اخبار کنکورمقالات

آخرین اخبار درباره تغییرات کنکور 1401

آخرین تغییرات کنکور 1401 چیست ؟ هر ساله شاهد ایجاد تغییراتی در سیاست های کلی برگزاری کنکور هستیم که در سال 1401 نیز همین روال ادامه دارد. این تغییرات می تواند مربوط به تاثیر سوابق کنکور باشد یا سایر موارد. در این مطلب به طور کامل و جامع به بررسی تغییرات کنکور 1401 خواهیم پرداخت.

تغییرات کنکور 1401 چیست ؟

تمام دانش آموزان و داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سال آینده را دارند باید از تغییرات کنکور 1401 مطلع باشند. زیرا تاثیر زیادی در جوانب مختلف خواهد گذاشت که کلاس کنکور آنلاین به صورت تخصصی شما را از این تغییرات آگاه می مکند. یکی از مواردی که همه ساله درباره آن صحبت می شود و معمولا دچار تغییراتی نیز خواهد شد میزان تاثیر سوابق تحصیلی است. اخبار مربوط به این موضوع صرفا از طریق سایت هایی مانند سنجش در اختیار افراد قرار می گیرد که ما در این مطلب نیز به آن اشاره می کنیم.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در رتبه

در سال های گذشته تاثیر سوابق تحصیلی بسیار متغیر بود اما برای کنکور 1401 شاهد تاثیر 60 درصدی معدل کتبی بر رتبه داوطلب هستیم. این سیاست توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی پایه ریزی شده و تمام داوطلبانی که از معدل کتبی بالا برخوردار باشند احتمال قبولی آن ها نیز به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. ممکن است شما نیز جزو افرادی باشید که معدل سوابق تحصیلی تان چندان مناسب نباشد اما کلاس آنلاین کنکور به شما کمک می کند تا بتوانید رتبه خوبی را کسب کنید و در مطالعات خود یادگیری موثر داشته باشید.

تغییرات کنکور 1401 بر اساس سیاست های جدید

سازمان سنجش به منظور تصویب قوانین و تغییرات جدید تلاش کرده تا تمام جوانب را در نظر بگیرد. واقعیت این است که مدت زمان جلسه کنکور 4 ساعت است و این میزان از زمان می تواند فشار روحی زیادی را نه تنها به داوطلبان بلکه به خانواده ها وارد کند. در این بخش به مهم ترین تغییراتی که توسط این سازمان اعمال می شود را بررسی می کنیم.

جدا کردن سنجش از پذیرش

یکی از تغییرات کنکور 1401 که از اهمیت زیادی هم برخوردار می باشد جدا کردن فرآیند سنجش از پذیرش است. به این معنی که داوطلب بعد از شرکت کردن در کنکور و اعلام پذیرش او ، دارای زمان معینی برای اعتبار رتبه است. یعنی رتبه او تا مدت معینی معتبر باقی خواهد ماند. در این مدت باید سطح علمی او نیز تحت فرآیندی دیگر سنجیده شود.

از جمله مزایایی که در خصوص این تغییر می توان به آن اشاره کرد ایجاد فرصت کافی برای داوطلبان به منظور انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر است. زیرا در سال های اخیر تعداد بسیار زیادی از داوطلبان وجود داشته اند که در رشته ای قبول شدند که هیچ علاقه ای به آن نداشتند و به دلیل عدم محروم نشدن در سال های آینده مجبور به تحصیل در آن رشته شده اند. اما وجود این قانون و تغییر جدید فرصت داوطلبان را برای انتخاب رشته و دانشگاه از محدودیت خارج می کند.

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی به 60 %

از دیگر تغییرات کنکور 1401 می توان به افزایش میزان تاثیر سوابق تحصیلی به 60 % اشاره کرد. این تاثیر بر اساس معدل کتبی سال آخر دوره متوسط دوم اعمال می شود. به همین دلیل داوطلبان می توانند 60 % از تمرکز خود را بر روی مطالعه دروس سال دوازدهم بگذارند و مابقی آن را به مطالعه سه سال دیگر اختصاص دهند. این طرح دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی به 60 %

مزایای تغییرات کنکور 1401

از جمله مزایایی که در خصوص افزایش تاثیر سوابق تحصیلی وجود دارد کاهش فشارهای روانی داوطلبان است. زیرا در سال های گذشته داوطلبان مجبور بودند حجم عظیمی از تمام دروس عمومی و تخصصی را مطالعه کنند و این امر سبب افزایش استرس آن ها در روز کنکور و در نهایت از دست دادن تمرکز آن ها می شد. به همین دلیل بسیاری از داوطلبان با بهترین کیفیت درس می خوانند اما نمی توانستند رتبه مورد نظر را کسب کنند.

امکان پذیرش دانشجویان پزشکی از طریق لیسانس

یکی دیگر از تغییرات کنکور 1401 این است که فارغ التحصیلان مقطع لیسانس می توانند بر اساس سابقه تحصیلی وارد رشته های پزشکی شوند. این تغییرات در خصوص رشته های پزشکی است و تمام افراد نمی توانند از آن استفاده کنند. چون دارای بندهایی است که بسیاری از فارغ التحصیلان از شمول آن خارج خواهند شد.

پذیرش دانشجویان دوره کاردانی بر اساس سوابق تحصیلی

اگر داوطلب در مقطع کاردانی تحصیل کرده باشد می تواند معدل فارغ التحصیلی خود را به عنوان سابقه برای پذیرش در رشته مورد نظر خود اعمال کند. معدل کتبی دوره کاردانی نیز به میزان 60 % موثر خواهد بود. اگر سوابق چندان مناسبی نداشته باشد، می تواند از کلاس کنکور مجازی به عنوان پشتیبان استفاده کند که از تکنیک های جدید تدریس استفاده می کند.

معایب کنکور 1401

اما این تغییرات دارای معایبی نیز می باشد و آن هم امکان خرید سوالات نهایی از معلم است. برخی از معلمان با دریافت پول از دانش آموزان می توانند سوالات نهایی امتحانات سال دوازدهم را به آن ها بفروشند و با این روش دانش آموز نمره هایی بالاتر از میزان توانایی خود بدست آورد و از تاثیر 60 درصدی آن نیز بهره مند شود. این موضوع به شدت عدالت را زیر سوال می برد. البته شغل معلمی شغلی بسیار شریف است اما در تمام مشاغل افراد سودجو وجود دارند.

اغلب دانش آموزان و فارغ التحصیلان رشته تجربی تمایل به تحصیل در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی دارند. اما اگر با سو استفاده و زیر سوال بردن عدالت به سوالات امتحانی دسترسی پیدا کنند و با معدل بالا فارغ التحصیل شوند ، دانشگاه ها تا چه حد ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی را دارد ؟ دانش آموزانی که توان خرید سوالات امتحانی را ندارد و معدل پایینی کسب می کنند آیا نباید با شرکت در کنکور به رشته مورد نظر خود برسند ؟ آیا عدالت درباره دانش آموزی که در کنکور رتبه خوبی را کسب کرده اما به دلیل معدل پایین نمی تواند در رشته مورد علاقه خود درس بخواند اجرا می شود ؟

همان طور که متوجه شده اید این سیاست دارای مزایا و معایبی است اما توسط سازمان سنجش تایید شده و جزو تغییرات کنکور 1401 محسوب می شود.

معایب افزایش تاثیر سوابق تحصیلی به 60 %

 

زمان اعمال تغییرات کنکور 1401

تمام قوانین و سیاست هایی که اعمال شده برای کنکور 1401 است و داوطلبانی که در کنکور 1400 شرکت کرده اند درگیر این تغییرات نخواهند شد. به همین دلیل توصیه می کنیم داوطلبان استرس و فشار روانی بر خود وارد نکنند و منتظر اعلام رتبه از ظرف سازمان سنجش باشند.

3/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا