مشاوره کنکور

شرایط بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

شرایط بومی گزینی، در قبولی و انتخاب رشته ی داوطلبان تاثیر بسزایی دارد همانطور که کلاس آنلاین کنکور و آزمون کنکور برای بسیاری از دانش آموزان یک آزمون سرنوشت ساز و مهم است به همین دلیل هر ساله برای بهبود کیفیت آن سازمان سنجش تغییراتی در نحوه ی برگزاری و همچنین نحوه‌ی انتخاب رشته برای دانش آموزان معین می کند.
یکی از تغییرات انجام‌شده در کنکور امکان شرکت در دو نوبت کنکور، شرایط بومی گزینی، سهمیه منطقه، اعمال سوابق تحصیلی، حذف محرومیت کنکور پس از قبولی در دانشگاه و .. است.

شرایط بومی گزینی دانشگاه ها چگونه است؟

طبق تصمیمات سازمان سنجش شرایط بومی گزینی منطقه و استانی از کنکور 1402 به بعد به میزان 80% افزایش یافته‌است، طبق دفترچه انتخاب‌رشته میزان احتمال پذیرش داوطلبان خانم و آقا در دانشگاه های استان ها بر اساس شرایط بومی استانی است. این امر به سبب رفاه داوطلبان، اقامت دانشجویان در خوابگاه ها و کاهش هزینه رفت‌و‌آمد شکل گرفته‌است.

شرایط و ضوابط دانشگاه ها در انتهای دفترچه برای داوطلبان مشخص شده‌است، بعضی از دانشگاه ها اعم از دانشگاه فرهنگیان دانشجویان خود را بر اساس بومی گزینی انتخاب می کنند.
در صورتی که یک دانشگاه در مجاورت چند استان باشد گزینش آن بر اساس بومی ناحیه ای صورت می گیرد. در واقع این افراد شانس قبول‌شدن در این دانشگاه ها را نسبت به دانش آموزان غیر مجاور خواهند داشت.

دسته بندی نواحی بومی برای کنکور

 

ناحیه بومیاستانها
ناحیه یکتهران ، البرز ، زنجان ، قزوین ، قم ، مرکزی و سمنان
ناحیه دوآذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و اردبیل
ناحیه سهاصفهان ، چهارمحال بختیاری و یزد
ناحیه چهارسیستان و بلوچستان و کرمان
ناحیه پنجهرمزگان ، بوشهر ، کهگیلویه و بویر احمد و فارس
ناحیه ششکردستان ، کرمانشاه و همدان
ناحیه هفتلرستان، ایلام و خوزستان
ناحیه هشتخراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خراسان جنوبی
ناحیه نهگیلان، مازندران و گلستان

در کنار هم قرارگرفتن چند ناحیه یک قطب بومی را تشکیل می دهند، در صورتی که یک‌رشته دانشگاهی در مجاورت چند ناحیه باشد پذیرش دانشجویان آن بر اساس بومی قطبی است.

دسته بندی نواحی بومی قطبی برای کنکور

قطب های بومیاستانهای تابع
قطب یکالبرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی، گلستان، گیلان و مازندران
قطب دوخراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان
قطب سهآذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان
قطب چهارماصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد، ایلام، خوزستان و لرستان
قطب پنجمبوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان

نکته ی مهم: نواحی بومی استانی دانش آموزان بر اساس محل تحصیل دبیرستان و هنرستان از سه سال گذشته آنها محاسبه می شود در صورتی که محل تحصیل دانش آموز در سه سال آخر تحصیل در استان های مختلف باشد یا تنها یک استان نباشد محل تولد دانش آموز به عنوان نواحی بومی استانی آن در نظر گرفته‌می شود.
همچنین اگر فردسه سال آخر دبیرستان خود را در خارج از کشور تحصیل کرده باشد استان محل تولد آن بومی استانی آن است و اگر تولد آن هم در خارج از کشور باشد استان تهران به عنوان بومی استانی آن در نظر گرفته‌می شود.

لازم به ذکر است رشته‌های پر طرفدار مانند: پرستاری، پزشکی مامایی، مهندی برق، مهندسی مکانیک درصد بومی استانی آنها 60 درصد است و 40 درصد مابقی آنها به صورت غیر بومی پذیرش می شوند.

رشته های بومی استانی در کنکور

تمامی رشته‌ها در دفترچه انتخاب‌رشته بر اساس بومی استانی می باشد.ممکن است بعضی از رشته‌ها در نواحی بومی قطبی پذیرش نداشته‌باشند در این صورت پذیرش به صورت کشوری انجام می شود و با توجه به میزان تقاضای شرکت کنندگان در هر سهیه تقسیم می شود.
در گزینش کشوری هیچ دانش آموزی دارای سهمیه منطقه یا ارجعیت نخواهد داشت و داوطلبان به صورت برابر و میزان تقاضای آنها پذیرش انجام میشود.

برای دریافت مشاوره تخصصی و انتخاب رشته‌ی کاربردی با تیم مشاوره ی غرب آنلاین تماس حاصل نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا