آموزشیمشاوره کنکورمقالات

معرفی رشته های ریاضی + بازار کار و دانشگاه ها

در این مطلب قصد داریم به معرفی رشته های ریاضی بپردازیم. رشته ریاضی یکی از رشته های دشوار محسوب می شود که بسیاری از دانش آموزان به آن علاقه دارند. در هنگام انتخاب رشته دانشگاه می توانید بر اساس علاقه خود یکی از رشته های ریاضی را انتخاب کنید و به تحصیل در آن بپردازید. با معرفی رشته های ریاضی همراه باشید.

معرفی رشته های ریاضی

قبل از اینکه به معرفی رشته های ریاضی بپردازیم باید به نکته بسیار مهمی اشاره کنیم و آن هم اهمیت انتخاب رشته در دانشگاه است. اهمیت انتخاب رشته باید در دوران متوسطه مورد توجه قرار بگیرد زیرا به عنوان پیش زمینه ای برای انتخاب رشته دانشگاهی محسوب می شود. ریاضی – فیزیک جزو آن دسته از رشته هایی است که با تحصیل در آن می توانید در بهترین رشته های دانشگاهی تحصیل کنید.

انتخاب رشته از مهم ترین مراحل زندگی دانش آموزان و داوطلبان است. چون می تواند آینده آن ها را تعیین کند. با معرفی رشته های ریاضی ، میزان آگاهی شما از آن افزایش پیدا خواهد کرد و قطعا با نگاهی تازه دست به انتخاب رشته می زنید.

مهندسی هوا فضا

مهندسی هوا فضا جزو رشته های فنی محسوب می شود که زیر بنای آن ، ریاضیات است. البته دروسی مانند فیزیک و شیمی نیز در این رشته مهم هستند که در کلاس کنکور آنلاین می توانید در آنها حرفه ای و خبره شوید. اغلب دروسی که در این رشته تدریس می شوند به زبان انگلیسی هستند. به همین دلیل توصیه می شود که داوطلبانی که قصد تحصیل در رشته هوا فضا را دارند اقدام به تقویت زبان انگلیسی کنند.

مهندسین هوا فضا باید دارای پشتکار باشند تا بتوانند به موفقیت چشمگیری در این رشته دست پیدا کنند. اغلب فارغ التحصیلان این رشته در کارخانجات مشغول به کار می شوند. افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند دارای شرایط مختلفی از نظر بازار کار هستند. اما در ایران به این شکل است که معمولا در موسسات تحقیقاتی هواپیمایی و ماهواره ای فعالیت می کنند. موسسات تحقیقاتی موشکی نیز می تواند به عنوان بهترین محل برای اشتغال این افراد باشد.

فارغ التحصیلان رشته هوا فضا می توانند به عنوان کارشناس در بخش R & D کارخانجات نیز مشغول به کار شوند. در این واحد تحقیق و توسعه انجام می شود و بسیاری از برنامه های آتی کارخانه و تولیدات بر اساس نتایج این بخش تعیین خواهد شد. پذیرش در رشته هوا فضا در دانشگاه های روزانه ، شبانه ، پیام نور ، غیر انتفاعی ، آزاد و پردیس انجام می شود.

مهندسی برق

در خصوص معرفی رشته های ریاضی باید به یکی از بهترین و مهم ترین رشته ها یعنی مهندسی برق اشاره کنیم. این رشته مانند سایر رشته های فنی بر پایه فیزیک و ریاضیات بنا شده است و هر چه دانشجویان درک بهتری از این مفاهیم داشته باشند قطعا در تحصیل خود موفق تر خواهند بود. دانشجویان مهندسی برق باید دارای ذهن خلاق و تحلیل گر باشند و بتوانند کارهای عملی را نیز انجام دهند. در کلاس آنلاین کنکور به شما آموزش داده می شود تا ذهن خود را پرورش دهید.

اگر بخواهیم در خصوص موقعیت شغلی این رشته در ایران سخن بگوییم باید عرض کنیم که این رشته در کشور ما دارای بازار کار مناسبی است. زیرا اغلب صنایع کوچک و بزرگ به این رشته نیازمند هستند. رشته مهندسی برق را می توان در دانشگاه های روزانه ، شبانه ، پیام نور ، غیر انتفاعی ، آزاد و پردیس خواند.

مهندسی برق

مهندسی معدن

مهندسی معدن یکی از رشته های ریاضی محسوب می شود که اغلب برای آقایان مناسب تر است. به همین دلیل است که در سال های اخیر پذیرش خانم ها در این رشته انجام نمی شود. کار در معدن نیاز به توانایی جسمی بسیار بالایی دارد. به حدی که برخی از آقایان نیز در حین کار دچار مشکلات فراوانی می شوند. نقشه برداری در زیر زمین و در عمق چند متری با استفاده از مدل های ریاضی و محاسبات استخراج انجام می شود.  

فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن می توانند در سازمان هایی مانند وزارت معدن ، وزارت نفت ، وزارت نیرو و سایر ارگان های مشابه مشغول به کار شوند. همچنین وزارت راه و ترابری ، مترو ، سازمان انرژی اتمی نیز گزینه های مناسبی برای استخدام فارغ التحصیلان این رشته محسوب می شود. تحصیل در رشته مهندسی معدن در دانشگاه های روزانه ، شبانه ، پیام نور ، غیر انتفاعی ، آزاد و پردیس امکان پذیر است.

مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت بر پایه سه درس ریاضی ، فیزیک و زبان بنا شده است و از اهمیت زیادی نیز برخوردار هستند. اغلب افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند باید بیرون از شهر مشغول به کار شوند. زیرا محل کار آن ها بر سر چاه های نفت و مکان های مشابه آن است. معمولا این افراد به مدت طولانی و غالبا 15 روز سرکار هستند و سپس به مدت 1 هفته مرخصی به آن ها اختصاص پیدا می کند.

بخش اعظمی از فارغ التحصیلان این رشت جذب وزارت نفت می شوند. در سال های نه چندان دور ، این وزارتخانه اقدام به بورسیه کردن دانشجویان می کرد اما در حال حاضر این اتفاق نمی افتد. اما دانشجویان ممتاز می توانند امیدوار باشند که توسط این وزارتخانه جذب شوند. امکان تحصیل در رشته مهندسی نفت در دانشگاه های روزانه ، شبانه ، غیر انتفاعی ، پیام نور ، آزاد و پردیس امکان پذیر است.

مهندسی شیمی

اغلب دانش آموزان و داوطلبان تصور می کنند که رشته مهندسی شیمی ، ارتباط مستقیمی با شیمی دارد اما باید بدانید ارتباط اصلی این رشته با درس ریاضی است و سپس دروسی مانند شیمی و فیزیک اهمیت پیدا می کنند که در کلاس کنکور مجازی به شما آموزش داده می شود. یکی از تفاوت هایی که دانشجویان شیمی با سایر رشته های مهندسی دارند این است که آن ها فقط 9 واحد بیشتر از سایر دانشجویان مهندسی ، شیمی می خوانند. درس ریاضی در دوران تحصیل اهمیت بسیار زیادی دارد.

به جرات می توان گفت که تمام کارخانجات تولیدی ( چه بزرگ و چه کوچک ) نیاز به یک مهندسی شیمی دارد. زیرا در اغلب فرآیندهای مدرن و جدید از مواد شیمیایی و صنعتی استفاده می شود. همان طور که می دانید کشور ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای نفت خیر در خاورمیانه و جهان است که برای تبدیل نفت به فرآورده های شیمیایی باید از مهندسین شیمی کمک گرفت. علاوه بر کارخانجاتی که در حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی فعالیت می کنند سایر کارخانجات اعم از سیمان ، صنایع غذایی و نیروگاه ها به فارغ التحصیلان این رشته نیاز دارند. امکان تحصیل در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه های روزانه ، شبانه ، آزاد ، غیر انتفاعی ، پیام نور و پردیس وجود دارد.

مهندسی شیمی

سایر رشته های ریاضی

در بخش بالا به معرفی رشته های ریاضی پرداختیم. رشته هایی که از آن ها نام بردیم به عنوان تاپ ترین رشته شناخته شده اند. اما سایر رشته ها مانند  :

 مهندسی رباتیک

مهندسی پزشکی

مهندسی صنایع

مهندسی عمران

مهندسی کامپیوتر

مهندسی شهر سازی

مهندسی خودرو

مهندسی مدیریت پروژه

و …

به عنوان رشته های ریاضی شناخته می شوند که داوطلبان باید یکی از این رشته ها را بر اساس علاقه و نیاز جامعه انتخاب و به تحصیل در آن بپردازند.

4/5 - (3 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا