اخبارمقالات

معرفی رشته های کنکور با روحیه اشخاص

انتخاب رشته و توجه به روحیه و تیپ شخصیتی افراد از عوامل مهم در مسیر شغلی است؛ زیرا بدون شناخت از تیپ شخصیتی امکان انتخاب رشته درست و منطقی و متناسب با روحیه اشخاص وجود ندارد. معمولا در مشاوره کنکور به داوطلبان توصیه می شود از تست ها و آزمون های تیپ شخصیتی استفاده کنند. چرا که در این صورت انتخاب رشته می تواند براساس خصوصیات فردی و ذاتی افراد و از طریق روش های علمی انجام گیرد. در این مطلب شما را با تیپ های شخصیتی مختلف و آزمون‌های شخصیت شناسی آشنا می کنیم.

مراحل انتخاب رشته های کنکور با روحیه اشخاص

با استفاده از روش های گوناگون داوطلبان می توانند بفهمند چه رشته ای با روحیات آن‌ها مناسب است و به درد چه رشته ای می خورند. برای این کار باید ابتدا در مورد تمام رشته های مرتبط با رشته تحصیلی خود اطلاعات کاملی به دست آورید و از بین آن ها بررسی نمایید که به کدام رشته علاقه دارید. در مرحله بعد باید دروس و چارت درسی آن را رشته به طور دقیق مطالعه کنید.

در نهایت با مشاوره کنکور معتبر و خوب در مورد رشته انتخابی خود مشورت نمایید. علاوه بر علاقه خود باید در مورد بازار کار آن رشته نیز اطلاعاتی کسب کرد تا بتوانید آینده شغلی خود را ترسیم کنید. در کنار این کارها برای اینکه بدانید چه رشته ای با روحیه شما متناسب است و در چه رشته ای استعداد دارید باید تست های شخصیت شناسی نیز انجام دهید.

مشاوره کنکور با استفاده از آزمون‌های تیپ شخصیتی

برای انتخاب مناسب ترین و بهترین رشته های کنکور با روحیه اشخاص می توان از تست های شخصیت شناسی بهره برد. یکی از موضوعات مهم در مشاوره کنکور، انجام این آزمون ها است که معروف ترین آن‌ها آزمون استرانگ و MBTI و آزمون رغبت سنجی هالند است. هدف این تست ها مشخص شدن تیپ شخصیتی هر داوطلب و انتخاب رشته متناسب با روحیه او می باشد.

1. تیپ شخصیتی  ISTJ

افرادی که دارای تیپ شخصیتی ISTJ هستند بسیار قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر می باشند. با توجه به این موضوع این اشخاص برای فعالیت در زمینه های پولی و مالی بسیار مناسب هستند. همچنین از این اشخاص با عنوان بازرس یاد می شود؛ چرا که بسیار منضبط و قانون مدار بوده و در هیچ موقعیت و شرایطی امکان بیرون رفتن آن ها از چهارچوب و ضوابط وجود ندارد. افرادی که تیپ شخصیتی ISTJ را دارند روحیه آن‌ها با رشته های حسابداری، حقوق کیفری، زمین شناسی، مهندسی عمران و مدیریت مالی مناسب بوده و بهترین انتخاب رشته برای آن‌ها می باشند.

2. تیپ شخصیتی  ISFJ

اشخاص دارای تیپ شخصیتی ISFJ عاطفی و حساس هستند و به خواسته های دوستان و اطرافیان خود توجه زیادی می کنند؛ بنابراین در مشاوره کنکور بهترین رشته برای این افراد رشته های مددکاری اجتماعی و روانشناسی پیشنهاد می شود. همچنین انتخاب رشته های تاریخ، مدیریت مالی، حقوق کیفری و مهندسی پزشکی نیز برای این افراد مناسب می‌باشد.

3. تیپ شخصیتی  INFJ

کسانی که در آزمون های شناخت شخصیت، تیپ شخصیتی  INFJ را به دست می آورند از ویژگی‌هایی مثل هدفمند، ایده آل‌گرا و نظم دوست برخور هستند. این افراد چون دوست دارند با افراد سالم در زندگی ارتباط مفید و موثر داشته باشند تحت عنوان مشاور شناخته می شوند. رشته های دانشگاهی متناسب با روحیه این افراد رشته های شهرسازی، پرستاری، زبان، روانشناسی و ارتباطات و هنر است.

4. تیپ شخصیتی INTJ

افرادی که در آزمون شخصیت مشخص می شود که دارای تیپ شخصیتی INTJ  هستند، افرادی علاقه مند به تحلیل و ارزیابی می باشند و توانایی زیادی در طراحی انواع استراتژی ها دارند. انتخاب رشته های مربوط به کسب و کار و مدیریت از جمله رشته های مناسب با روحیه این افراد است. شهرسازی، ریاضیات، جامعه شناسی، بیوشیمی، محیط زیست و مدیریت مالی بهترین انتخاب رشته برای این داوطلبان می باشد.

5. تیپ شخصیتی  ISTP

از ویژگی های افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP می توان به نامنظمی و عمل گرا بودن آن ها اشاره کرد که به انجام فعالیت های پیچیده و سخت علاقه زیادی دارند. در مشاوره کنکور با توجه به روحیات اشخاص رشته هایی مثل اقتصاد، زمین شناسی، بیولوژی و ریاضیات به داوطلبان دارای شخصیت ISTP پیشنهاد می شود.

6. تیپ شخصیتی  ISFP

براساس آزمون تیپ شخصیت شناسی ISFP افراد این تیپ شخصیتی بسیار مهربان و حساس هستند؛ به همین دلیل انتخاب رشته های پرستاری و یا روانشناسی و ادامه تحصیل در رشته های هنر، زبان های خارجی و تربیت بدنی مناسب با روحیه این اشخاص است.

7. تیپ شخصیتی  ESTP

ویژگی هایی مثل نترس، عجول و متکبر از خصوصیات افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP است که می خواهند از طریق دور زدن چهارچوب ها و قوانین در زندگی خود تغییرات اساسی ایجاد کنند. انتخاب رشته مناسب برای این افراد تحصیل در رشته هنر، مهندسی پزشکی، تئاتر و بیولوژی است. این تیپ شخصیتی باید به طور کامل با خصوصیات خود آشنا شوند و برای انتخاب رشته از مشاوره کنکور خوب استفاده کنند.

8. تیپ شخصیتی  ESFP

افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP به دنبال کسب تجربه های جدید در زندگی بوده و مهم ترین هدف آن‌ها سرگرمی، تفریح و شادی است؛ البته این اشخاص بسیار واقع بین هستند. این اشخاص حس همدلی و مهارت های ارتباطی خوبی دارند و بهترین انتخاب رشته برای آن ها پرستاری و یا مددکاری اجتماعی است.

مشاوره کنکور

نکات مهم مشاوره کنکور برای انتخاب رشته

برای اینکه بتوانید انتخاب رشته مناسب و منطبقی با روحیات و استعدادهای خود داشته باشید باید از مشاوره کنکور استفاده کنید؛ البته باید در این مسیر نکات مهمی را در نظر داشت تا بتوان در رشته دانشگاهی مورد علاقه خود ادامه تحصیل داد.

  • توجه و دقت به باید به علاقه و استعداد خود در مورد رشته انتخابی
  • بررسی بازار کار رشته مورد علاقه خود از نظر آینده شغلی و درآمد
  • عدم توجه به حرف و نظر دیگران مگر اینکه مطمئن باشیم به اصلاح ما نظر می دهند.
  • در نظر داشتن فاصله شهری که دانشگاه در آن وجود دارد تا محل سکونت داوطلب
  • بررسی چارت درسی رشته و گرایش مورد نظر
  • در نظر گرفتن رتبه و تراز خود در انتخاب رشته مناسب
  • توجه به سهمیه های بومی گزینی دانشگاه و میزان اعمال انواع سهمیه ها
  • مشاوره کنکور معتبر و خوب و با تجربه

جمع بندی

در این مطلب به معرفی رشته های کنکور با روحیه اشخاص از طریق آشنایی و انجام آزمون های تیپ های شخصیتی پرداختیم. داوطلبان می توانند با استفاده از مشاوره کنکور، انتخاب رشته مفیدی براساس روحیات خود انجام دهند.

5/5 - (5 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا