اخبارمقالات

ضرایب دروس کنکور هنر 1403

بسباری از دانش‌آموزان در رشته‌های گوناگون تحصیلی، تمایل دارند که در کنکور هنر هم شرکت نمایند و یا این زیرگروه را به عنوان رشته اصلی خود برای ورود به دانشگاه انتخاب می‌کنند. با توجه به تغییرات اساسی در منابع کنکور و نیز ضرایب دروس گوناگون، بهتر است تا دانش‌آموزان و متقاضیان ورود به دانشگاه، اطلاعات کاملی از ضرایب دروس کنکور هنر داشته باشند. این آگاهی باعث می‌شود تا داوطلبان برنامه‌ریزی بهتری برای درس خواندن و نیز زمان‌بندی و برنامه‌ریزی تحصیلی خود داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا با دروس گوناگونی که متقاضیان این رشته باید مطالعه کنند و ضرایب آن‌ها در کنکور هنر بیشتر آشنا شویم.

آیا دروس عمومی در کنکور هنر می‌آید؟

دروس عمومی که شامل زبان انگلیسی، عربی، ادبیات، معارف و… بود، در کنکور 1403 حذف شده است. تاثیر این دروس تنها از طریق سوابق تحصیلی بر روی نتیجه قبولی داوطبان موثر است. پس این دورس ضریبی در کنکور سال 1403 و در رشته هنر ندارند. نکته مهم این است که سوابق تحصیلی 40 درصد بر روی نتیجه کنکور امسال تاثیر دارد. اگر بخواهیم تاثیر دروس عمومی را به صورت تنها در نظر بگیریم، باید گفت که دروس عمومی 23 درصد در نتیجه کنکور شما تاثیر دارد.

ضرایب دروس کنکور هنر رشته گرافیک

ضرایب دروس کنکور هنر در بخش دروس اختصاصی

اما مهم‌ترین درس‌ها در کنکور رشته هنر، دروس اختصاصی هستند. این درس‌ها نیز در کنکور سال 1403 دچار تغییرات زیادی شده‌اند. برخی از درس‌ها نیز از این کنکور حذف شده‌اند. دروس تخصی در کنکور هنر امسال تنها به سه درس اصلی خلاصه شده‌اند. همچنین زیرگروه‌های گوناگون هم از این کنکور حذف شده و ضریب دروس برای همه در این رشته یکسان است. به عنوان مثال، ضرایب دروس کنکور هنر رشته گرافیک با دیگر رشته‌ها یکسان است.

درس‌های اصلی رشته هنر امسال یعنی کنکور سال ،1403 تنها به سه درس خلاقیت تصویری و تجسمی، درک عمومی هنر و درک عمومی ریاضی و فیزیک خلاصه می‌شود. درس درک عمومی هنر مهم‌ترین درس در ضرایب دروس کنکور هنر است. این درس بیشترین ضریب را در بین دیگر رشته‌ها دارد. ضریب این درس در این آزمون، 12 است. درس مهم بعدی در کنکور هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک است. این درس دارای ضریب 5 در آزمون هنر دانشگاه‌ها است. درس بعدی یعنی خلاقیت تصویری و تجسمی هم دارای ضریب 3 در کنکور سال 1403 است.

چرا آگاهی از ضرایب دروس کنکور هنر اهمیت دارد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت افراد در کنکور سراسری، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی متناسب با آن است. در این برنامه‌ریزی داوطلبان باید بتوانند به خوبی وقت و زمان خود را برای مطالعه مباحث و دروس مهم‌تر مدیریت کنند. با آگاهی درباره ضریب دروس، شما به عنوان داوطلب کنکور می‌توانید به خوبی زمان خود را بر روی دروس مهم‌تر گذاشته و روی آن‌ها بیشتر تمرکز کنید.

چه تعداد سوال از هر درس تخصصی در کنکور هنر امسال آورده می‌شود؟

کنکور هنر امسال یعنی سال 1402 تنها دارای یک دفترچه است. سوالات سه درس اصلی در این دفترچه وجود دارد. این سوالات شامل این موارد خواهد بود:

  • درس درک عمومی هنر که 50 سوال از آن مطرح می‌شود و با ضریب 12 محاسبه می‌شود.
  • درک عمومی ریاضی و فیزیک که مجموعا 30 سوال با ضریب 5 دارد.
  • درس خلاقیت تصویری و تجسمی که از آن 20 سوال مطرح می‌شود و ضریب 3 در کنکور هنر دارد.

همان طور که می‌بینید کنکور هنر امسال 100 سوال تخصصی دارد که داوطلبان باید در مدت 115 دقیقه به آن‌ها پاسخ دهند.

آزمون عملی کنکور هنر در سال 1403

در کنکور امسال هم مانند سال‌های گذشته، آزمون عملی ضریب بالایی در قبولی نهایی داوطلبان رشته هنر دارد. آزمون عملی رشته هنر ضریبی برابر با 12 خواهد داشت که این میزان اهمیت، از سال گذشته بیشتر است. امسال رشته سینما نیز دارای آزمون عملی خواهد بود. با توجه به این موضوع که آزمون عملی درصد بالایی از ضریب کلی را در قبولی شما در رشته‌های هنر دارد، برنامه‌ریزی و شرکت در کلاس‌های مهارت‌آموزی، اهمیت بیشتری در قبولی کنکور پیدا کرده است.

برای قبولی در رشته‌های هنر کنکور سال 1403 باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • درست است که کنکور امسال هم مانند چند سال گذشته دو بار در سال برگزار می‌شود اما پذیرش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تنها همان یکبار در طول یکسال است.
  • دروس عمومی که به صورت سابقه تحصیلی در قبولی شما در این کنکور موثر است تنها همان 5 درس از سال دوازدهم هستند و درس‌های عمومی دیگری از سال دهم تا دوازدهم در این سابقه تحصیلی دخالتی ندارند.
  • برخی از درس‌ها مانند خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد در شکل کلی یک درس یعنی درک عمومی هنر، ادغام شده‌اند و این به معنای حذف آن‌ها از کنکور هنر نیست.

کلام پایانی

در این مقاله ضرایب دروس کنکور هنر را بررسی کردیم. این ضرایب می‌تواند راهنمای خوبی برای میزان مطالعه و برنامه‌ریزی داوطلبان کنکور هنر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا