کامل ترین بارم بندی امتحانات نهایی 1402
پایه دوازدهم از مهمترین سالهای تحصیلی دانش آموزان محسوب می شود؛ زیرا موفقیت در امتحانات نهایی دروس این پایه تاثیر زیادی روی آینده تحصیلی و شغلی او در کنکور دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب مطالعه مستمر و عمیق دروس امتحانی اهمیت بالایی داشته و از آن مهمتر مطالعه هدفمند این دروس است. آگاهی از بارم بندی امتحانات نهایی و قسمتهای مهم مفهومی و سوالی کتاب درسی میتواند روی نتیجه امتحانات و هدفمندی مطالعه تاثیر زیادی داشته باشد.
بارم بندی امتحانات نهایی چیست؟
بارم بندی معیاری است که با توجه به آن میتوان فهمید مهمترین فصلها و مباحث کتاب درسی از نظر طراحان سوالات امتحانی کدام بخشها هستند. مطالعه دروس پایه دوازدهم در فصل امتحانات با برنامهریزی طبق بارم بندی دروس می تواند یک راهحل اصولی برای تنظیم زمان مطالعه و کسب نتیجه دلخواه باشد.
در بخشهای بعدی مقاله بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی آورده شدهاند. در سال دوازدهم امتحانات نوبت اول به صورت نهایی برگزار نمیشوند؛ ولی امتحانات نوبت دوم در ماههای خرداد، شهریور و دی در هر سال تحصیلی نهایی هستند.
اهمیت بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم
سال دوازدهم برای همه دانش آموزان رشتههای مختلف سال تحصیلی سرنوشتسازی است؛ زیرا بعد از طی این پایه تحصیلی باید برای ادامه تحصیل در کنکور سراسری شرکت نماید و نمرات دروس سال دوازدهم روی رتبه کنکور تاثیرگذار هستند. از این رو آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان تا حد زیادی به نتایج مطلوب و قبولی در این سال بستگی دارد. کنکور ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ با تغییرات زیادی همراه بوده و تاثیر سوابق تحصیلی و اهمیت امتحانات نهایی بیشتر شده است.
- 10 تا از بهترین دبیر شیمی کنکور ایران4 مهر 1402
- قیمت و هزینه آزمون های ماز کنکور ۱۴۰۳1 بهمن 1402
هنگامی که دانش آموز از بارم بندی امتحانات نهایی دروس پایه دوازدهم مطلع باشد میتواند براساس اهمیت دروس در امتحان نهایی، برنامهریزی کند و با کسب نمرات بهتر شانس خود در کنکور سراسری را افزایش دهد.
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم ادبیات فارسی خرداد، شهریور، دی (نوبت اول و دوم)
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم درس زبان انگلیسی
موضوع | نوبت اول | نوبت دوم |
مهارت خواندن (Reading) | 4 | 8 |
مهارت نوشتاری (Writing) | 2 | 8 |
واژگان (Vocabulary) | 2 | 6 |
دستور زبان (Grammar) | 2 | 6 |
مهارت صحبت کردن (Speaking) | 4 | — |
مهارت شنیداری (Listening) | 4 | 12 |
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم درس زیست شناسی
بارم بندی امتحانات نهایی کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم
بارمبندی امتحانات نهایی درس علوماجتماعی پایه دوازدهم
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم درس ریاضی رشته تجربی
شماره و محدوده فصل | نوبت دوم | شهریور و دی |
کل فصل هفتم | 2 | 1/5 |
کل فصل ششم | 3/5 | 2/5 |
کل فصل پنجم | 3/5 | 3 |
فصل چهارم تا صفحه 76 | 1 | 5 |
فصل 4 از صفحه 77 به بعد | 4 | |
کل فصل سوم | 2 | 2 |
کل فصل دوم | 2 | 3 |
کل فصل اول | 2 | 3 |
بارم بندی امتحانات نهایی درس فیزیک پایه دوازدهم
بارم بندی امتحانات نهایی درس شیمی تجربی و ریاضی پایه دوازدهم
فصل | نوبت اول | امتحانات نوبت نهایی در خرداد، شهریور و دی |
فصل 4 (شیمی راهی به سوی آینده روشنتر) | — | 4/5 |
فصل 3 (شیمی جلوهای از هنر، زیبایی و ماندگاری) | — | 4 |
فصل 2 (آسایش و رفاه در سایه الکتروشیمی) | 8/5 | 5 |
فصل 1 (مولکولها در خدمت تندرستی) | 11/5 | 6/5 |
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم عربی 3
مهارتهای زبانی | موضوع (نوبت دوم) | نمره |
مهارت ترجمه به فارسی | ترجمه جملات از عربی به فارسی بخش “اِعلَموا” شامل متن و تمرین | 4/5 |
ترجمه صحیح یک جمله دارای لای نفی جنس (ترجمه لای نفی جنس به شکل “هیچ … نیست” مدنظر میباشد.) | 0/5 | |
ترجمه درست جملههای دارای حروف مشبهه بالفعل (یکی از جملهها از “لَیتَ” است.) | 1/5 | |
ترجمه صحیح یک یا دو جمله دارای قید حالت “حال” در دو نوع آن | 1 | |
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله) | 0/5 | |
تکمیل ترجمه ناقص از تمرین، متن و بخش “اِعلَموا” | 1 | |
مهارت شناخت و کاربرد قواعد | ترجمه صحیح فعلهای ماضی ساده، استمراری، نقلی، بعید، امر، فعل دارای نون وقایه، فعل نهی و نفی، فعل مستقبل و مجهول، اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشههای ساده، معادلهای عربی مضارع التزامی | 2 |
تشخیص و انتخاب فعل ماضی، مضارع، امر و نهی مناسب | 1 | |
تشخیص لای نفی جنس | 0/25 | |
تشخیص حروف مشبهه بالفعل | 0/25 | |
تشخیص محل اعرابی در جمله های با معنا و ساختاری ساده | 2 | |
تشخیص اسم فاعل، اسم مفعول، اسم مکان، اسم تفضیل و اسم مبالغه یا ترکیبی از ترجمه و تشخیص آنها یا ترجمه درست آنها | 1/5 | |
مهارت درک و فهم | سوال جور کردنی از مفهوم واژگان | 1 |
درک مطلب | 1 | |
مترادف و متضاد | 0/5 | |
تشخیص کلمه ناهماهنگ از لحاظ معنا برای جای خالی یک جمله در بین چهار کلمه یا نوشتن مفرد یا جمع اسم یا انتخاب گزینه صحیح | 0/5 |