مشاوره کنکور

هنگام درس خواندن خواب آلودگی دارم چیکارکنم؟

شاید خواب آلودگی هنگام مطالعه کتاب های درسی برای شما هم اتفاق افتاده‌باشد. در چنین شرایطی اصلا تفاوتی ندارد که چه مدت زمانی را مطالعه کرده‌باشید؛ همین که کتاب درسی را باز کرده و شروع به خواندن آن می کنید، احساس خواب آلودگی به سراغ شما می آید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با ارتباط بین درس خواندن و خواب آلودگی و همچنین مهم ترین راهکارهای مقابله با خواب آلودگی هنگام مطالعه آشنا شوید.

علت خواب آلودگی هنگام مطالعه

همانطور که در کلاس کنکور آنلاین گفته‌شد، پیش از اینکه به بررسی راهکارهای مقابله با خواب آلودگی هنگام درس‌خواندن بپردازیم، بهتر است علل خواب آلودگی هنگام مطالعه را معرفی کنیم. به جز عدم خواب کافی و باکیفیت، دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث می شوند هنگام مطالعه دچار خواب آلودگی شوید. این دلایل عبارت اند از:

  • خوردن‌غذای سنگین
  • افت قند خون
  • استرس و اضطراب
  • نامتناسب بودن محیط مطالعه (دما، نور و…)
  • عدم وجود انگیزه کافی
  • بی علاقگی نسبت به درس
  • یکنواختی وضعیت بدن و ذهن حین مطالعه
  • خوردن‌مواد غذایی سرشار از قند
  • ابتلا به مشکلاتی همچون افسردگی یا اختلالات هورمونی
  • خوردن‌غذاهایی که باعث کاهش گردش خون می شوند
  • انجام ورزش یا فعالیت های بدنی شدید که بدن را دچار خستگی می کنند.

تکنیک ساعت مخصوص در زمان کنکور

روش های مقابله با خواب آلودگی هنگام مطالعه

معمولا برای جلوگیری از خواب آلودگی هنگام درس خواندن، راهکارهایی همچون نوشیدن دمنوش، قهوه، مواد قندی و انرژی زا توصیه می شود. اما این راهکارها نتیجه کوتاه مدت داشته و حتی می توانند موجب کاهش بازدهی شما هنگام مطالعه شوند. در این بخش، مهم ترین و اصولی ترین روش های مقابله با خواب آلودگی در زمان مطالعه را توضیح داده‌ایم:

انجام حرکات ورزشی

مطالعه به صورت یکنواخت و ثابت نشستن به مدت طولانی، باعث حس خواب آلودگی می شود. انجام چند حرکت کششی ساده حین مطالعه می تواند موجب بازگشت تمرکز و افزایش آدرنالین برای بالا بردن سوخت و ساز، بهبود گردش خون و افزایش هیجان شود. همچنین انجام ورزش صبحگاهی روش بسیار خوبی برای بهبود خلق و خو، افزایش تمرکز و کاهش خستگی در طول روز است. توجه داشته باشید که ورزش صبحگاهی یا تمرینات حین مطالعه نباید تمرینات شدید و سنگینی باشند؛ زیرا در این صورت باعث خستگی خواهند شد.

تنظیم چرخه خواب و بیداری

تنظیم چرخه خواب و بیداری موجب افزایش عملکرد مغز می شود. بهترین زمان برای خوابیدن، ساعت 11 شب الی 7 صبح است. همچنین به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از بیدار شدن مطالعه را شروع نکنید و 30 دقیقه تا یک ساعت فاصله بین زمان بیدار شدن و زمان شروع به مطالعه قرار دهید.

پرهیز از غذای سنگین

در روزهایی که می خواهید مطالعه بیشتری داشته باشید، تعداد وعده های غذایی خود در روز را بیشتر کرده و حجم غذای هر وعده را کاهش دهید. همچنین در این روزها از مصرف غذاهای سنگین و چرب، غذاهای سرشار از کربوهیدرات و مصرف نوشیدنی های قندی خودداری کنید.

افزایش مصرف مایعات

بدن ما برای سوخت و ساز، دفع مواد سمی و در نتیجه برای تولید انرژی به آب کافی نیاز دارد. نوشیدن 6 الی 8 لیوان آب در طول روز، میزان آب لازم برای فعالیت های بدن را تامین می کند. توجه داشته باشید که چای، قهوه و دمنوش جای آب را نمی گیرند و حتی موجب دفع آب می شوند.

مکان مناسب برای مطالعه

مکان مناسب برای درس خواندن مکانی است که از فضای خواب شما جدا باشد. همچنین سعی کنید مکان ثابتی را برای درس خواندن انتخاب کنید. به علاوه، بهتر است دمای اتاق شما بین 22 تا 25 درجه سانتی گراد بوده و نور مکان مطالعه نیز مناسب باشد.

هدف و انگیزه برای کنکور

ایجاد هدف و انگیزه

انجام هر فعالیتی بدون داشتن هدفی مشخص، موجب بی انگیزگی می شود. تلاش کنید تا معنا و مفهوم واقعی درس های خود را پیدا کنید تا اشتیاق شما برای مطالعه بیشتر شود و احساس خستگی پیدا نکنید. در نظر‌گرفتن پاداش های هرچند کوچک برای خود و به تعویق انداختن کارهای مورد علاقه تان به بعد از مطالعه نیز می تواند در افزایش انرژی و انگیزه شما موثر باشد.

جمع بندی

بعضی از افراد معتقدند که ارتباطی بسیار قوی بین درس‌خواندن و خواب آلودگی وجود دارد. اما تنها با رعایت برخی نکات، می توان از خواب آلودگی هنگام مطالعه جلوگیری کرد. ما در این مطلب سعی کردیم شما را با این نکات اشنا کنیم. امیدواریم که با رعایت آن ها، احساس خواب آلودگی شما رفع‌شده و با انرژی بیشتری درس بخوانید!

5/5 - (3 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا