مقالات

امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور؟

چند سالی می شود که دانش آموزان بین اینکه امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور سردرگم هستند. این سردرگمی زمانی بیشتر می شود که قانون کنکور به طور مداوم در حال تغییر است. بیایید و یک بار برای همیشه، موضوع را برایتان روشن کنیم. تا انتها همراهی کنید تا جواب سؤال خود را بیابید.

آیا خواندن برای امتحان نهایی مجزا از خواندن برای کنکور است؟

قبل از هر چیزی باید بدانید کنکور و امتحان های نهایی دو آزمون بوده که محتوای آن ها یکسان بوده و محتوای مجزایی ندارند؛ اما شیوه آزمون و سطح سوالات آن ها با یکدیگر متفاوت هستند. کارشناسان امر معتقد بوده که سطح سوالات آزمون کنکور از امتحانات نهایی دشوارتر است. به این ترتیب می توان گفت فردی که خود را برای نبرد کنکور به خوبی آماده‌کرده باشد، می تواند از پس امتحانات نهایی نیز به خوبی بر بیاید؛ برعکس این مطلب نیز صادق خواهد بود. به این معنی، فردی که به خوبی خود را برای امتحانات نهایی آماده‌کرده باشد، می تواند کنکور خوبی را نیز پشت سر بگذارد.

چگونه ممکن است؟ جواب ساده است. سوالات کنکور و همچنین سوالات امتحان های نهایی، همگی، از متن کتاب می آیند و خارج از آن نیستند. تفاوت آن ها در تشریحی یا تستی بودن است. شاید سوالات امتحان های نهایی سال های قبل، با سوالات کنکور از لحاظ سطحی بودن و مفهومی بودن، با یکدیگر متفاوت بودند. در حال حاضر رویکرد هر دو آزمون، یکسان‌شده و بیشتر سوالات، مفهومی طراحی می شوند؛ با این تفاوت که سوالات کنکور، تستی و نکته ای بوده و سوالات امتحان های نهایی تشریحی هستند. به همین دلیل خواندن برای کنکور همان خواندن برای امتحان نهایی است و پاسخ سؤال برای امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور همین می شود که با خواندن کتاب درسی، در اصل هر دو آزمون را خوانده اید.

دروس عمومی را برای امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور؟

در سال های قبل برای دروس عمومی با سؤال معروف برای امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور روبرو بودیم. در حال حاضر، دروس عمومی از منابع آزمون کنکور حذف شده‌اند؛ به همین دلیل، این دروس فقط باید برای امتحان نهایی خوانده‌شوند. با این تفاسیر کافی است خود را برای یک آزمون تشریحی با تسلط به متن کتاب درسی، با نام امتحان نهایی آماده‌کنید. با توجه به اینکه معدل در کنکور نیز تأثیرگذار است، بهتر است جهت اینکه برای آزمون تشریحی امتحان نهایی بهتر عمل کنید، سوالات امتحان نهایی سال های گذشته را برای آشنایی بیشتر مطالعه کنید. خوب مثل اینکه یکی از مشکلات حل شد.

دروس اختصاصی را برای امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور؟

به قسمت اصلی جواب سؤال امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور رسیدیم؛ این قسمت شامل دروس اختصاصی است. دروس اختصاصی هم برای کنکور و هم برای امتحان های نهایی مهم هستند. باید گفت دانش آموزانی که قادر به پاسخگویی به سوالات دروس اختصاصی در سطح کنکور باشند، در پاسخگویی به سوالات تشریحی امتحان های نهایی نیز دچار ضعف علمی نمی شوند. از طرفی برخی از دانش آموزان با امتحان های نهایی مانند یک مزاحم برای خواندن‌کنکور نگاه می کنند. این نگاه می تواند تأثیر منفی در خواندن‌آنها داشته باشد. این در حالی است که امتحانات نهایی برای هر دانش آموزی در هر سطح علمی، می تواند یک فرصت عالی برای کسب نتیجه بهتر در کنکور باشد.


چگونه در جواب سؤال برای امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور تعادل برقرار کنیم

درست است که جواب اصلی سؤال برای امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور را با محتوای یکسان و شیوه متفاوت آزمون ها دادیم؛ اما دانستن برخی نکات بسیار مهم هستند. برخی از دانش آموزان بی خیال امتحان های نهایی می شوند، به قولی امتحان های نهایی را فدای کنکور می کنند. این گونه دانش آموزان باید بدانند آینده خود را فدای این نوع نگرش خود کرده اند.
باید در خواندن و رسیدن به جواب سوال برای امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور حد تعادل را برقرار کرد. برخی از دانش آموزان نیز هستند به طور کلی به امتحان های نهایی می پردازند و از خواندن دروس به صورت تستی و نکته ای جا می مانند. این در حالی است که باید به طور هم زمان و با رعایت برنامه ریزی و مدیریت زمان، به خواندن هر دو مورد پرداخت. اگر در این زمینه مشکل دارید و هنوز دچار سردرگمی هستید، کافی است با کارشناسان مجموعه تماس‌گرفته و از مشاوره اولیه رایگان بهره مند شوید.

5/5 - (3 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا