مقالات

تاثیر المپیاد در کنکور سراسری

دانش آموزانی که در درس خاصی هوش و استعداد بالایی دارند تلاش می‌کنند تا با شرکت در المپیاد دانش آموزی و کسب رتبه و مدال قابل قبول در آن از سهمیه المپیاد در کنکور بهره مند شوند. علت این امر تاثیر المپیاد در کنکور و افزایش درصد موفقیت در رشته‌مورد نظر در دانشگاه دلخواه و با سطح علمی بالا است. در این مقاله بیشتر با نحوه اعمال سهمیه المپیاد و تاثیر آن در کنکور سراسری آشنا می‌شویم.

تاثیر المپیاد در کنکور سراسری

از مهم‌ترین مزیت‌هایی که المپیادهای علمی برای دانش آموزان دارند تاثیر مدال این المپیاد در کنکور سراسری است. بر اساس بخش نامه‌های مربوطه دانش آموزانی که در المپیاد دانش آموزی موفق به کسب مدال طلا شوند می‌توانند در هر‌رشته و دانشگاهی بدون کنکور ادامه تحصیل دهند. همچنین کسانی که در این المپیاد مدال نقره یا برنز را به دست آورند نیز از سهمیه المپیاد در کنکور برخوردار می‌شوند.

تاثیر المپیاد در کنکور در برای این دانش آموزان به این صورت است که با توجه به ترازی که در کنکور به دست آورده‌اند از سهمیه 20 درصدی کنکور می‌توانند استفاده کنند؛ به این معنی که 20 درصد به تراز کنکور آن‌ها اضافه می‌شود. دریافت کمک هزینه تحصیلی و عضویت در بنیاد ملی نخبگان نیز از دیگر مزایای کسب مدال در المپیاد دانش آموزی است. با توجه به این مزایا دانش آموزان می‌توانند با در نظرگرفتن شرایط عمومی و اختصاصی المپیادها در شاخه دلخواه خود شرکت نمایند تا در صورت کسب مقاوم اول تا سوم بتوانند از مزایای سهمیه المپیاد در کنکور استفاده کنند.

نحوه اعمال سهمیه المپیاد در کنکور

برای برخورداری از مزایای تاثیر المپیاد در کنکور دانش آموزان زیادی در شاخه‌های مختلف با هم به رقابت می‌پردازند که در صورت موفقیت و کسب مدال این سهمیه در نتیجه کنکور آن‌ها اعمال می‌شود. نحوه اعمال سهمیه المپیاد در کنکور به این شکل است که بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور، داوطلبان باید مدارک خود را به سازمان سنجش ارسال کرده و اولویت‌های اول تا سوم خود را انتخاب کنند و مراحل ثبت نام و درخواست خود را تکمیل کنند.

همه افرادی که در المپیاد دانش آموزی مدال کسب کرده اند به عنوان نخبه شناخته می‌شوند و می‌توانند از مزایای بنیاد نخبگان استفاده کنند. البته با توجه به نوع مدال به دست‌آمده سطح بهره مندی از مزایا متفاوت است؛ ولی تمام دانش آموزان پسر دارای مدال مجاز به استفاده از طرح بنیاد نخبگان برای خدمت سربازی هستند. همچنین دانش آموزانی که مدال طلا کسب کرده اند از شرکت در کنکور معاف هستند و افرادی که دارای مدال نقره و برنز هستند می‌توانند از 2 درصد سهمیه المپیاد در کنکور بهره مند شوند.

جدیدترین اخبار کنکور 1403

شرایط استفاده از سهمیه المپیاد دانش آموزی در کنکور

افرادی که می‌خواهند از سهمیه تاثیر المپیاد در کنکور برخوردار شوند باید واجد شرایط استفاده از آئین نامه استعدادهای درخشان باشند. این داوطلبان در صورت شرکت در کنکور می‌توانند بعد از اعلام نتایج قطعی کنکور اقدام به ثبت نام و انتخاب 5 رشته دانشگاهی نمایند. چنانچه مدال آوران در کنکور حد نصاب نمره علمی را کسب نموده باشند حداکثر می‌توانند از 10 درصد ظرفیت هر یک از کدرشته محل‌ها استفاده کنند.

افرادی که واجد شرایط بهره مندی از این سهمیه المپیاد در کنکور هستند شامل دانش آموزان دارای مدال‌های طلا، نقره، برنز المپیادها، دانشجویان نمونه کشوری مقطع کاردانی، دارندگان رتبه اول تا سوم جشنواره جوان خوارزمی می‌باشند. با توجه به اولویت نمره داوطلبان و انتخاب‌رشته آن‌ها، سازمان سنجش اقدامات لازم را برای معرفی این افراد در ظرفیت‌های تخصصی انجام می‌دهد.

معرفی شاخه‌های المپیاد دانش آموزی و سهمیه آن‌ها

المپیادهای دانش آموزی در یازده شاخه شامل جغرافیا، نجوم، زیست، فیزیک، شیمی، نانو، ریاضی، المپیاد ادبی، کامپیوتر، المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و المپیاد جهانی  Brain Bee برگزار می‌گردد. تعداد افرادی که در برخی رشته‌های مذکور مدال طلا تعلق می‌گیرد به شرح زیر است؛ همچنین مدال نقره و برنز در هررشته به دو برابر این تعداد اعطا می شود.

  • المپیاد رشته‌ادبی به تعداد هجده نفر
  • المپیاد در رشته‌ریاضی به تعداد دوازده نفر
  • المپیاد رشته‌های فیزیک و نجوم به تعداد ده نفر
  • المپیاد رشته‌های زیست، شیمی و کامپیوتر به تعداد هشت نفر

جمع بندی

تا قبل از سال 1390 دانش آموزانی که در المپیاد این رشته موفق به کسب مدال طلا می شدند فقط می‌توانستند در رشته ادبیات فارسی بدون کنکور در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. در حال حاضر طبق مصوبه 712 شورایی انقلاب فرهنگی سال 1391 تمام دارندگان مدال در این‌رشته می‌توانند از مزایای تاثیر المپیاد در کنکور استفاده کنند و بدون شرکت در کنکور در تمام رشته محل ‌های گروه‌ های آزمایشی هنر و علوم انسانی تحصیل نمایند.

5/5 - (3 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا