مشاوره کنکورمقالات

معرفی رشته های پیراپزشکی + بازار کار آن

رشته های پیراپزشکی یکی از محبوب‌ترین رشته ها در میان داوطلبان کنکور رشته تجربی در کشور ایران هستند. پیراپزشکی به طور کلی رشته هایی را در بر می‌گیرد که روش‌ها و یا مهارت‌هایی را به افراد می‌آموزند تا بهتر بتوانند سلامت خود را حفظ کنند. به تمامی افرادی که در این رشته ها تحصیلات خود را پشت سر می‌گذارند، پیراپزشک گفته می‌شود. پیراپزشکان در کنار پزشکان مشغول به کار شده و سعی در درمان بیماران دارند. در این مقاله غرب آنلاین به دنبال معرفی رشته های پیراپزشکی و بازار کار برخی از پرطرفدارترین آن‌ها هستیم.

معرفی رشته های پیراپزشکی

رشته های پیراپزشکی، رشته هایی از قبیل ساخت پروتز دندان، بهداشت عمومی، بهداشت حرفه‌ای و بهداشت محیط را در بر گرفته و شامل مدیریت خدمات بهداشت درمانی، کتابداری، فناوری اطلاعات سلامت و اتاق عمل نیز است.

علاقه مندان به رشته های پیراپزشکی می‌توانند در رشته علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی مشغول به تحصیل شده و یا رشته های پرطرفدار مامایی و پرستاری را انتخاب کنند. شنوایی سنجی، بینایی سنجی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی نیز از جمله رشته های پیراپزشکی هستند.

شما می‌توانید در رشته هایی از قبیل مددکاری اجتماعی، رادیولوژی و یا پرتوشناسی،  پرتودرمانی و یا رادیوتراپی و هوشبری نیز به ادامه تحصیل مشغول شوید. علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، تکنولوژی اتاق عمل، اداره امور بیمارستان‌ها، تکنولوژی پزشکی هسته‌ای و مهندسی پزشکی بالینی نیز از رشته های این شاخه از علم هستند.

بازار کار رشته های پیراپزشکی

رشته فیزیوتراپی

از میان رشته های مختلف پیراپزشکی برخی با عنوان پردرآمدترین رشته ها شناخته شده و بازار کار خوبی هم دارند. یکی از این رشته ها، فیزیوتراپی است که داوطلبان بسیار زیادی تمایل به ادامه تحصیل در این رشته دارند. میزان درآمد شما در این رشته با توجه به چند عامل مهم متفاوت خواهد بود که این عوامل عبارتند از: تجربه، مهارت و سابقه کار.
اما به طور کلی و از آنجایی که این رشته از بازار کار خوبی برخوردار شده شما می‌توانید بدون دغدغه پس از پایان تحصیلات خود در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز توانبخشی، هلال احمر و … مشغول به کار شوید.
سعی اصلی یک فیزیوتراپیست این است که به درمان بیماران بدون استفاده از دارو و مواد شیمیایی اقدام کرده و آن‌ها را بهبود بخشد. در واقع در این رشته به دانشجویان آموزش می‌دهند که چگونه می‌توانند با استفاده از عواملی از قبیل نور، گرما، سرما،الکتریسیته و یا با تمرینات و کشش‌های گوناگون ورزشی، بیماران صدمه دیده را درمان کنند.

رشته مامایی

رشته مامایی نیز جزء پردرآمدترین رشته ها در پیراپزشکی بوده و بازار کار بسیار خوبی هم دارد. هدف از این رشته تربیت و آموزش کارشناسانی است که در زمینه امور مربوط به سلامت کودکان و مادران آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند.
پس از آموزش‌های خود در این رشته می‌توانید به راحتی وارد بازار کار شده و در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و یا دانشگاه‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی آغاز به کار کنید. از سوی دیگر افرادی که در رشته مامایی تحصیلات خود را پشت سر گذاشته و مدرک کارشناسی دریافت کرده‌اند، می‌توانند یک مطب دایر کرده و در آن به ارائه خدمات مشغول شوند.

رشته پرستاری

همان‌طور که می‌دانید پرستاران یکی از مهمترین اعضای کادر پزشکی در یک بیمارستان و یا درمانگاه هستند. این افراد آموزش می‌بینند تا از وضعیت بیماران مراقبت کنند. پرستاران باید تمامی فعالیت‌های خود را زیر نظر پزشک انجام دهند.
افرادی که در این رشته آموزش می‌بینند می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شده و در درمانگاه‌ها، مراکز نگهداری از سالمندان، کودکان، مراکز درمانی دولتی و یا خصوصی و .. مشغول به کار شوند. میزان ورود به بازار کار در این رشته به سابقه و مهارت‌های کاری شما هم وابسته است.
بر این اساس پرستاران می‌توانند علاوه بر فعالیت در مراکز درمانی و بیمارستانی در صنایع نیز مشغول به کار شده و به مراقبت از سلامت و بهداشت کارکنان در صنایع گوناگون اقدام کنند و یا در سازمان تربیت بدنی، مراکز ورزشی و … در کنار تیم مراقبت پزشکی جای گیرند.

رشته هوشبری

دانشجویان در این رشته با ابزارها و تجهیزاتی آشنا می‌شوند که در فرایند بیهوشی بیمار در عمل‌های جراحی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در رشته هوشبری دانشجویان یاد می‌گیرند که باید از بیمار در مرحله بیهوشی چه مراقبت‌هایی به عمل آورند. شما می‌توانید پس از اتمام تحصیلات خود در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، در اتاق عمل، مشغول به کار شوید.

رشته اتاق عمل

اگر این رشته را برای ادامه تحصیلات خود انتخاب کنید با اصول اتاق عمل و تکنولوژی های آن آشنا خواهید شد. در این رشته مهارت‌هایی را خواهید آموخت تا بتوانید از بیمار در هنگام عمل و یا پس از آن مراقبت کنید. این رشته از جمله پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی بوده و بازار کار خوبی هم دارد. به نحوی که شما می‌توانید با اتمام تحصیلات خود در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، اورژانس، اتاق عمل، رادیولوژی و … مشغول به کار شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا