اخبار کنکورمقالات

آموزش ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور+راهنمای کامل مراحل

دانشگاه آزاد هم مانند دانشگاه سراسری در چند سال اخیر، سیاست جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی را به جای کنکور در نظر گرفته است. بنابراین، افراد علاقه ‌مند می ‌توانند در رشته ‌های مختلف از جمله فنی مهندسی، تجربی و انسانی بدون شرکت در آزمون کنکور، در دانشگاه آزاد ثبت ‌نام و تحصیل کنند. در ادامه این مقاله به آموزش ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور با جزییات و راهنمای کامل مراحل خواهیم پرداخت.

زمان بندی و مراحل ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

فرآیند ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه آزاد برای سال ۱۴۰۲ همانند سال های قبل در دو دوره مهر و بهمن و برای کلیه گروه های تحصیلی (علوم تجربی، ریاضی و فنی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی) انجام می شود.

فرآیند ثبت نام این رشته ها معمولا در هفته اول مرداد برای ترم مهر و از اوایل آذر برای ترم بهمن آغاز می گردد. متقاضیان باید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه کرده و ثبت نام آنلاین را با توجه به مراحل زیر انجام دهند:

  1. ابتدا، به سایت سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با آدرس azmoon.iau.ir مراجعه نمایید.
  2. دفترچه راهنمای ثبت نام مقطع مورد نظر را دریافت و بررسی کنید.
  3. سپس باید به بخش خرید کارت اعتباری ثبت نام رفته، هزینه تعیین شده را پرداخت کرده و شناسه و کلمه عبور ثبت نام را دریافت کنید.
  4. وارد لینک ثبت نام مقطع مورد نظر شوید و با استفاده از شناسه و کلمه عبور ثبت نام و کد ملی، فرم ثبت نام را تکمیل کنید.
  5. یک عکس 3 * 4 را اسکن کنید و آن را آپلود نمایید.
  6. فرم انتخاب رشته را نهایتاً با ۲۰ انتخاب پر کنید.
  7. در نهایت، با تایید و ثبت نهایی اطلاعات خود، کد رهگیری را دریافت نمایید.

آموزش ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور با راهنمای تصویری

داوطلبان می توانند برای یادگیری بهتر فرآیند ثبت نام تحصیل در رشته‌های بدون آزمون تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد، به دقت مراحل تصویری زیر را دنبال کرده و از طریق سامانه سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد، برای ثبت نام اینترنتی اقدام کنند.

  • ابتدا، آدرس وب‌ سایت انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ir را در موتور جستجوی گوگل تایپ و سرچ نمایید. پس از ورود، همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده شده، بر روی لینک “ثبت نام مقاطع کاردانی یا کارشناسی صرفاً براساس سوابق تحصیلی” کلیک کنید.

 

ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور

  • بر روی گزینه “دریافت دفترچه راهنمای ثبت نام” کلیک کرده، آن را دانلود نموده و سپس مطالعه نمایید.
  • در این مرحله، شما ملزم به پرداخت هزینه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد و تهیه یک کارت اعتباری هستید؛ بنابراین، روی گزینه “خرید کارت” کلیک نمایید.دریافت دفترچه راهنمای ثبت نام
  • برای آغاز مراحل خرید کارت اعتباری ثبت نام، باید بر روی دکمه “ادامه” کلیک کنید.

 

مراحل ثبت نام ادامه

  • در اینجا باید روی دوره مورد نظر خود کلیک کنید. حتما دقت کنید که کارت اعتباری مربوط به دوره تحصیلی را درست انتخاب نمایید زیرا در صورت انتخاب اشتباه، مبلغ قابل استرداد نیست.

 

تایید دوره

 

  • جهت اطمینان بیشتر، سامانه یک پیام به شما نمایش می ‌دهد که کارت اعتباری مرتبط با کدام دوره را تهیه می ‌کنید. لطفاً پس از بررسی و کنترل، گزینه “بله” را انتخاب نمایید.

 

مرحله چهارم

 

  • در این مرحله می ‌بایست تمامی اطلاعات مورد نیاز را در قسمت ‌های مشخص شده وارد کرده و سپس روی کلید “ثبت اطلاعات و نهایی کردن خرید” کلیک کنید.

 

مرحله پنجم

 

  • در اینجا باید مطابق با تصویر زیر، هزینه ثبت نام را از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت کنید.

مرحله ششم

  • بعد از پرداخت هزینه ثبت نام، سیستم شناسه پرداختی به شما می دهد که برای آغاز ثبت نام خود باید از آن استفاده کنید؛ بنابراین، دوباره به مرحله دوم برگردید و روی “ثبت نام” کلیک نمایید.

 

مرحله هفتم

  • پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و شماره سریال کارت اعتباری خریداری شده، روی گزینه “ورود به ثبت نام” کلیک کنید.

 

مرحله هشتم

  • پس از اتمام مراحل ذکر شده، گام بعدی ورود کد رشته محل های مربوطه در فرم انتخاب رشته است. در فرم انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد، امکان انتخاب ۲۰ رشته وجود دارد.
  • کد رشته و کد محل مورد علاقه را می توانید از دفترچه ثبت نام پیدا کنید و پس از وارد کردن آنها در فرم، روی دکمه “جستجو” کلیک کنید تا رشته و دانشگاه مورد نظرتان پیدا شود.
  • سپس برای ثبت رشته، دکمه “تایید” را فشار دهید؛ به همین روش می توانید انتخاب های بعدی خود را نیز ثبت کنید.
  • پس از اتمام کلیه مراحل ثبت نام، شما یک کد پیگیری دریافت خواهید کرد که در زمان اعلام نتایج به آن احتیاج دارید. در نهایت برای ذخیره اطلاعاتی که وارد کرده اید، روی عبارت “تایید نهایی” کلیک کنید.

جمع بندی

با آغاز نام نویسی رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد، بسیاری از داوطلبان دغدغه نحوه ثبت نام را دارند. در مقاله فوق سعی کردیم با آموزش ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور به تمام نگرانی‌ ها و سؤال ‌های مرتبط با این موضوع پاسخ دهیم. بررسی زمان ‌بندی، مراحل و فرآیندهای ثبت نام از جمله مواردی بود که در این مطلب به آنها پرداختیم.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا