم مطالب به شما کمک می‌کند. به علاوه اینکه احتمال طرح سوال از این قسمت‌ها خیلی بیشتر از بقیه منابع خواهد بود.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم یک چک لیست مطالعه امتحان نهایی جامع و کامل به شما عزیزان ارائه دهیم. نحوه مطالعه امتحانات نهایی یکی از مهم‌ترین دغدغه دانش آموزهاست. به همین خاطر داشتن یک چک لیست مطالعه که راه‌های یک مطالعه هدفمند را به شما نشان دهد، بسیار با ارزش است!

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا