آموزشی

سوالات احتمالی مصاحبه دانشگاه ها

بسیاری از دانشگاه ها برای انتخاب دانشجویان بهتر اقدام به برگزاری مصاحبه می کنند. در برخی موارد ممکن است دانشجو از سطح دانش بالایی برخوردار باشد؛ ولی در جریان مصاحبه دچار استرس و تحت فشار قرار گیرد و نتواند آن طور که باید به سوالات مصاحبه کنندگان پاسخ دهد. در این مقاله به بررسی سوالات مصاحبه دانشگاه ها و نحوه پاسخ‌دهی به سوالات می پردازیم.

مهم‌ترین سوالات مصاحبه دانشگاه ها

با مطالعه این سوالات و این که چگونه به آن‌ها پاسخ دهید و چگونه پاسخ ندهید می توانید بدون استرس و با آرامش بیشتری در مصاحبه شرکت کنید.

۱. علت انتخاب رشته مورد نظر دانشجو

یکی از مهم ترین سوالات مصاحبه دانشگاه ها علت انتخاب رشته مورد نظر دانشجو است؛ بنابراین باید پاسخ منطقی و کاملی را برای پاسخ به این سوال آماده کنید. می توانید برای پاسخ به آن علاقه مندی و هم راستا بودن رشته‌مورد نظر با اهداف کاری خود را بیان نمایید. البته دقت کنید که نباید در پاسخ این سوال کم‌بودن تعداد متقاضی یا عدم کسب نمره در رشته‌های پر رقابت را بگویید. همچنین تشویق خانواده یا معلم ها و یا کسب پول بیشتر از طریق رشته‌مورد نظر را نباید در پاسخ به این سوال استفاده کنید.

۲. علت انتخاب دانشگاه از نظر دانشجو

از متداول‌ترین سوالات مصاحبه دانشگاه ها پرسیدن اینکه آیا دانشجو تحقیقی درباره رشته‌مورد نظر‌ داشته‌است یا خیر. برای پاسخ به این سوال می توانید به تسهیلات و امکانات بیشتر دانشگاه مورد نظر در مقایسه با سایر دانشگاه اشاره کنید و بگویید که رویکرد این دانشگاه به رشته‌مورد نظرم را دوست دارم. همچنین دلایلی مثل استفاده از تفریحات شبانه یا ارزان تر بودن هزینه های این دانشگاه نسبت به دیگر دانشگاه ها و یا اینکه پدرم در این دانشگاه تحصیل کرده و من هم دوست داشتم در همین دانشگاه ادامه تحصیل دهم پاسخ های مناسبی نیستند.

3.سوال در مورد اینکه دانشجو چه کتابی می‌خواند

پاسخ به این سوال می تواند نشان دهد که شما به چه موضوعاتی علاقه دارید؛ به همین دلیل باید یک کتاب مهم مرتبط با رشته‌انتخابی خود را معرفی کنید. همچنین‌گفتن اینکه موضوع خاصی مدنظرم نیست و در زمینه های مختلف کتاب مطالعه می کنیم پاسخ مناسبی برای این سوال نیستند. نکته مهم دیگر در مورد این نوع از سوالات مصاحبه دانشگاه ها اینکه نباید در مورد موضوعاتی که مطالعه نداشته اید کتاب معرفی کنید یا آثاری را نام ببرید را معتبر نیستند یا اینکه در اذهان عمومی معروف هستند.

معرفی رشته های کنکور با روحیه اشخاص

4. پرسش در مورد نقطه ضعف دانشجو

تمام انسان ها دارای نقاط ضعف و قوت زیادی هستند و صحبت کردن در مورد آنان هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. البته باید در مورد نقطه ضعف یا جنبه منفی خود به گونه‌ای صحبت کنید که مثبت دیده‌شود. برای مثال برای پاسخ به این سوال می توانید بگویید یک نقطه ضعف من ایده‌آل‌گرایی بالا است؛ بنابراین باعث می شود گاهی اوقات برای انجام یک کار زمان زیادی را صرف کنم تا نتیجه مطلوبی بگیرم. همچنین می توانید نقطه ضعف خود را صرف پول زیاد برای خرید کتاب بیان کنید. دقت نمایید که برای پاسخ در مورد سوال نقاط ضعف نباید بگویید من واقعا تنبل هستم یا اینکه اگر کسی در مورد عقایدم نظر بدهد عصبانی می شوم.

 5.سوال در مورد تجربه های کاری دانشجو

صحبت در مورد تجربه های کاری می تواند از مهم ترین سوالات مصاحبه دانشگاه ها باشد؛ این موضوع زمانی اهمیت بیشتری دارد که آن تجارب با‌رشته و درس های شما مرتبط باشند. همچنین تجربه هایی که با درس و رشته‌تحصیلی شما هم ارتباط ندارند می تواند مهم باشند؛ زیرا نشان دهنده بلوغ فکری شما می باشد. در پاسخ به این سوال می توانید درباره مهارت های کاری خود بگویید؛ برای مثال می توان گفت که این کار جنبه های خاصی از رشته‌مورد علاقه‌ام را به من نشان داد یا متوجه شدم که چه مشکلاتی در مسیر این صنعت وجود دارد و یا بگویید با انجام این کار آموختم که این‌رشته برای من مناسب است.

6. پرسش در مورد کاری که بعد از اتمام دانشگاه دانشجو می خواهد انجام دهد

در صورتی که به این سوال به درستی پاسخ دهید نشان می دهد که تا چه اندازه به فکر آینده شغلی خود و چقدر اهداف شما با شرایط‌تان مطابقت دارند. در پاسخ به این سوال درباره حرفه‌ای که مرتبط با رشته‌مدنظر شما است صحبت نمایید.

جمع بندی

در یک مصاحبه دانشگاهی ممکن است سوالات متفاوت و مختلفی پرسیده‌شود و هر دانشجو بسته‌به تجربه و دانش خود باید به آن‌ها پاسخ دهد. ما در این مقاله چند نوع از مهم ترین سوالات مصاحبه دانشگاه ها را بررسی کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا