اخبار کنکور

زیرگروه ها و زیر شاخه های رشته تجربی 1403

در سال های قبل شاهد تقسیم بندی مجدد رشته های کنکور تجربی به 5 گروه مختلف بودیم. جدا شدن دروس تخصصی و عمومی سبب شد هر یک از آن ها از ضرایب متنوعی برخوردار باشند. دانش آموزان هم باید مطابق با این ضرایب، اولویت بندی هایی برای مطالعات خود داشته باشند. یکی از قوانین جدید برای کنکور 1403 به بعد، حذف زیرگروه ها است که در ادامه اطلاعات بیشتری را در مورد آن به دست خواهید آورد.

حذف زیرگروه های کنکور تجربی

آیین نامه های تازه ای توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور 1403 تصویب شد که یکی از آن ها، حذف زیر گروه ها در تمام گروه های آزمایشی است. زیرگروه ها پیش از این نقش مهمی در قبولی متقاضیان داشتند و آن ها را براساس تلاش هایشان اولویت بندی می کرد. این یعنی آن ها با تراز و رتبه بالاتر می توانستند در زیرگروه هایی با رشته های بهتر قرار داشته باشند. اکنون همه چیز با توجه به اهمیت هر درس تغییر کرده است و بررسی ضرایب اهمیت بالایی دارد.

نکات مربوط به زیرگروه ها و زیر شاخه های رشته تجربی 1403

سال های گذشته زیرگروه های کنکور تجربی 5 دسته بود که متقاضیان با توجه به رتبه ای که به دست می آوردند، در یکی از رشته های مربوط به آن ها پذیرفته می شدند. درس های هر یک از این زیرگروه ها از ضرایب گوناگونی برخوردار بودند. داوطلبان پیش از هر چیز باید به این زیر گروه ها توجه داشته و سپس برنامه مطالعاتی خود را می نوشتند.

به عبارت دیگر، برای پذیرفته‌شدن در برخی رشته ها، برخی از درس ها اهمیت بیشتری نسبت به دروس دیگر پیدا می کردند و دانش آموز علاوه بر شرکت در کلاس کنکور آنلاین باید مانور بیشتری روی آن ها می داد؛ به ویژه درس های پزشکی و پیراپزشکی که همچنان به عنوان محبوب ترین رشته های دانشگاهی برای کنکور تجربی شناخته می شود. اکنون شرایط تغییر کرده‌است و هر درسی ضرایب ثابت خودش را دارد.

مثلا تفاوتی ندارد که دانش آموز علاقه مند به رشته های پزشکی باشد یا داروسازی؛ به هر شکل زمین شناسی برای این شخص ضریب 1 را در کنکور خواهد داشت. البته لازم است زیرگروه های کنکور تجربی در سال های اخیر را در ادامه مشاهده کنیم. در مقالات گذشته نیز به این موضوع اشاره داشتیم که دروس عمومی شامل ادبیات، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی حذف شده اند و صرفا امتحانات پایان ترم این دروس است که در نتیجه کنکور تاثیرگذار خواهد بود.

رشته های زیرگروه 1 کنکور تجربی

رشته های زیرگروه 1 کنکور تجربی

به دلیل داشتن رشته های پزشکی و دندان پزشکی، زیرگروه 1 محبوب ترین در کنکور تجربی شناخته شده است. برای بررسی رشته های این زیرگروه باید از میان دکترای پیوسته، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی به انتخاب یکی بپردازید. از مهم ترین رشته های این زیرگروه می توان هوشبری، مامایی، فوریت های پزشکی، پرتودرمانی، تکنسین پروتزهای دندانی، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، بهورزی، اتاق عمل، میکروبیولوژی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی را نام برد.

رشته های زیرگروه 2 کنکور تجربی

تعداد رشته های این زیرگروه نسبت به مورد قبلی کمتر است، اما همچنان مواردی را در خود جای داده که طرفداران زیادی دارند. قرار گرفتن رشته های شیمی در این زیرگروه توجه علاقه مندان به این حوزه را جلب کرده است. جذاب ترین رشته های این زیرگروه آموزش شیمی، داروسازی و شیمی کاربردی هستند که دانشگاه های زیادی هم آن ها را پوشش می دهند. بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط، ایمنی کار، فناوری اطلاعات، شیمی محض، پزشکی هسته ای و بیولوژی از دیگر رشته های مهم این زیرگروه به حساب می آیند.

رشته های زیرگروه 3 کنکور تجربی

زیرگروه 3 به درس های مرتبط با زمین شناسی محدود می شود و اصلا تعداد زیادی را در مقایسه با زیرگروه ها و زیر شاخه های رشته تجربی 1403 در خود ندارد؛ بنابراین تکلیف متقاضیانی که مشتاق برای ادامه تحصیل در این زیرگروه هستند، کاملا مشخص است. این دسته از افراد باید توجه فراوانی به درس زمین شناسی خود برای کنکور داشته باشند. اقیانوس شناسی و زمین شناسی مهم ترین درس های این زیرگروه هستند.

رشته های زیرگروه 4 کنکور تجربی

درس تخصصی ریاضی در زیرگروه چهارم کنکور تجربی اهمیت بالایی دارد و برای علاقه مندان به این حوزه در نظر گرفته شده است. دروس مرتبط با معماری، مدیریت مانند مدیریت مالی، بازرگانی، کسب و کار، فرهنگی هنری، دولتی، صنعتی و بیمه، گردشگری، فقه، فلسفه و حسابداری در این زیرگروه ردیف شده اند که هر یک داوطلبان خاص خود را دارند.

رشته های زیرگروه 5 کنکور تجربی

در نهایت زیرگروه 5 را داریم که درس های مهمی همون مهندسی کشاورزی، گیاه پزشکی، اقتصاد کشاورزی، مهندسی فضای سبز، مهندسی طبیعت، امور بانکی، مهندسی شیلات، علوم ورزشی، علوم سیاسی، علوم دامی، امنیت اطلاعات، امنیت بین الملل و تربیت بدنی را در خود گنجانده است.

سخن پایانی

همان طور که مطالعه کردید، زیرگروه ها و زیر شاخه های رشته تجربی 1403 بسیار گسترده هستند. غیر از موارد گفته شده، گزینه های دیگری هم هستند که اهمیتشان برای دانش آموزان کمتر است. بنابراین در برنامه ریزی کنکور باید با تدبیر و براساس علاقه مندی ها پیش رفت تا به بهترین نتیجه رسید.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا