مشاوره کنکورمقالات

ضریب دروس در امتحان نهایی (همه ی رشته ها)

یکی از سوالاتی که دانش آموزان به خصوص در پایه دوازدهم از مشاورین کنکور می‌ پرسند، این است که آیا ضریب دروس در امتحان نهایی تغییری پیدا کرده؟ آیا تغییرات جدید کنکور طی مصوبات جدید مجلس روی این موضوع هم تاثیرگذار بوده؟ با توجه به همین مسئله و اهمیت ضریب دروس امتحان نهایی، در این مطلب تصمیم داریم در مورد ضریب امتحانات نهایی رشته های مختلف با شما صحبت کرده و اطلاعاتی در این رابطه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ پس اگر می خواهید برای کنکور سال بعد آماده شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تغییرات اعمال شده ضریب دروس پایه دوازدهم

تغییرات اعمال شده از سال 1402 در کنکور موجب شده که ضریب هر درس در امتحان نهایی تغییر پیدا کند. این تغییرات حتی تا حذف دروس عمومی از کنکور هم پیش رفته اند و با توجه به مصوبات مجلس سابقه تحصیلی به طور قطعی روی پذیرش در دانشگاه تاثیر می گذارد.

طبق تحقیقات انجام شده سوابق درسی دانش آموز که شامل معدل او از جمع نمرات امتحان نهاییش می شود حدود 40 درصد روی پذیرش داوطلب در دانشگاه تاثیر دارد. این مسئله موجب شده بسیاری از دانش آموزان به دنبال ضریب دروس امتحان نهایی خود باشند؛ از همین رو در ادامه ضریب دروس در امتحان نهایی رشته های مختلف ریاضی، انسانی و تجربی را مورد بررسی قرار می دهیم.

سوابق تحصیلی و تاثیر آن در کنکور رشته‌ های انسانی، تجربی و ریاضی

تا پیش از این سوابق تحصیلی و دروس نهایی تاثیری در کنکور سراسری نداشتند. در واقع دانش آموزان باید تمامی درس های خود را برای کنکور مطالعه می کردند و چه دروس عمومی و چه دروس تخصصی روی قبولی آن ها در کنکور تاثیر می گذاشت. به عبارت دیگر کنکور سراسری تنها فیلتر موجود برای پذیرش در دانشگاه بود؛ اما اکنون اینگونه نیست و دانش آموزان نمی توانند امتحانات نهایی خود را سرسری بگیرند؛ چرا که دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم روی کنکور آن‌ها تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

در سال 1402 تاثیر دروس تخصصی در امتحان نهایی تقریبا 14 درصد و تاثیر دروس عمومی تقریبا 26 درصد بود که در مجموع 40 درصد در کنکور سراسری تاثیر می گذاشتند؛ اما برای سال 1403 مجددا ضریب دروس در امتحان نهایی تغییر پیدا کردند. طبق تغییرات اعمال شده برای سال 1403 دروس عمومی 28 درصد و دروس تخصصی 22 درصد به عبارتی دروس تخصصی و عمومی 50 درصد در پذیرش دانشگاه تاثیرگذارند.

این درحالی است از سال 1403 به بعد بازهم ضریب دروس در امتحانات نهایی تغییر پیدا می کنند، از کنکور 1403 به بعد دروس عمومی 30 درصد و دروس تخصصی هم 30 درصد در سوابق تحصیلی تاثیر گذار هستند.

میزان تاثیرگذاری ضریب دروس در امتحان نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور

همانطور که در کلاس کنکور آنلاین مطرح کرده ایم زیرگروه های مختلف برای کنکور 1403 حذف شده اند؛ درواقع باید گفت که نظام های تحصیلی مختلفی وجود داشته و باتوجه به جای گیری مدرک دیپلم داوطلب در نظام تحصیلی، ضریب های درسی متفاوتی وجود دارد. با این حال ما تصمیم داریم ضریب سوابق تحصیلی در کنکور نظام جدید را بررسی کنیم.

ضریب امتحان نهایی رشته ریاضی
ضریب امتحان نهایی رشته ریاضی
ضریب امتحان نهایی رشته تجربی
ضریب امتحان نهایی رشته تجربی
ضریب امتحان نهایی رشته معارف اسلامی
ضریب امتحان نهایی رشته معارف اسلامی
ضریب امتحان نهایی رشته انسانی
ضریب امتحان نهایی رشته انسانی

 

ضریب امتحان نهایی رشته هنر
ضریب امتحان نهایی رشته هنر

 

نکاتی در رابطه با ضریب دروس در امتحان نهایی و تاثیر آن ها در کنکور

  • بهتر است بدانید که طبق مصوبات جدید مجلس، دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده اند. با این حال این دروس هنوز هم می‌ توانند برای پذیرش در دانشگاه بسیار مهم باشند و در سوابق تحصیلی دانش آموزان تاثیر بگذارند. با توجه به همین مسئله متقاضیان برای پذیرش در یک دانشگاه می توانند دروس عمومی خود را مطالعه کرده و با کسب نمره قابل قبول در امتحان نهایی، احتمال قبولیشان را برای پذیرش در دانشگاه افزایش دهند.
  • نباید فراموش کنید که اهمیت دروس مختلف با توجه به ضریب آن ها مشخص می شود. برای مثال در سال های گذشته زمین شناسی در زیرگروه یک رشته علوم تجربی ضریب نداشت؛ از همین رو بسیاری از داوطلبانی که برای کنکور اهدافی مانند قبولی در رشته های پیراپزشکی و پزشکی داشتند، این درس را به طور کل حذف کرده و به آن نمی پرداختند؛ اما در حال حاضر با حذف زیرگروه های مختلف، داوطلبان نمی توانند زمین شناسی را کنار بگذارند. در حال حاضر زمین شناسی هم یکی از دروس بسیار مهم برای داوطلبان گروه علوم تجربی است و با توجه به ضریبش در سوابق تحصیلی روی پذیرش دانش آموز در دانشگاه تاثیر می گذارد.
  • ضمن اینکه داوطلبان باید به این نکته توجه کنند که دیپلم ادبیات و علوم انسانی با دیپلم علوم و معارف اسلامی چند درس مشترک با یک دیگر دارند؛ اما در واقع اکثر دروس آن ها با هم متفاوت است.
  • دروس تاثیر گذار در سوابق تحصیلی برای داوطلبانی که دیپلم نظام جدید در رشته های هنر و زبان های خارجی دارند، تنها دروس عمومی است که ضریب آن‌ ها در جداول فوق به شما ارائه کردیم.

دروس تاثیر گذار در سوابق تحصیلی

جمع‌بندی

در این مطلب ما سعی داشتیم شما را با ضریب دروس در امتحان نهایی هر رشته تحصیلی آشنا سازیم. همانطور که دریافتید طی مصوبات جدید مجلس از سال 1402 به بعد دروس نهایی به یکی از مهم ترین عوامل قبولی در کنکور و پذیرش داوطلبان در رشته مورد نظر آن ها است. در پایان امیدواریم بهترین ها در انتظار شما باشد و بتوانید در رشته مورد نظر خود در بهترین دانشگاه های کشور پذیرش بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا