اخبار کنکور

زمان برگزاری کنکور 1403

از سال 1402 که شاهد دو مرحله‌ای شدن کنکور سراسری هستیم، یکی از اخبار بحث برانگیز برای داوطلبان مربوط به برگزاری زمان کنکور 1403 است. کنکور 1402 مرحله اول آن در دی 1401 و مرحله بعدی در تیر 1402 برگزار شد؛ همچنین انتخاب رشته هر دوی این آزمون‌ ها تنها یک بار انجام گرفت. با توجه به جدیدترین اخبار کنکور 1403 و بنابر گفته سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش قرار است کنکور 1403 نیز مجدداً در دو نوبت اما با تاریخی متفاوت از امسال برگزار شود. با تغییر زمان برگزاری کنکور 1403 بدون شک برنامه‌ریزی داوطلبان برای شرکت در کلاس آنلاین کنکور نیز دچار تغییراتی خواهد شد.

علاوه بر تغییر تاریخ برگزاری کنکور 1403 سوالاتی دیگری نیز ذهن داوطلبان را به خود مشغول ساخته‌است. اینکه کنکور اردیبهشت ماه مربوط به کدام دسته از داوطلبان خواهد بود؟ آیا الکترونیکی شدن کنکور 1403 قطعی شده است؟ تراز دو مرحله کنکور چگونه محاسبه می‌گردد؟ در ادامه به هر یک از سوالات فوق پاسخ خواهیم داد پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

زمان کنکور 1403 در نوبت‌های اول و دوم

بر اساس اخبار اعلام‌شده از سوی سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش زمان کنکور 1403 در دو مرحله به تاریخ‌های 6 و 7 اردیبهشت ماه و 7 و 8 تیر ماه سال 1403 تغییر یافته‌است. هر چند خبر برگزاری کنکور در دو مرحله با استقبال خوبی از سوی داوطلبان مواجه‌شد اما حال باید دید که تغییرات ایجادشده در زمان برگزاری این آزمون در سال 1403 چه واکنش‌ها و تاثیراتی را به دنبال خواهد داشت.

از مزایا و اهداف دو نوبتی شدن برگزاری کنکور می‌توان به آشنایی بیشتر داوطلبان با سوالات و فضای حاکم بر کنکور اشاره کرد که به کاهش اضطراب و استرس آنها بسیار کمک می‌کند. علاوه بر این زمان انتظار را برای داوطلبان پشت کنکوری کاهش‌داده و تا شرکت در کنکور بعدی نیازی نیست تا یک سال صبر کنند. اما با تغییرات ایجادشده در تاریخ برگزاری آزمون سراسری 1403 و نزدیک شدن هر دو نوبت به یکدیگر آیا باز هم این اهداف تحقق می‌یابد یا خیر!

طرح هوشمندسازی کنکور 1403

از جمله تصمیمات جدید سازمان سنجش و آموزش کشور مبنی بر تامین امنیت جلسات برگزاری کنکور ارائه طرح هوشمندسازی کنکور 1403 است. بر اساس این طرح از سال بعد کنکور سراسری به شکل الکترونیکی و آنلاین برگزار خواهد شد. با توجه به این امر در کنکور 1403 نیازی به پاسخنامه کاغذی نبوده و داوطلبان از طریق دستگاه‌های هوشمندی مانند رایانه، تبلت، تلفن همراه و… در آزمون سراسری شرکت خواهند کرد.

در صورت تحقق این تصمیم طبیعتاً امنیت کنکور افزایش‌یافته و درصد تقلب بسیار کم می‌شود. البته برای اجرایی شدن این تصمیم تا زمان کنکور 1403 نیاز به اجرای زیرساخت‌ها و تامین امکانات لازم خواهد بود. بنابراین این خبر فعلاً در حد یک طرح است که باید تا قطعی و نهایی شدن آن منتظر ماند.

هوشمند سازی کنکور 1403

سوابق تحصیلی و تاثیر آن در کنکور 1402

سخنگوی سازمان سنجش در طی اظهارات خود در سال گذشته اعلام کرده بود که سوابق تحصیلی دانش آموزان و داوطلبان در کنکور 1402 و همچنین بعد از آن نقش موثری در قبولی آنها خواهد داشت. بر همین اساس سهم سوابق تحصیلی بر میزان پذیرش در کنکور 1402 در حدود 40 درصد بوده و این میزان برای کنکور 1403 تا 50 درصد خواهد رسید.

در آزمون‌های سراسری 1402 و 1403 سابقه تحصیلی دانش آموزان بر اساس نمرات امتحانات نهایی آنها در پایه دوازدهم تعیین‌شده و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر قبولی آنها در کنکور دارد. همچنین در هر سال میزان این سهم افزایش خواهد یافت. به طوری که علاوه بر نمرات پایه دوازدهم، شاهد تاثیر نمرات پایه دهم و یازدهم نیز در میزان قبولی داوطلبان خواهیم بود. بدین ترتیب در سال‌های بعد امتحانات این پایه‌ها نیز بایستی به صورت هماهنگ و کشوری انجام گیرد. با توجه به این اتفاقات باید دید که آیا امکان حذف کنکور در سال‌های بعد وجود دارد یا خیر؟

از چه زمانی باید مشاوره کنکور بگیرم

تراز کنکور سراسری اردیبهشت و تیر به چه نحوی محاسبه می‌شود؟

بعد از خبرهایی که در خصوص تغییر زمان کنکور 1403 به دست آمده‌است، یکی از سوالات مهم داوطلبان مربوط به چگونگی محاسبه تراز کنکور سراسری اردیبهشت و تیر است. یک ماه پس از برگزاری آزمون‌های سراسری اردیبهشت و تیر ماه کارنامه اولیه منتشر خواهد شد اما مراحل انتخاب رشته انجام نمی‌گیرد؛ با توجه به این امر تمامی داوطلبان تنها یک بار مجاز به انتخاب رشته خواهند بود. سپس نتیجه نهایی کلیه داوطلبان کنکور به احتمال زیاد در ماه شهریور اعلام خواهد شد. ‌

چنانچه داوطلبی در هر دو مرحله کنکور ثبت نام و شرکت نماید تراز آزمون‌های اردیبهشت ماه و تیر ماه برای وی یکسان سازی می‌گردد. اما نحوه یکسان سازی و چگونگی محاسبه تراز نهایی کنکور سراسری 1403 امریست که توسط سازمان سنجش انجام خواهد شد و در حال حاضر اطلاعاتی در این خصوص وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص تغییر زمان کنکور1403، برخی از دیگر سوالات مهم داوطلبان آزمون سراسری نیز مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. داوطلبان عزیز می‌توانند علاوه بر کسب جدیدترین اخبار کنکور، مشاوره‌های لازم در خصوص کلاس آنلاین کنکور را نیز از کارشناسان ما در سایت غرب آنلاین بخواهند.

5/5 - (4 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا