مقالات

راهکارهای طلایی مدیریت ذهن در سال کنکور

مدیریت ذهن در سال کنکور و در ماه های باقی مانده بسیار مهم است. اغلب دانش آموزان و داوطلبان در سال کنکور و ماه های باقی مانده به آن آرامش ذهنی خود را از دست می دهند. ما در این مطلب به شما کمک می کنیم تا با راهکارهای مربوط به مدیریت ذهن در سال کنکور آشنا شوید.

مدیریت ذهن در سال کنکور

مدیریت ذهن در سال کنکور چگونه است ؟ آشفتگی ذهنی و روانی یکی از مشکلات عدیده ای است که اغلب داوطلبان در سال کنکور به آن مبتلا می شوند. اگر شما هم جزو این دسته از داوطلبان هستید توصیه می کنیم راهکارهایی که به منظور مدیریت ذهن در سال کنکور بیان می شود را جدی بگیرید و از این روش ها برای حل مشکلات مربوطه استفاده کنید.

برنامه ریزی

یکی از مواردی که می تواند به طرز چشمگیری استرس و آشفتگی ذهن دانش آموزان را کاهش دهد برنامه ریزی است. هنگامی که دروس و مباحث کنکور را بر اساس برنامه ریزی مطالعه می کنید کمتر دچار آشفتگی ذهنی خواهید شد. روش های مختلفی برای برنامه ریزی وجود دارد که مهم ترین آن ها در نظر گرفتن موقعیت ، شرایط و نیاز شماست. به طور مثال اگر شما در درس شیمی ضعیف هستید باید به نحوی برنامه ریزی کنید که زمان بیشتری برای مطالعه شیمی در اختیار داشته باشید. این موضوع به شما کمک می کند تا بابت نقطه ضعف هایتان استرس به شما وارد نشود و بدانید که می توانید به راحتی دروس مورد نظر را یاد بگیرید.

اگر یک بار برنامه ریزی کردید و متوجه شدید که این برنامه پاسخگوی نیاز شما نیست باید آن را با مشورت اساتید تغییر دهید. در حال حاضر مشاورین تحصیلی نقش پررنگی در این مساله دارند. علاوه بر این موسسات و کلاس آنلاین کنکور نیز در این مرحله به شما کمک می کنند. قبل از برنامه ریزی باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید تا بتوانید زمان را به بهترین نحو مدیریت کنید.

دور ریختن افکار منفی

افکار منفی می تواند تمام انرژی داوطلب و شرکت کنندگان کلاس کنکور آنلاین را بگیرد. نه تنها داوطلبان کنکور بلکه بسیاری از افراد در برهه ای از زندگی افکار منفی را تجربه می کنند اما داوطلبان کنکور به دلیل شرایط خاصی که دارند بیشتر دچار این موضوع می شوند. یکی از مهم ترین راه های مدیریت ذهن در سال کنکور این است که افکار منفی را دور بریزید تا توان لازم برای ادامه راه را داشته باشید. برخی از داوطلبان برای دومین یا چندمین بار قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند و همین مساله باعث می شود که تصور کنند نمی توانند در کنکور موفق شوند و مانند سال گذشته شکست می کنند.

همین افکار منفی سبب می شود که تمرکز کافی بر روی برنامه ریزی خود نداشته باشند. اگر جزو این دسته از افراد هستید توصیه می کنیم که به گذشته فکر نکنید. تمام انرژی خود را بر روی ادامه راه بگذارید و تلاش کنید تا خاطرات بد گذشته از ذهن شما پاک شود.

مدیریت ذهن در سال کنکور

بهترین روش ها برای حذف افکار منفی

روانشناسان و مشاورین تحصیلی دو راه برای پاک کردن افکار منفی از ذهن شما دارند که کمک زیادی به مدیریت ذهن در سال کنکور می کند. اولین راهکار این است که یک قلم و کاغذ در کنار خود داشته باشید و هر زمان که فکرهای ناخوشایند به سمت شما آمد آن ها را بر روی کاغذ بنویسید. این امر باعث می شود که فکرهای آزار دهنده از ذهن شما خالی شود و بر روی کاغذ سرازیر شود. قطعا امتحان کردن این راهکار سبب می شود که ارزش آن را متوجه شوید. زیرا به محض نوشتن افکار خود متوجه خواهید شد که ذهن شما سبک تر خواهد شد.

دومین راهی که برای حذف افکار منفی در داوطلبان وجود دارد این است که خود را در موقعیت تحصیلی مورد نظر تصور کنند. فرض کنند که در رشته مورد علاقه خود قبول شده اند و در دانشگاه در حال تحصیل هستند. رشته و شهر مورد نظر خود ، دانشگاه و حتی میز و صندلی خود را تصور کنید. این امر سبب می شود که افکار مثبت به سمت شما سرازیر شود.

استراحت کردن

یکی از تصورات غلطی که در بین داوطلبان وجود دارد این است که باید استراحت ذهن خود را کم کنند و بیشتر تایم خود را به مطالعه اختصاص دهند. این تصور اشتباه در ماه های باقی مانده به کنکور تقویت می شود و انرژی زیادی از فرد می گیرد. به نحوی که نمی توانند اطلاعات کسب شده را در ذهن خود طبقه بندی کند. یکی از روش های مدیریت ذهن در سال کنکور این است که استراحت را جدی بگیرید. حتما بین 6 تا 8 ساعت در طول شبانه روز بخوابید. این موضوع سبب می شود که مباحث و دروس مطالعه شده به راحتی در ذهن شما جای بگیرد. اگر بخواهید از استراحت خود بکاهید قطعا ذهن شما دچار اختلال در عملکرد و یادگیری خواهد شد.

مدیریت ذهن در سال کنکور

 

دوری از استرس

بسیاری از مسائل سبب استرس در فرد می شود. مهم ترین موضوع این است که فرد خود را با سایرین مقایسه می کند. نه تنها داوطلب ، بلکه والدین او نیز در این امر شریک هستند. داوطلب در سال کنکور با فشارهای روانی زیادی روبرو است و مقایسه شدن او با دیگران یا با رتبه های برتر کنکور سبب می شود که استرس بیشتری به او وارد شود.

در مطالب گذشته به موضوع مهمی تحت عنوان وسواس مطالعاتی اشاره کردیم. وسواس مطالعاتی به این معنی است که فرد برای چندمین بار یک مبحث را می خواند اما تصور می کنند که نتوانسته به خوبی آن را یاد بگیرد و مجددا به سراغ خواندن آن می رود. این مساله باعث می شود که زمان و انرژی زیادی از داوطلب هدر شود و در نهایت نتواند عملکرد مطلوب را داشته باشد و بر اساس برنامه ریزی جلو برود. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و به دلیل فشارهای روانی و استرس دچار وسواس مطالعاتی شده اید به سراغ مطلب مربوطه بروید و راهکارهایی که در آن گفته شده را اجرا و پیاده سازی کنید. قطعا مفید خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا