مشاوره کنکور

رشته های دانشگاهی مناسب دختران

اینکه برخی از رشته های دانشگاهی مختص پسران و بعضی از آن‌ها مخصوص دختران است، موضوع کاملا درستی می باشد. به همین دلیل در کلاس‌های درسی رشته‌های به خصوصی تعداد دختران کمتر از پسران یا بالعکس است. برای مثال کلاس های دانشگاهی رشته مربوط به ریاضیات متقاضیان پسر بیشتری نسبت به دختران دارد و یا در رشته های انسانی بیشتر دانشجویان دختر هستند. در این مقاله به معرفی تفاوت ماهیت رشته‌های دخترانه و پسرانه و معرفی رشته های مناسب دختران می پردازیم.

علت تفاوت رشته های دانشگاهی مناسب دختران با رشته های پسرانه

همان طور که می دانیم زنان و مردان از لحاظ ویژگی های شخصیتی توانایی های جنسیتی با هم تفاوت هایی دارند؛ البته دارای حقوق مشترکی هستند. در 90 درصد مواقع خانم ها نسبت به آقایان صبورتر و حساس‌تر بوده قدرت بدنی کمتری دارند؛ به همین دلیل بعضی رشته‌ها مثل مهندسی دریا و مهندسی معدن که نیاز به قدرت بدنی بالاتر و روحیه خشن‌تری دارند برای زنان مناسب نیستند. همچنین زنان به دلیل داشتن تمرکز بالا بهتر از مردان می توانند کارهای ظریف را انجام دهند و در نهایت ساختار مغزی مردان و زنان با هم متفاوت است و سبب شده که زنان در بعضی موضوعات نسبت به مردان کارآمدتر و مستعدتر باشند و این تفاوت ها در انتخاب رشته تحصیلی آنان نیز تاثیرگذار است.

برخی از مهم‌ترین رشته های مناسب دختران

1.علوم انسانی در صدر رشته های مناسب دختران

طبق آمار منتشر‌شده در سایت Payscale درآمد زنانی که در رشته‌های علوم انسانی مثل روانشناسی تحصیل کرده اند قابل توجه است؛ از پردرآمدترین مشاغل این رشته می توان به مدیران اجرایی، وکلاء، مدیران ارزیابی و تحلیلی، مدیران روابط عمومی، بازرگانی و فروش و مدیریت بیمه اشاره کرد. میانگین درآمد زنان در دهه های اخیر 63 درصد رشد داشته است؛ به طوری که آنان از مشاغل آکادمیک و تدریس در دانشگاه بیشترین میزان رضایت را دارند.

2.مشاغل هنری؛ بهترین رشته های دانشگاهی مناسب دختران

یکی دیگر از رشته های مناسب دختران انتخاب و فعالیت در زمینه های هنری و کارهای ظریف است؛ دختران نسبت به پسران در فراگیری و انجام مهارت های هنری استعداد و تمرکز بیشتری دارند.آرایشگری، گریم، تهیه وسایل هنری، نقاشی، آشپزی، آموزش و معلمی از جمله مهم ترین حرفه های زنانه هستند که بیشتر مورد توجه خانم ها قرار گرفته‌اند.

;ghs-Hkghdk-;k;,v

3.نقش‌های مدیریتی و مدیریت منابع انسانی در سازمان ‌ها

بیشتر سازمان های جهانی از خانم ها به عنوان نیروی کار به خصوص در زمینه‌های مدیریتی استفاده می کنند که این امر در موفقیت آن‌ها نقش زیادی دارد.معمولا آقایان برای مدیریت منابع انسانی که وظیفه تعامل مدیران سازمان با کارمندان را برعهده دارد گزینه مناسبی نیستند؛ زیرا بیشتر مردان خجالتی هستند و نمی توانند به صورت رو در رو با کارمندان خود صحبت کنند؛ در حالی که خانم ها دارای تعاملات اجتماعی و معاشرتی بیشتری هستند و در مورد مشکلات می توانند به راحتی با کارمندان ارتباط بگیرند و ضعف ها و نقص های سیستم را رفع کنند و از این طریق باعث افزایش کارایی سازمان شوند.

4.مدیریت سلامتی و بهداشت رشته های مناسب دختران

از دیگر رشته‌های مناسب دختران تحصیل در حوزه پزشکی است. زیرا خانم ها به طور طبیعی به سلامت خود اهمیت می دهند و از خود مراقبت کامل‌تری می کنند. همچنین زنان در مقایسه با آقایان در مشاغلی مثل پرستاری و مراقبت از بیماران، متخصص تغذیه و تنظیم رژیم غذایی بهتر عمل می کنند. بر اساس آمارهای معتبر زنان با فعالیت در این حرفه ها نسبت به مردان به درآمد مالی بیشتری دست یافته‌اند.

5.رشته های مرتبط با بازتوانی بیماران و ورزش درمانی

از لحاظ غریزی زنان از مردان مهربان‌تر هستند و در دروس مراقبت از بیمار نمرات بالاتری کسب می کنند. بنابراین یکی از رشته‌های تحصیلی که آینده شغلی مناسبی برای دختران به همراه خواهد داشت مراقبت از سالمندان، بازتوانی، ورزش درمانی سالمندان و معلولان است. چرا که افراد بیمار و سالمند تحت نظارت زنان پرستار آرامش بیشتری داشته و امیدواری بیشتری به ادامه مراح درمان خواهند داشت.

6.عکاسی از مناظر؛ رشته های مناسب دختران

زنان صبر و حوصله بیشتری برای پیدا کردن سوژه برای عکاسی دارند و می توانند زمان بیشتری را صرف عکسبرداری از ابعاد مختلف سوژه کنند. در حالی که مردان نسبت به زنان حس کنجکاوی و ماجراجویانه کمتری دارند. از این رو انتخاب‌رشته عکاسی برای تحصیل خانم ها در دانشگاه یکی از رشته‌های مناسب دختران محسوب می شود.

معرفی رشته های کنکور با روحیه اشخاص

جمع بندی

هیچ رشته ای به جز رشته هایی که در دفترچه کنکور از سوی سازمان سنجش تفکیک جنستی شده است برای دختران و پسران محدودیت ندارد. بنابراین هر داوطلب می توان بسته به علاقه و استعداد خود رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند.

5/5 - (4 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا