مقالات

ویژگی‌های مطالعه کنکور – چطور مطالعه کنیم تا در آزمون کنکور موفق شویم؟

مطالعه کنکور

در این مقاله قصد داریم تا درباره روش صحیح مطالعه کنکور و شروع آن صحبت کنیم. مطالعه کردن هر درس قدم اول برای موفقیت در آزمون کنکور است و شما به عنوان یک دانش آموز کنکوری باید روش درست آن را یاد بگیرید. اگر در روش‌های مطالعاتی خود دچار مشکل هستید و یا روند آن کند پیش می‌رود، پیشنهاد می‌کنیم حتما به مطالعه‌ این مقاله بپردازید تا قدم‌های اولیه را برای موفقیت در کنکور 1401 از همین امروز محکم بردارید. با غرب آنلاین همراه باشید تا قدم به قدم به آرزوهای تحصیلی خود نزدیک شوید.

ویژگی‌های یک مطالعه‌ی درست

قبل از هر چیزی بهتر است تا بدانیم یک مطالعه خوب چه ویژگی‌هایی دارد و در ادامه، مطالب را به طور کامل شرح می‌دهیم. یک مطالعه‌ی خوب باید دارای سه ویژگی باشد تا از آن نتیجه بگیرید؛ این ویژگی‌ها کیفیت بالا، کمیت مناسب و پیوستگی در مطالعه  هستند. در ادامه به هریک از این‌ها به طور مجزا می‌پردازیم و آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

الف) کیفیت بالای مطالعاتی

بسیاری از شما دوستان عزیز بدون توجه به اینکه چطور مطالعه می‌کنید، ساعت‌ها وقت خود را پای کتاب‌ها می‌گذرانید و خیلی از اوقات این سوال را از خود می‌پرسید: «من که این همه می‌خونم، پس چرا پیشرفت نمی‌کنم؟!» در اینجا باید به شما بگوییم مشکل از کیفیت مطالعه شماست و باید در آن تغییرات مهمی را اعمال کنید. اما چه مطالعه‌ای از کیفیت بالایی برخوردار است؟

در طول مطالعه نباید حواستان پرت شود و با تمرکز مطالعه کنید

این مسئله برای خیلی از کنکوری‌ها صادق است و اکثر آن‌ها مشکل تمرکز کردن بر دروس خود را دارند که در نهایت منجر به یادگیری کند یا پیشروی کند در مطالعه آن‌ها می‌شود. برای افزایش تمرکز در شروع مطالعه کنکور دو روش خوب وجود دارد که به شما معرفی می‌کنیم.

1) استفاده از نُت برداری در کنار مطالعه. بهتر است نکات مهم مطالب درسی را که از متن کتاب می‌فهمید روی کاغذ بنویسید! این روش دو فایده برای شما دارد. اول اینکه یادگیری شما را عمیق تر می‌کند و دوم باعث بالا رفتن تمرکز در مطالعه می‌شود.

2) روش دومی که برای افزایش تمرکز پیشنهاد می‌شود، تقسیم زمان‌های مطالعاتی به بازه‌های کوچک‌تر است. مثلا بهتر است تایم مطالعاتی 2 ساعته را به 4 بخش نیم ساعته تقسیم کنید. بسیاری از دانش آموزان به دلیل بالا بودن زمان مطالعه تمرکز کافی ندارند که همین باعث کاهش کیفیت مطالعه آن‌ها می‌شود. در حقیقیت با کوتاه کردن پارت‌های مطالعاتی، کیفیت برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود.

ویژگی‌های مطالعه کنکور - چطور مطالعه کنیم تا در آزمون کنکور موفق شویم؟

بلند خواندن باعث کاهش کیفیت مطالعه شما می‌شود!

شما وقتی متن کتاب درسی یا درسنامه کتاب کمک درسی را بلند بلند می‌خوانید، مطالب را از راه شنیدن درک می‌کنید نه از طریق دیدن و درک آن. این کار دقیقا شبیه به وقتی است  که معلم کتاب درسی را بخواند و شما متن کتاب را همراه او دنبال کنید حالا اینکار چه ضررهایی دارد؟ مهمترین ضرری که این کار دارد، کاهش فهم مطلب است. شما بعد از اینکه مطالب را شنیدید تازه شروع به فهم آن می‌کنید و اینکار بیش از بخش تفکر و دیداری، ذهن شما را درگیر می‌کند. همچنین شما انرژی بیشتری در این روش مصرف می‌کنید. اما اگر بدون بلند خوانی مطالعه کنید هم فهم مستقیم با دیدن انجام می‌شود، هم در بخش گفتاری و شنیداری انرژی اضافه‌تری مصرف نمی‌کنید و دیرتر خسته می‌شوید.

شیوه مطالعه در کیفیت آن تاثیر بسزایی دارد

شیوه مطالعه درسی دلیل دیگری است که می‌تواند در کاهش کیفیت مطالعه شما دارد. در این بخش در مورد دو مسئله‌ی مهم صحبت می‌کنیم: حفظ کردن یا یادگیری و مسئله‌ی دوم شیوه‌ی کلی مطالعه برای اولین بار در یک تایم مطالعاتی.

فهمیدن یا حفظ کردن

در هشت درسی که ( زیرگروه دو 9 درس دارد) که یک دانش آموز کنکوری باید برای کنکور بخواند، حدود شش عنوان به گفتار عامیانه حفظ کردنی هستند و خیلی از دانش آموزان تلاش می‌کنند که مطالب این درس‌ها مطالعه و به خاطر بسپارند. این کار برای یک کنکوری اتلاف وقت و بی ثمر است. البته فراموش نکنید لغات دروس عمومی و یا متون آیات درس دینی و مانند این‌ها باید حفظ شوند ولی به مرور زمان این اتفاق با تمرین فراوان می‌افتد پس کنکوری‌های عزیز فراموش نکنید مطالبی که مطلعه می کنید به قصد یادگیری باشه نه فقط حفظ کردن آن‌ها. حالا نحوه‌ی یادگیری چطور است؟ برای مثال درس زیست شناسی را در نظر بگیرید، اگر شما موقع مطالعه متن را به صورت تصویر ذهنی خود به خاطر بسپارید مطلب را یاد گرفتید، اما اگر مطلب رو به صورت یک گزاره از کتاب درسی بدون تصویر ذهنی به یاد دارید پس فقط آن حفظ کردید! پس سعی کنید مطالب رو یاد بگیرید به این صورت اگر به هر شکلی از آن مطلب سوال دیدید آن را جواب دهید.

شیوه ی کلی مطالعه یک مطلب برای اولین بار

خیلی از عزیزان کنکوری برای شروع مطالعه کنکور از “ب”  بسم الله متن کتاب را شروع می‌کنند و تا “نون” پایان به همین صورت به دقت مطالب رو مطالعه می‌کنند! البته این کار بد نیست اما شما اینجا چند مرحله‌ی حیاتی برای یادگیری طبقه بندی شده مطالب رو فراموش کردید که حتی نتیجه‌ی آن در حل کردن تست‌های آموزشی می‌بینید. حالا این مراحل فراموش شده چه چیزهایی هستند؟ اول اینکه شما باید با کلیات مطلب مورد مطالعه خود آشنا شوید و بدانید کجا انتظار چه مطالبی را دارید. بعد از مطالعه سرفصل‌ها یا یک پاراگراف از هر مطلب را داشتید مطلب را با دقت تمام شروع به مطالعه کنید. اگر می خواهید حافظه‌ی شما از مطلب بهبود پیدا کند، آن‌ها رو مرور کنید و دوباره در ذهن خود مرتب کنید. وقتی مطالعه را تموم کردید می‌توانید مرور نهایی را انجام دهید و به سراغ تست‌ها بروید.

ویژگی‌های مطالعه کنکور - چطور مطالعه کنیم تا در آزمون کنکور موفق شویم؟

ب) کمیت مطالعه

خیلی از کنکوری‌ها برای شروع مطالعه شور وشوق زیادی دارند و پر قدرت به سمت هدف حرکت می‌کنند. در تابستان با مطالعه 12 ساعت حتی بعضی ها با 14 ساعت شروع می کنند.

اما این افراد خیلی زود خسته می‌شوند. پس روش درست چیست؟ اگه تا آن زمان مطالعه‌ی طولانی نداشتید با پنج الی شش ساعت در روز شروع کنید و در نهایت در سال تحصیلی روز‌هایی که مدرسه دارید هفت ساعت و روزهایی که مدرسه ندارید تا 10 ساعت مطالعه کنید. این ساعت مطالعه در بازه‌های جمع بندی زیادتر می‌شود و تا 12 ساعت هم می‌رسد. پس ابتدا آرام شروع کنید تا زیر فشار خسته نشوید. وقتی قوی‌تر شدید و به مطالعه عادت کردید می‌توانید زمان مطالعه را افزایش دهید.

ج) پیوستگی در مطالعه

مطالعه ی مستمر ساده‌ترین برداشتی است که درمورد پیوستگی در مطالعه می‌توان داشت. پس شما به عنوان یک کنکوری باید یک حداقل مطالعه‌ای را در طول روز داشته باشید. در حقیقت روزی نباشد که مطالعه نکنید. مسئله‌ی مهم دیگری که در همین زیر گروه قرار می‌گیرد، مرور مطالب مطالعه شده در تایم مناسب است تا مطالب یادآوری شوند و برای مدت طولانی‌تری در حافظه ثبت شوند. معمولا تایم مرورها را به صورت هفتگی و ماهانه و چند ماه یکبار محاسبه می‌کنند. پس مدام مطالعه کنید تا پیشرفت کنید.

جمع بندی

با توجه به مواردی که گفتیم، برای موفقیت در آزمون کنکور و کسب رتبه‌ های برتر باید سعی کنید شیوه درست مطالعه را یاد بگیرید. همچنین بهتر است در دوران کرونا در خانه بمانید و برای مطالعه در کلاس کنکور آنلاین غرب آنلاین شرکت کنید. کلاس‌ کنکور مجازی ما برای دروس عمومی و تخصصی برای کنکور 1402 و 1401 آماده شده‌اند. شما می‌توانید هم اکنون دوره‌‌های آنلاین نکته تست کنکور 1402 را با تخفیف ویژه‌ی 500 هزار تومانی خریداری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا