آموزشیمقالات

چگونه وسواس مطالعاتی برای کنکور را از بین ببریم ؟

آیا تا به حال چیزی درباره وسواس مطالعاتی برای کنکور شنیده اید ؟ وسواس مطالعاتی یکی از مشکلاتی محسوب می شود که متاسفانه برخی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور به آن دچار می شوند. در این اختلال ، فرد باید چندین و چند بار مطلب مورد نظر را بخواند و در آخر هم تصور می کند که چیزی از مطلب نفهمیده است. او مجددا اقدام به مطالعه همان مطلب می کند. وسواس مطالعاتی برای کنکور وضعیت بسیار نامناسبی را برای دانش آموز ایجاد می کند و او به شدت از برنامه عقب می اندازد. علاوه بر این آرامش ذهنی او را نیز مختل خواهد کرد. در این مطلب به شما کمک می کنیم تا جایی که می توانید این اختلال را درمان کنید.

وسواس مطالعاتی برای کنکور

وسواس مطالعاتی برای کنکور چیست ؟ همانطور که در کلاس کنکور مجازی به دانش آموزان گفته شده، وسواس نوعی اختلال در شخصیت به حساب می آید که انواع بسیار مختلفی دارد. رایج ترین نوع آن وسواس فکری – عملی است که به نام OCD نیز شناخته می شود. فرد برای رسیدن به آرامش فرضی ، یک سری از کارها و رفتارها را انجام می دهد و در نهایت نیز به آرامش نمی رسد. تکرار این رفتارها به شدت بر زندگی فرد تاثیر می گذارد و آن را مختل می کند. رفتارهایی که در فرد مورد نظر مشاهده می شود بسیار غیر منطقی و دور از عقل است.

تصور کنید دانش آموز کنکوری در حال مطالعه دروس است و متاسفانه دچار وسواس مطالعاتی برای کنکور می باشد. او کتاب را باز می کند و یک مبحث را می خواند. بعد از چند دقیقه به سراغ همان مطلب می رود و مجددا آن را مطالعه می کند. اما تصور می کند که هیچ چیز از مطلب نفهمیده در صورتی که او دچار وسواس فکری شده است. او بارها و بارها به مطالعه همان مبحث می پردازد و در نهایت دچار آشفتگی و خستگی ذهنی می شود. وجود این وسواس در برخی از دانش آموزان می تواند او را از گردانه رقابت حذف کند زیرا زمان زیادی صرف این نوع از وسواس می شود و فرد مورد نظر هیچ گاه از مطالعه آن مبحث و یادگیری آن احساس رضایت نمی کند.

وسواس فکری – عملی نه تنها در دانش آموزان کنکوری بلکه در افراد عادی نیز به وجود می آید. حتما تا به حال افرادی را دیده اید که بارها گاز را چک می کنند تا از خاموش بودن آن مطمئن شوند. زیرا فکر می کنند که گاز را باز گذاشته اند. این نوع از اختلالات باید درمان شوند تا فرد احساس آرامش واقعی را بدست آورد.

رفتارهای وسواسی در هنگام مطالعه کدامند ؟

طبقه گفته های برترین اساتید کنکور کشور در کلاس آنلاین کنکور، مهم ترین نشانه و رفتار در خصوص وسواس مطالعاتی برای کنکور ، خواندن یک مبحث برای چندمین بار است. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. بلکه رفتارهای دیگری نیز وجود دارد که آن را نشانه ای برای وسواس مطالعاتی می دانیم.

همراه داشتن وسایل خاص برای شروع مطالعه

این وسایل می توانند شامل انواع خودکار ، مداد ، جزوه و … باشد. معمولا این دانش آموزان باید تمام آن ها را کاملا مرتب و منظم در یک جا بچینند و عدم وجود هر کدام از وسایل مورد نظر و یا عدم نظم در چینش آن ها تمرکز دانش آموز را بر هم می زند. به نحوی که نمی تواند مطالعه را شروع کند.

همراه داشتن وسایل خاص برای شروع مطالعه

نشستن در مکانی خاص

یکی دیگر از رفتارهای وسواسی که در کلاس کنکور آنلاین نیز به آن پرداخته شده، این است که دانش آموز باید در یک مکان خاص برای مطالعه بنشیند و اگر در آن مکان حضور نداشته باشد تحت هیچ شرایطی نمی تواند مطالعه خود را آغاز کند. این امر مشکلات زیادی را برای او به وجود خواهد آورد. زیرا در برخی از مواقع ، دانش آموز مجبور است در یک مکانی دیگر غیر از مکان همیشگی اقدام به مطالعه کند.

عدم اکتفا به منابع معتبر

قطعا می دانید که برای مطالعه هر کدام از دروس کنکوری تعدادی منابع وجود دارد که دانش آموز باید برای یادگیری بیشتر ، حل تست و … به آن ها مراجعه کند. یکی از رفتارهای وسواس مطالعاتی برای کنکور این است که دانش آموز نمی تواند به یک منبع اکتفا کند و دائما از این منبع به سراغ منبع بعدی می رود.

راه های درمان وسواس مطالعاتی برای کنکور چیست ؟

پس از اینکه به طور کامل و جامع با رفتار وسواس مطالعاتی برای کنکور آشنا شدید و نشانه های آن را یافتید نوبت به این می رسد که به سراغ درمان آن برویم. ممکن است شما بعد از خواندن این مطلب متوجه شده باشید که درگیر این نوع وسواس هستید. نگران نباشید ! زیرا راه های متعددی برای درمان وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

خالی کردن ذهن از افکار مزاحم

مهم ترین عاملی که باعث می شود یک فرد به وسواس فکری – عملی دچار شود افکار مزاحم است. به طور مثال او تصور می کند که هر چه یک مطلب را بخواند متوجه نمی شود. این موضوع درباره افرادی که دائما دستان خود را می شویند نیز وجود دارد. آن ها تصور می کنند که ویروس و باکتری در حال ورود به بدنشان است. به همین دلیل هر چند دقیقه یک بار دستان خود را می شویند.

 شما به عنوان یک داوطلب کنکور باید ذهن خود را خالی از این افکار کنید و به خود تلقین کنید که 1 یا 2 بار خواندن مطلب می تواند برای یادگیری شما مفید واقع شود. اگر در حین مطالعه افکار مزاحم به ذهن شما خطور کرد آن ها را بر روی کاغذ یادداشت کنید و به خود بگویید که بعد از اتمام مطالعه راجع به آن ها فکر خواهم کرد. نوشتن افکار می تواند ذهن شما را تخلیه کند.

خالی کردن ذهن از افکار مزاحم

استفاده از روش های تدریجی

افرادی که به وسواس مطالعاتی برای کنکور دچار هستند نمی توانند به یکباره اقدام به ترک آن کنند. بلکه بهترین روش استفاده از راهکارهای تدریجی است. به طور مثال اگر شما عادت کرده اید که 5 منبع مختلف را برای یادگیری یک مبحث بخوانید ، خود را قانع کنید که تعداد آن ها را به 4 عدد برسانید و بعد از مدتی به 3 منبع اکتفا کنید. به مرور زمان فقط به منابع مهم اکتفا کنید و باقی مانده زمان خود را صرف مرور و تست زنی کنید.

پایبند بودن به برنامه ریزی

برنامه ریزی به عنوان مهم ترین رکن برای موفقیت دانش آموزان در کنکور محسوب می شود. افرادی که دچار وسواس هستند باید به برنامه ریزی خود توجه کنند و تلاش آن ها بر این باشد که به آن پایبند باشند. به طور مثال اگر برای مطالعه 1 ساعت و برای تست زنی 45 دقیقه در نظر گرفته اید تحت هر شرایطی باید در همین زمان مطالعه و نکات مهم تست زنی را انجام دهید و به هیچ عنوان از این زمان تجاوز نکنید.

کلام آخر !

ترس را کنار بگذارید ! متاسفانه رقابتی به نام کنکور که هر ساله هزاران جوان را به خود درگیر می کند استرس و فشار روانی زیادی را در آن ها به وجود می آورد. برخی از دانش آموزان در حین شرکت در این رقابت که معمولا 1 سال از عمر آن ها را درگیر می کند دچار مشکلاتی از جمله وسواس مطالعاتی برای کنکور می شوند. توصیه می کنیم ترس را کنار بگذارید. مطمئن باشید با مطالعه دروس ، آن را یاد می گیرید و نیازی نیست تا بارها و بارها آن را تکرار کنید. اغلب دانش آموزانی که دچار این وسواس می شوند از فراموشی مطالب در جلسه کنکور هراس دارند.

3/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا