آموزشیمقالات

ویژگی های دانشگاه پردیس خودگردان

افرادی که قصد شرکت در کنکور سراسری 1403 را دارند یا در این آزمون پذیرفته شده اند، باید درباره تمامی دانشگاه های موجود که امکان انتخاب رشته در آن ها وجود دارند اطلاعات کسب کنند. یکی از این دانشگاه ها که ممکن است آن را در دفترچه انتخاب رشته یا منابع دیگر دیده باشید، پردیس خودگردان است.

اگر شما هم قصد انتخاب رشته دارید و به دنبال کسب اطلاعات درباره انواع دانشگاه ها از جمله دانشگاه پردیس خودگردان هستید، پیشنهاد می کنیم‌ در این مقاله با غرب آنلاین همراه باشید. در این صورت می توانید آگاهی کامل درباره ویژگی های این دانشگاه را به دست آورید.

با دانشگاه پردیس خودگردان بیشتر آشنا شوید

دانشگاه پردیس خودگردان که پیش تر بین الملل نیز نامیده می شد، یکی از انواع دانشگاه های دولتی در ایران است.‌ اما بر خلاف دیگر دانشگاه های دولتی نیاز است که برای تحصیل در پردیس خودگردان شهریه‌ پرداخت شود. از ابتدای تاسیس این دانشگاه ها تا سال ۱۳۹۲ افراد به صورت نیمه متمرکز در آزمون شرکت کرده و سپس به مصاحبه برای قبولی دعوت می شدند.

با این حال از سال ۱۳۹۳ تصمیم‌ گرفته‌شد تا این دانشگاه ها هم به صورت متمرکز و زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور دانشجو جذب کنند.‌ به همین خاطر‌ مصاحبه به جز برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای‌ پردیس خودگردان شریف و امیرکبیر حذف شد.

شرایط پذیرش در دانشگاه های پردیس خودگردان

برای اینکه بتوانید در دانشگاه پردیس خودگردان ثبت نام کنید، باید شرایط عمومی و خصوصی مربوط به این دانشگاه را داشته باشید. البته منظور از شرایط عمومی در واقع مندرجات شرایط عمومی دفترچه راهنمای شماره ۱ کنکور سراسری است.

به علاوه باید از نظر جسمی و روانی کاملا سلامت بوده و در صورت نقص عضو مانند شرایط دفترچه‌ کنکور سراسری‌ برای شما تصمیم‌ گرفته‌شود. با این حال شرایط اختصاصی ثبت نام در دانشگاه پردیس خودگردان به شرح زیر است:

  • اعلام نتایج پردیس های خودگردان به همراه نتایج کنکور سراسری است. در صورت تکمیل ظرفیت نیز از طریق سازمان سنجش شرایط آن اعلام خواهد شد.
  • می توان بدون کنکور هم در بعضی از رشته های این دانشگاه تحصیل کرد که شرط آن معدل بالای دیپلم و امتحانات نهایی است.
  • شهریه پردیس خودگردان از دانشگاه های دیگر که شامل شهریه هستند، بسیار بیشتر است.
  • دانشجو باید هزینه خدمات رفاهی و دیگر موارد را به صورت جدا پرداخت کند.
  • دانشجو نمی تواند از دانشگاه های دیگر به پردیس خودگردان مهمان شود یا انتقال پیدا کند. اما از یک دانشگاه پردیس به پردیسی دیگر در صورت دارا بودن شرایط امکان انتقالی وجود دارد.
  • فارغ التحصیلان پردیس خودگردان که شامل طرح می شوند باید مانند دیگر دانشگاه ها آن را بگذرانند.
  • مدرک دانشگاه پردیس خودگردان مانند دیگر دانشگاه ها اعطا شده و معتبر است.

رشته های موجود در دانشگاه های پردیس خودگردان

در دانشگاه های پردیس خودگردان بیشتر رشته های پزشکی و پیراپزشکی مانند دندانپزشکی، پزشکی، فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی، داروسازی، مامایی، هوشبری، پرستاری، بینایی سنجی، تکنولوژی پرتو درمانی، کار درمانی، اعضای مصنوعی، تکنولوژی پزشکی هسته ای، گفتار درمانی و غیره پذیرش دارند که از طریق کنکور ثبت نام می شوند.

اما رشته های مهندسی کمتر بوده و بیشتر از طریق بدون کنکور هستند که شامل مهندسی معماری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی شهرسازی، مهندسی عمران، طراحی صنعتی و غیره می شوند. شما می توانید با شرکت در کلاس‌ کنکور آنلاین در موسسه غرب آنلاین شانس قبولی خود را در این رشته ها بالا ببرید.

تفاوت های دانشگاه های پردیس خودگردان با دیگر دانشگاه ها

دانشگاه پردیس خودگردان دارای تفاوت هایی با دیگر دانشگاه ها است که به شرح زیر است:

  • شهریه این دانشگاه ها معمولا بسیار بالا است.
  • استاتید مانند دیگر دانشگاه های دولتی هستند با این تفاوت که شهریه برای آن ها پرداخت می شود.
  • دانشگاه ها دارای تمام امکانات رفاهی بوده با این حال برای آن ها هزینه دریافت می شود‌.
  • امکان‌ پذیرش در رشته های انسانی با کنکور وجود ندارد.
  • دانشجو بدون انصراف از پردیس خودگردان می تواند دوباره کنکور داده و در صورت قبولی باید انصراف دهد.
  • اگر قصد انصراف از پردیس خودگردان را دارید باید هزینه ترم های باقی مانده را پرداخت کنید.
  • کیفیت آموزشی پردیس های خودگردان و شهریه های آن‌ ها با هم متفاوت است.
  • برای پردیس خودگردان بومی گزینی وجود نداشته و بیشتر رشته ها‌ به صورت‌ کشوری پذیرش می شوند.

سخن پایانی

تحصیل در دانشگاه پردیس خودگردان می تواند یک هدف عالی برای افرادی باشد که رتبه مناسب دانشگاه های دولتی را کسب نکرده اند. زیرا با توجه به مطالب گفته‌شده این دانشگاه ها و مدرک آن ها مانند دانشگاه دولتی است. با این حال در مدرک شما پردیس خودگردان نوشته خواهد شد و باید شهریه آن را هم در نظر بگیرید.
داوطلبان کنکور سراسری 1402 میتوانند سوالات و اخبار کنکور را از طریق وب سایت غرب آنلاین یا صفحه ی رسمی اینستاگرام غرب آنلاین دنبال کنند.

5/5 - (4 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا