مشاوره کنکورمقالات

تفاوت تراز و رتبه در کنکور سراسری

‌همه ما از اهمیت کارنامه کنکور به‌خوبی آگاهیم اما شاید عجیب‌باشد که بدانید بسیاری از افراد با معنی و مفهوم اعداد ذکر‌شده در آن آشنا‌نیستند. همین موضوع باعث‌می شود
که انتخاب رشته درستی نداشته‌باشند. بنابراین در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را برای‌داشتن انتخاب رشته ای درست و اصولی با تفاوت تراز و رتبه در کنکور آشنا کنیم.

تراز در کنکور به چه معناست؟

برای مشخص‌شدن وضعیت هر فرد در کنکور سراسری، سطح دانش او با تمامی داوطلبان کنکور در همان سال مقایسه می شود و نتیجه این مقایسه به صورت عددی در کارنامه ثبت‌شده که به آن تراز کنکور می گویند. درباره نحوه محاسبه تراز هم باید بدانید که برای هر سوال در کنکور، امتیاز مشخصی در نظر گرفته‌شده که هر چقدر فرد تعداد جواب های صحیح بیشتری داشته‌باشد، تراز بهتر و بالاتری کسب خواهد‌کرد. البته در این زمینه نکته مهمی وجود دارد که آن را با یک مثال برای شما توضیح می دهیم:

تصور کنید که شما در سال 1402 داوطلب کنکور تجربی بوده‌اید و با 20 پاسخ صحیح در درس زیست شناسی به رتبه برتر تبدیل شده‌اید. در واقع هر چند که شما تمام سوالات این درس را به درستی پاسخ نداده‌اید،
اما همین که شخص دیگری در مقایسه با شما نتوانسته به تعداد سوالات بیشتری پاسخ دهد، باعث‌شده تا بالاترین تراز ممکن را کسب کنید. بنابراین اگر در کنکور سال بعد هم 20 پاسخ درست داشته‌باشید، اما فردی دیگری به 25 سوال پاسخ درست دهد، وضعیت تراز شما تغییر می کند.

رتبه در کنکور سراسری به چه معناست؟

در حقیقت رتبه نوعی سنجش است که در آن داوطلبان کنکور سراسری به ترتیب عملکردشان رتبه بندی می شوند. پس با این وجود رتبه معیار خوبی برای سنجش دانش داوطلبان نیست، اما جایگاه او در این آزمون بزرگ را مشخص می کند.

چه عواملی در تعیین رتبه و تراز تاثیر گذار است؟

حال که با تفاوت تراز و رتبه در کنکور سراسری آشنا شده‌اید، بهتر است که عوامل تاثیرگذار بر آن ها را نیز بشناسید:

. سطح علمی شرکت کنندگان

پیش از این گفتیم که سطح دانش رقیبان شما از جمله مواردیست که تراز کنکور را تعیین می کند. بنابراین میزان آمادگی آن ها در تراز شما تاثیرگذار خواهد بود.

. تعداد داوطلبان

جالب‌ است‌ بدانید هر چقدر که تعداد داوطلبان کنکور سراسری در رشته مد نظر شما بیشتر‌ باشد، عدد مربوط به تراز در کارنامه تان نیز بالاتر خواهد‌بود.

. روش و کیفیت مطالعه

عملکرد صحیح در کنکور سراسری علاوه بر داشتن دانش کافی به کیفیت مطالعه و نحوه درست تست زنی نیز بستگی دارد. بنابراین شما باید با روش های درست برنامه ریزی آشنا‌شده و تکنیک های مختلف تست زنی را نیز فرا بگیرید. برای این کار می توانید با شرکت در کلاس آنلاین کنکور مهارت تست زنی تان را تقویت کنید.

در کنکور سراسری تراز اهمیت بیشتری دارد یا رتبه؟

در کنکور سراسری هرچقدر که به رتبه های کمتر و برتر نزدیک می شویم، ترازها بالاتر می رود. بنابراین می توان گفت که هر دوی این موارد در نتیجه کنکور شما تاثیر گذارند.
اما نکته مهم، چون هر گروه آزمایشی به زیرگروه های متفاوت تقسیم‌می شود، دانستن‌ تراز و رتبه داوطلب در آن ها نیز بسیار مهم می باشد. اگر خواستار قبولی در رشته های پرطرفدار و دانشگاه های سراسری‌ هستید به تراز و رتبه در سهمیه و هر زیر گروه توجه داشته‌باشید.

سخن پایانی

همانطور که گفته‌شد یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در نتیجه انتخاب رشته بررسی تراز و رتبه داوطلب می باشد، از همین جهت ما تفاوت تراز و رتبه در کنکور را به طور کامل بررسی‌کرده و همچنین عوامل تاثیرگذار در آن را برای تان توضیح دادیم. به خاطر داشته‌باشید که برای‌گرفتن نتیجه مطلوب در کنکور باید از قبل آمادگی کسب کنید، بنابراین اگر به دنبال افزایش کیفیت مطالعه تان هستید می توانید در کلاس آنلاین کنکور شرکت کنید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا