آموزشیمقالات

اهمیت و روش تندخوانی در سال کنکور

اغلب داوطلبان از اهمیت تندخوانی در سال کنکور اطلاعی ندارند و اگر هم اهمیت آن را بدانند روش اجرای آن را نمی دانند. این مساله باعث می شود که سرعت مطالعه آن ها کاهش یابد. در این مطلب شما را با اهمیت و روش تندخوانی در سال کنکور آشنا می کنیم تا با این روش از مزایای مهم آن مانند صرفه جویی در زمان بهره ببرید.

تندخوانی در سال کنکور

تندخوانی در سال کنکور چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از دانش آموزان حاضر در کلاس آنلاین کنکور  تصور می کنند که هر چقدر آرام تر کلمات و جلمه ها را بخوانند کیفیت یادگیری آن ها بیشتر می شود. همین مساله سبب می شود که برخی از آن ها دچار وسواس مطالعاتی شوند. در مطالب گذشته به بررسی و چگونگی درمان این نوع از وسواس صحبت کردیم. تندخوانی در سال کنکور مزایای زیادی از جمله صرفه جویی در زمان ، جلوگیری از حواس پرتی ، افزایش انگیزه و … را به همراه دارد. با ما همراه باشید تا ابتدا به مزایا و سپس به اهمیت این روش اشاره کنیم.

صرفه جویی در زمان

قطعا مهم ترین فواید تندخوانی صرفه جویی در وقت است. این موضوع فقط مختص به دوران کنکور و یا دانش آموزان حاضر در کلاس کنکور مجازی نمی شود. بلکه همه افراد در تمام شرایط می توانند از این روش استفاده کنند. تا کنون چندین جلد کتاب در جهان چاپ شده که موضوع اصلی آن تندخوانی است. جالب است بدانید که استفاده از این راهکار باعث می شود که سرعت مطالعه شما حداقل 5 الی 6 برابر شود.

پیشگیری از حواس پرتی

اگر جزو آن دسته از دانش آموزانی هستید که در هنگام مطالعه برای کنکور ، حضور در کلاس کنکور آنلاین و یا امتحانات مدرسه دچار حواس پرتی می شوید توصیه می کنیم تندخوانی را امتحان کنید. البته تندخوانی در سال کنکور از اهمیت بالاتری برخوردار است. زمانی که شما جملات و کلمات کتاب درسی را به آهستگی می خوانید عوامل زیادی قادر به پرت کردن حواس شما هستند. از جمله موبایل ، خوراکی ، تلویزیون و … .اما اگر مطالب را به سرعت بخوانید هیچ عامل مزاحمی به سراغ شما نخواهد آمد. فقط کافیست یکبار امتحان کنید !

پیشگیری از حواس پرتی

بالا بردن علاقه و انگیزه

یکی از معایب کند خوانی این است که ذهن و چشمان دانش آموز خسته می شود. به همین دلیل تند خوانی می تواند یک راهکار جالب برای مساله باشد. توصیه می کنیم ابتدا مباحثی که در آن ها تسلط دارید را تند خوانی کنید و سپس به سراغ مطالبی بروید که اطلاعات کمتری در آن دارید. با این کار انگیزه و علاقه شما نسبت به مطالعه بیشتر می شود و در انتها زمان بیشتری برای شما باقی می ماند تا به استراحت ، گذراندن اوقات فراغت ، مرور کردن دروس و .. بروید.

پیشگیری از خستگی جسمانی

همان طور که اشاره کردیم برخی از داوطلبان تصور می کنند با کند خوانی مطالب را بهتر یاد می گیرند. در صورتی که اغلب آن ها اذعان می کنند بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه از مطالعه ، خوابشان می گیرد و می خوابند. مهم ترین دلیل این مشکل ، کند خوانی است که علاوه بر ایجاد خستگی ذهنی باعث خستگی جسمانی نیز می شود. اما یکی از مهم ترین مزایای تندخوانی در سال کنکور این است که به ذهن فرصت خسته شدن نمی دهید و چشمان شما تحت فشار قرار نمی گیرد.

افزایش قدرت حافظه

جالب است بدانید که تند خوانی سبب افزایش قدرت یادگیری می شود. مغز مانند یک عضله عمل می کند و هر چه بیشتر آن را ورزش دهیم  قوی تر می شود. تندخوانی در سال کنکور نیز مانند یک ورزش برای مغز محسوب می شود. شاید در روزهای ابتدایی تندخوانی ، مفهوم جملات را درک نکنید اما به مرور زمان مغز شما تقویت شده و به راحتی مطلب را در کوتاه ترین زمان ممکن می خواند و در ذهن می سپارد.

افزایش قدرت حافظه

بهترین روش تندخوانی در سال کنکور

از بهترین روش ها برای شروع تندخوانی این است که انگشت خود را در زیر سطرها قرار دهید و همزمان با آن ، توسط چشمانتان بخوانید. بدترین کاری که داوطلبان در این روش انجام می دهند این است که با صدای بلند می خوانند و یا زمزمه می کنند. در صورتی که شما باید با چشمانتان بخوانید تا سرعت شما افزایش پیدا کند. به مرور زمان سرعت انگشت خود را سریع تر کنید و به دنبال آن تندخوانی را نیز شدت ببخشید.

حتما این سوال برای شما پیش می آید که تعداد کلمات خوانده شده در 1 دقیقه باید چقدر باشد که تندخوانی محسوب شود؟ طبق تحقیقاتی که بر روی این مساله انجام شده نشان می دهد که اگر بتوانید تعداد کلمات خوانده شده در 1 دقیقه را به 600 کلمه برسانید به این معنی است که سرعت خوبی در خواندن مطالب دارید.

حجم دروس و مطالب برای کنکور زیاد است و داوطلبان باید چند ده کتاب را مطالعه کنند. بالا بودن حجم مطالب سبب می شود که داوطلبان نتوانند مدیریت زمان را اجرایی کنند. تندخوانی در سال کنکور به عنوان یک روش مناسب برای مطالعه تمام حجم مورد نظر است.

نکات مهم در تندخوانی

 

با صدای بلند نخوانید !

همان طور که اشاره کردیم برخی از دانش آموزان در هنگام مطالعه و تندخوانی ، با صدای بلند مطالب را می خوانند. این موضوع به شدت میزان یادگیری شما را کاهش می دهد. علاوه بر بلندخوانی شاهد عادات غلط دیگری مانند مکث کردن و برگشت به عقب نیز هستیم. ترک این سه عادت در کنار یکدیگر باعث  جلوگیری از افزایش چشمگیر تمرکز درس خواندن شما خواهد شد.

زیر لب نخوانید !

مغز شما برای یادگیری مطالب نیازی به شنیدن کلمات ندارد. همینکه ارتباط بین مغز و چشم برقرار شود پروسه یادگیری شما شروع خواهد شد. زمانی که شما زمزمه می کنید و جملات را زیر لب می خوانید سرعت یادگیری مغز را کاهش می دهید زیرا در حال وارد کردن اطلاعات به آن هستید. جالب است بدانید که با این کار ، مغز با سرعت حرف شما مطالب را درک می کند که میزان آن ممکن است به کمتر از 200 کلمه در دقیقه برسد. فاجعه است !

برگشت به عقب نداشته باشید !

برگشت به عقب یعنی بدون خواندن چندین باره یک سطر ، نمی توانید آن را به پایان برسانید و بارها و بارها یک جمله را می خوانید. این مساله در حوزه وسواس مطالعاتی محسوب می شود. اگر دچار این عادت هستید باید با آن مبارزه کنید تا زمان کافی برای مطالعه تمام دروس در اختیار داشته باشید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا