آموزشی

راهکارهای طلایی برای کاهش اشتباهات محاسباتی

در کنکور سراسری داوطلب با محدودیت زمانی و همچنین کمبود فضای محاسباتی در دفترچه کنکور مواجه است؛ بنابراین ممکن است در انجام محاسبات دچار اشتباهاتی شود که نتواند به پاسخ نهایی درست برسد. توجه به ارائه راهکارهای کاهش اشتباهات محاسباتی در کنکور نکته مهمی است که باید در کلاس کنکور مجازی به آن پرداخته‌شود. ما در این مطلب راه حل های کاربردی را برای کاهش اشتباهات محاسباتی بیان می کنیم.

راه‌حل‌های کاهش اشتباهات محاسباتی در کنکور

1.پرهیز از درشت نویسی

بسیاری از داوطلبان کنکور عادت دارند کلمات و اعداد را درشت بنویسند که این امر می تواند در زمان کنکور و انجام محاسبات برای آنان مشکلاتی را به وجود آورد. حاشیه دفترچه کنکور محل مناسبی برای انجام محاسبات است؛ ولی باید از درشت نویسی پرهیز شود تا دانش آموز با کمبود فضای محاسباتی مواجه نشود.

برای کاهش اشتباهات محاسباتی می توان کوچک نویسی محاسبات را تمرین کرد تا در جلسه آزمون کمتر دچار مشکل محاسباتی و کمبود فضا شد.

2. کاهش اشتباهات محاسباتی با منظم نویسی

یکی از نکات مهمی که باید در کلاس کنکور مجازی به داوطلبان آموزش داده‌شود راهکارهایی برای کاهش اشتباهات محاسباتی است. در نظر‌گرفتن یک سیر منطقی در نوشتن محاسبات که می تواند به صورت افقی یا عمودی نوشته شود از بهترین روش های جلوگیری از اشتباهات محاسباتی است. در این راهکار باید مراتب و مراحل جواب های یک سوال پست سرهم و منظم باشند و از پراکنده نویسی اجتناب شود.

 3.دقت در انجام محاسبات

دقت و تمرکز در هنگام انجام محاسبات می تواند نکته مهمی برای رسیدن به جواب نهایی درست باشد و اشتباهات را کاهش دهد. دانش آموز باید صورت سوال را به دقت از اول تا آخر بخواند تا کامل متوجه سوال و صورت مسئله شود تا بتواند سریع‌تر به جواب صحیح برسد. برای جلوگیری از اشتباهات کلی در جواب سوال باید از سرسری خواندن اعداد خودداری کرد؛ چرا که ممکن است داوطلب در اثر بی دقتی عدد 4 را 45 بخواند.در صورتی که از حل قسمتی از سوال اطمینان ندارید باید در چک نویس آن قسمت را حل کنید و در صورت درست بودن در ادامه راه حل آن را اضافه نمایید.

4.انجام درست و دقیق چهار عمل ریاضی

تمرین استفاده نکردن از ماشین حساب یک نکته ضروری برای کاهش اشتباهات محاسباتی در کنکور سراسری 1403 است؛ زیرا در جلسه آزمون داوطلب مجاز به‌آوردن ماشین حساب نیست.از این رو باید در کلاس کنکور مجازی یا در خانه به جای استفاده از ماشین حساب سعی کنید با ذهن خود محاسبات را انجام دهید تا بتوانید دقت و تمرکز و سرعت خود را در انجام چهار عمل ریاضی افزایش دهید.

 5.بررسی مجدد محاسبات ریاضی

بررسی دوباره مراحل محاسبات یک سوال می تواند کمک زیادی به‌رسیدن به جواب صحیح و کاهش اشتباهات محاسباتی در کنکور شود. توصیه می شود بعد از به دست‌آوردن جواب بلافاصله بررسی کنید که آیا آن چیزی را در صورت سوال خواسته شده‌است به دست‌آمده یا خیر. برای مثال هنگامی که محاسبات سوالی را انجام دادید و به جواب رسیدید و در گزینه ها عدد صفر وجود داشت باید دوباره سوال را با دقت بیشتری مطالعه کنید تا مطمئن شوید که صورت سوال را به درستی متوجه شده‌اید. چرا که ممکن است جواب تست همان عدد صفر باشد.

6.پیدا کردن اشتباهات محاسباتی احتمالی

هنگامی که به سوالات جواب دادید؛ ولی هنوز زمان داشتید می توانید در این وقت اضافه به دنبال اشتباهات محاسباتی احتمالی خود بگردید. علت این امر این است که در کنکور سراسری بعضی گزینه ها نزدیک به هم هستند و با کوچکترین اشتباه امکان انتخاب گزینه نادرست وجود دارد.

جمع بندی

راهکارهای ساده‌ای برای کاهش اشتباهات محاسباتی در کنکور وجود دارد که با تمرین آن ها می توان به راحتی در آزمون و در فضای کم در نظر گرفته‌شده برای محاسبات، سوالات ریاضی یا فیزیک را به راحتی و بدون اشتباه یا کمبود جا حل کرد و به جواب درست رسید. با شرکت در کلاس کنکور مجازی داوطلب بیشتر با راهکارهای علمی کاهش اشتباهات محاسباتی آشنا می شود و می تواند آن ها را تمرین کند.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا