آموزشیمقالات

صفر تا صد آزمون تیزهوشان

قبولی در آزمون تیزهوشان یا همان سمپاد آروزی هر دانش آموز ممتازی است تا بتواند دوره متوسطه دوم را در این مدارس سپری کند. همه ساله شرکت کنندگان زیادی در این آزمون شرکت می کنند اما همه آن ها موفق به کسب نمره قبولی نمی شوند. با این وجود نباید از آزمون تیزهوشان یک دیو دو سر برای خود بسازید؛ بلکه باید مطالعه ای اصولی و جامع داشته باشید تا بتوانید وارد مدرسه تیزهوشان شوید. همه چیز بستگی به تلاش و اراده شما خواهد داشت. هرچه بیشتر تلاش کنید، نتیجه بهتری هم کسب خواهید کرد. اما چه درس هایی را باید بیشتر از همه بخوانید؟ چگونه تست بزنید؟ و… اگر شما هم به دنبال پاسخی برای این سوالات هستید، در ادامه ما را همراهی کنید.

آزمون تیزهوشان را بشناسید

شرکت کنندگان در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان متوسطه دوم باید بدانند که این آزمون از بخش های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • سوالات هوش

تنها مطالعه کتاب های درسی کافی نیست، چرا که شما باید از هوش و مهارت خود هم برای قبولی در این آزمون استفاده کنید. سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان به صورت چهارگزینه ای بوده و میزان توانایی شرکت کنندگان و هوش آن را می سنجد. موضوع سوالات هم از حوزه های مختلف می باشد.

  • سوالات درسی

سوالات استعداد تحصیلی از کتاب ها و دروس پایه هشتم و نهم است که در دوره متوسطه اول آن ها را پشت سر گذاشته اید. شما با مطالعه تمامی مطالب این دو پایه می توانید به راحتی در آزمون تیزهوشان قبول شوید.

مدت زمان تست سوالات هوش و سوالات درسی چقدر است؟

در آزمون تیزهوشان پایه نهم، 50 سوال هوش در نظر گرفته‌شده است که شرکت کنندگان 50 دقیقه زمان برای پاسخگویی خواهند داشت. تعداد سوالات درسی هم برابر با 50 سوال بوده و برای حل و پاسخ به آن ها حدود 70 دقیقه زمان خواهید داشت.

مواد آزمون تیزهوشان دوره دوم متوسطه

سوالات درسی این آزمون از کتاب های تخصصی است. البته برخی دروس بسته به رشته ای که دانش آموز انتخاب می کند ممکن است متفاوت باشد. اما در حال کلی شما باید با مواد آزمون آشنا باشید و ضریب آن ها را هم بدانید تا بتوانید یک برنامه ریزی اصولی برای مطالعه داشته باشید. مواد آزمون تیزهوشان پایه نهم به شرح زیر می باشد.

 چگونه در آزمون تیزهوشان قبول شویم؟

شما زمانی شانس بالایی برای قبولی در این آزمون خواهید داشت که سه پارامتر را داشته باشید:

  • هدف و انگیزه
  • برنامه ریزی اصولی و دقیق
  • منابع آموزشی جامع و مناسب

با داشتن این 3 عامل فاصله چندانی با موفقیت نخواهید داشت. اما چگونه؟

  • انگیزه و هدف رنگ واقعیت به رویاهای شما می بخشد

شما باید تصمیم خود را به صورت جدی بگیرید؛ اینکه می خواهید پا در این مسیر بگذارید و خودتان را در بالای سکوی موفقیت ببینید یا خیر، هرچه انگیزه شما بیشتر باشد و همچنین هدف والاتری داشته باشید با پشتکار بیشتری به مطالعه می پردازید و هرچه بیشتر تلاش کنید احساس آرامش بیشتری هم خواهید داشت.

  • برنامه ریزی دقیق باعث مطالعه اصولی می شود

بسیاری از دانش آموزان همیشه این سوال را در ذهن دارند که چگونه برنامه ریزی کنیم؟ چیدن برنامه برای مطالعه درس ها بستگی به توانایی شخصی و مهارت شما دارد. اینکه دوست شما در روز چند ساعت مطالعه می کند به این معنی نیست که شما هم باید همین کار را انجام دهید.
مهارت ها، ویژگی های شخصی و توانایی های خود را بسنجید. از ترفندهای مختلف آموزش و یادگیری همچون مطالعه در صبح زود، مطالعه در کتابخانه توضیح درون در آینه به خود و… استفاده کنید. سعی کنید در کم ترین بازه زمانی بیشترین بازدهی را داشته باشید. خودتان را خسته نکنید و توصیه میکنیم موضوع درس هایتان برای مطالعه هم یکی سخت یکی آسان انتخاب کنید تا استراحت کافی هم داشته باشید.

  • منابع آموزشی مناسب را انتخاب کنید

شما باید پیش از هر اقدامی مطالب کتاب یا درسنامه منبع مد نظرتان را به صورت کامل مطالعه کنید تا تسلط کافی داشته باشید. سپس به سراغ تست و یا خلاصه کتاب های دیگر بروید. البته هر کتابی هم برای مطالعه جهت قبولی در آزمون تیزهوشان مناسب نیست و باید کتاب معتبر و مناسبی را انتخاب کنید.

برای آزمون تیزهوشان پایه نهم، بیشتر روی ریاضی و علوم تجربی زمان بگذاریم یا ادبیات و دینی؟

درس های علوم تجربی و ریاضی ضریب و تراز بیشتری دارند. به همین خاطر اگر بتوانید درصد بالایی در این درس ها کسب کنید روی تراز کلی و نمره کسب شده شما تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. اما با این وجود نباید از درس ادبیات و دینی هم غافل شوید. چرا که این درس ها هم به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید درصد خوبی در آن ها هم کسب کنید. به همین خاطر بهتر است بیشتر زمان خود را صرف تجربی و ریاضی کنید اما از دینی و ادبیات هم غافل نشوید. فراموش نکنید که درصد شما در هر درسی بالاتر باشد فاصله کمتری تا قبولی خواهید داشت.

چقدر تست بزنیم؟

بعد از تسلط کافی روی درسنامه، حال وقت تست‌زدن است. هرچقدر تست بیشتری بزنید به نفع شما خواهد بود. می توانید برای تست از سوالات سال های قبل آزمون تیزهوشان پایه نهم هم استفاده کنید. همچنین شرکت در کلاس های نیمه خصوصی به شما کمک میکند با سوالات مشابهه و مهارت تست زدن بیشتر آشنا شوید.

چگونه بدانم در آزمون تیز هوشان قبول می شوم یا نه؟

اینکه شما در این آزمون قبول می شوید یا نه، بستگی به  میزان دانش و تسلط شما خواهد داشت. سعی کنید اضطراب را از خود دور کنید. شما برای مطالعه مفید نیاز به انرژی و آرامش دارید پس از تغذیه خود غافل نشوید. مواد غذایی مغذی مصرف کنید تا انرژی لازم برای مطالعه داشته باشید و همچنین حافظه خود را تقویت کنید. هرچقدر بیشتر نگران قبولی باشید و دائما این سوال را از خودب پرسید زمان برای درس‌خواندن را از دست خواهید داد. پس بدون هیچ فکر و خیالی تمرکز خود را روی درس بگذارید چرا که موفقیت منتظر شما است.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا