اخبار کنکورمقالات

رعایت اصول مهم در تغذیه کنکوری ها

تغذیه کنکوری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا می تواند بر عملکرد و راندمان ذهنی آن ها در زمان کنکور تاثیر زیادی بگذارد. به همین دلیل تمام کارشناسان توصیه می کنند که داوطلبان کنکور باید از رژیم تغذیه ای مناسبی پیروی کنند. در این مطلب به اصول مهم و کاربردی در خصوص تغذیه کنکوری ها اشاره می کنیم.

تغذیه کنکوری ها

اصول مهم در تغذیه کنکوری ها چیست و داوطلبان باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهند ؟ تحقیقات و مطالعاتی که بر روی عملکرد و بازدهی ذهن داوطلبان در جلسه کنکور انجام شده نشان می دهد که تغذیه تاثیر زیادی در حفظ و افزایش عملکرد مغز دارد و می تواند به عنوان یک عامل موفقیت یا شکست در کسب نتیجه محسوب شود. واقعیت این است که دانش آموزان و داوطلبان در حین درس خواندن و یا شرکت در کلاس کنکور آنلاین احساس گرسنگی بیشتری را تجربه می کنند و این مساله به دلیل نیاز مغز به موادی مانند فسفر است. علاوه بر فسفر ، موادی مانند ویتامین ، آب و مواد معدنی برای مغز لازم است تا بتواند بازدهی کافی را به دنبال داشته باشد. در ادامه به بایدها و نبایدهای تغذیه کنکوری ها می پردازیم.

نبایدهای تغذیه کنکوری ها

دانستن ” نبایدها ” از ” بایدها ” مهم تر است. زیرا بسیاری از کارها وجود دارند که انجام ندادن آن ها می تواند به عنوان رمز موفقیت محسوب شود. پس ابتدا به ” نبایدها ” و سپس به ” بایدها ” اشاره می کنیم تا در ذهن داوطلبان حک شود.

نظم وعده های غذایی را بر هم نزنید !

یکی از رازهایی که داوطلبان موفق به آن پی برده اند و همواره به آن پایبند می باشند نظم است ! این نظم باید در تمام جوانب زندگی از جمله تغذیه وجود داشته باشد. متاسفانه برخی از داوطلبان به قدری در درس خواندن غرق می شوند که غذا خوردن را فراموش می کنند. از توصیه های بسیار مهمی که کلاس آنلاین کنکور به داوطلبان کنکوری دارد این است که به هیج عنوان ساعت خوردن وعده های غذایی را بهم نزنید. باید صبحانه ناهار و شام را در ساعت مشخص بخورید.

پرخوری نکنید

مغز برای درس خواندن نیاز به انرژی دارد. اما زمانی که شما پر خوری می کنید انرژی مغز صرف هضم کردن غذا می شود و شما دچار مشکلات گوارشی و از همه مهم تر خواب آلودگی می شوید. به همین دلیل اکیدا توصیه می کنیم که پرخوری نکنید و به اندازه نیازتان غذا بخورید. اگر قرار باشد در تمام وعده های غذایی از غذاهای پر حجم و به میزان زیاد استفاده کنید باید منتظر خواب زیاد در طول شبانه روز نیز باشید و دیگر فرصت کافی برای مطالعه دروس نخواهید داشت.

هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید

یکی از اشتباهاتی که برخی از داوطلبان در زمان درس خواندن می کنند این است که تا گرسنه نشوند به سراغ غذا خوردن نمی روند و همین امر سبب می شود تا برخی از وعده های غذایی مانند صبحانه ، ناهار یا شام را حذف کنند. واقعیت این است که مغز در فواصل زمانی مشخص به غذا نیاز دارد و زمانی که گرسنه نیستید نیز باید وعده غذایی را به موقع مصرف کنید تا انرژی لازم برای درس خواندن و یادگیری از طریق مغز فراهم شود.

هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید

میان وعده را فراموش نکنید

پیشنهاد می کنیم از مواد غذایی مقوی مانند آبمیوه ها ، مغزها و میوه ها به عنوان میان وعده استفاده کنید که باعث یادگیری موثر می شوند. هیچ گاه از خوراکی های مضر مانند چیپس و پفک استفاده نکنید چون این مواد نمی توانند انرژی لازم را برای مغز شما فراهم کنند.

در هنگام غذا خوردن عجله نکنید

یکی از اصول مهم در تغذیه کنکوری ها این است که در هنگام غذا خوردن عجله نکنید. عجله کردن در هر کاری باعث افزایش استرس و اضطراب می شود. شما به عنوان یکی از داوطلبان کنکور به اندازه کافی تحت فشارهای روحی هستید پس بهتر است که استرس اضافه به خود تحمیل نکنید و از زمانی که برای غذا خوردن در نظر گرفته اید کمال لذت را ببرید. با عجله غذا خوردن سبب می شود که شما نتوانید به خوبی آن را بجوید و همین امر سبب بروز مشکلات گوارشی در شما خواهد شد.

قند و شکر مصرف نکنید

زمانی که دانش آموز اقدام به مصرف قند و شکر می کند سیری کاذب در او به وجود می آید و به سراغ خوردن وعده های اصلی نمی رود و پیامدهای منفی از جمله کاهش انرژی مغز را به دنبال خواهد داشت. هنگامی که سیری کاذب در فرد به وجود می آید ، بدن مواد مغزی را جذب نمی کند.

بایدهای تغذیه کنکوری ها

پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید

در بخش قبل به پیامدهای منفی مصرف قند و شکر اشاره کردیم و گفتیم که مصرف این ماده می تواند به عملکرد مغز شما آسیب برسد. یکی از حقایق بسیار تلخ این است که مصرف قند و شکر در وعده صبحانه به شدت بر بی ثباتی خلقی شما تاثیر می گذارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در وعده صبحانه از موادی که سرشار از کربوهیدرات و پروتئین است استفاده کنید. شاید تا به حال نام صبحانه انگلیسی را شنیده باشید. این نوع از صبحانه به عنوان یک وعده بسیار عالی برای بدن شناخته می شود.

تنقلات و شکلات مصرف کنید

تنقلات و مغزهای مقوی سرشار از فسفر و آهن است و می تواند کمک زیادی به شما در یادگیری و حفظ بهتر مطالب داشته باشد. بادام یکی از بهترین مغزها محسوب می شود که می تواند به عنوان میان وعده مصرف شود. برخی از افراد تصور می کنند که بادام زمینی جزو تنقلات است. اما جالب است بدانید که بادام زمینی در دسته حبوبات قرار می گیرد.

شکلات تلخ یکی از موادی است که باید جایگاه ویژه ای در تغذیه کنکوری ها داشته باشد و کلاس کنکور مجازی به آن اشاره می کند. چون منبع غنی از فیبر ، منیزیم ، فلاونول و آهن می باشد. بهبود جریان گردش خود از فواید مثبت مصرف شکلات تلخ است که به بهبود حافظه نیز کمک می کند. برخی از کارشناسان خواص شکلات تلخ را از قهوه بهتر و موثرتر می دانند.

تنقلات و شکلات مصرف کنید

تخم مرغ را فراموش نکنید

شاید با شنیدن این جمله که ” تخم مرغ را فراموش نکنید ” این تصور برای شما پیش آید که تخم مرغ دارای چربی زیاد است و مصرف آن می تواند کلسترول افراد را بالا ببرد. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. در تخم مرغ ویتامین B12 وجود دارد که دریافت آن برای بدن بسیار مفید است و می تواند انرژی زیادی برای مغز فراهم کند.

مصرف ماهی را جدی بگیرید

در بخش قبل اشاره کردیم که بدن نیاز به مواد معدنی دارد. ماهی از جمله مواد غذایی مهم و ضروری محسوب می شود که سرشار از مواد معدنی است و به دلیل پروتئین زیادی که دارد می تواند انرژی لازم را برای درس خواندن فراهم کند و باعث مطالعه هوشمند شود.

نوشیدنی ها را مصرف کنید

برخی از داوطلبان برای بیشتر بیدار ماندن از نوشیدنی هایی مانند قهوه استفاده می کنند. این نوشیدنی سبب می شود تا داوطلب شب ها نتواند به راحتی بخوابد و همین موضوع عواقب بعدی را برای او در پی خواهد داشت. بهتر است به جای مصرف قهوه از نوشیدنی های گیاهی مانند زعفران ، گل گاو زبان و … استفاده کنید. زیرا آرامش بخش هستند و باعث بی خوابی نیز نمی شوند. جالب است بدانید که مصرف دمنوش گیاه مریم گلی سبب ارتباط بهتر بین دو نیم کره مغز می شود و تمرکز افراد را بهبود می بخشد.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا