اخباراخبار کنکور

هشدار وزیر درباره تفکیک آزمون دانشگاه فرهنگیان از کنکور

نگرانی‌ها درباره تفکیک آزمون فرهنگیان از کنکور سراسری از زمانی آغاز شد که وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی از جداسازی آزمون دانشگاه فرهنگیان و آزمون سراسری ابراز نگرانی کرد. کارشناسان معتقدند که این جداسازی می‌تواند عوارض نامطلوبی به دنبال داشته باشد.

اخبار مربوط به جداسازی و تفکیک آزمون فرهنگیان از آزمون سراسری

وزیر سابق دولت روحانی آقای علی‌اصغر فانی، در رابطه با جداسازی آزمون سراسری و آزمون دانشگاه فرهنگیان ابراز نگرانی کرد. ایشان بر اساس یادداشتی که برای روزنامه اعتماد نوشتند، نظرات خود را در رابطه با نگرانی‌ها از جداسازی این دو آزمون ابراز داشتند.

هشدار وزیر آموزش و پرورش روحانی درباره تفکیک آزمون فرهنگیان از کنکور، توسط این روزنامه جدی گرفته شد. زیرا ایشان معتقدند که معلمان در فرایند تعلیم و تربیت نقش بسیار ویژه‌ای دارند. به همین خاطر مراحل انتخاب معلمان، نحوه تربیت و آموزش آن‌ها، روش استخدام و نحوه ارزیابی عملکرد آن‌ها، همه و همه بر کیفیت کار معلمان تأثیر دارد.

همان‌طور که هنگام انتخاب یک معلم باید به جبران خدمت، ارتقاء رتبه، حقوق و دستمزد و … نیز توجه شود. در زمان انتخاب معلمان، مراحل انتخاب نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. ایشان اذعان داشتند: اگر ما خواستار ایجاد یک تغییر و تحول اساسی در نظام آموزشی کشور هستیم، باید به دنبال معلمان باانگیزه و توانمند باشیم. بر اساس گزارش‌های به‌دست‌آمده، از ۵۳۰ هزار معلم که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، ۴۰۰ هزار نفر آن‌ها هیچ آموزشی برای معلمی ندیده‌اند!

دلیل این امر نیز استفاده از روش‌های مختلف، برای جذب و انتخاب دانشجویان در مراکز تربیت‌معلم، طی سال‌های گذشته بوده است. پیش از اینکه دانشگاه فرهنگیان تأسیس شود، وظیفه تربیت‌معلمان ابتدایی و راهنمایی را مراکز تربیت‌معلم به عهده داشتند.

در این مراکز دیپلمه‌ها وارد می‌شدند و پس از دو سال آموزش به معلمانی تبدیل می‌شدند که دارای مدرک فوق‌دیپلم هستند و ازآنجا هم عازم مدارس و محل کار خود می‌شدند. برای تأمین نیروی انسانی و معلمان دوره متوسطه نیز دانشجویانی که در رشته‌های موردنیاز آموزش در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کردند، بر اساس قانون متعهدین خدمت، برگه‌ای را امضا می‌کردند و پس از دریافت مدرک لیسانس و فارغ‌التحصیلی، در مدارس به‌عنوان معلم متوسطه شروع به کار می‌کردند.

تفکیک آزمون فرهنگیان از آزمون سراسری

 

یکی از حوادث ناگواری که در دولت دهم شاهد آن بودیم، تحویل و واگذاری آموزشکده‌های فنی آموزش و پرورش به وزارت علوم بود. دانشگاه تربیت‌معلم با میلیاردها تومان تجهیزات و فضا در اختیار وزارت علوم قرار گرفت و نام آن نیز به دانشگاه خوارزمی تغییر پیدا کرد.

ساختمانی که برای تربیت‌معلم در حصارک کرج ساخته‌شده بود و وظیفه آن، تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش بود نیز به همان دانشگاه خوارزمی واگذار شد و این باعث شد تا دستگاه تربیت و معلم همه سرمایه‌های خود را از دست بدهد. اما در عوض دانشگاه فرهنگیان پس از دریافت مجوز تأسیس عهده‌دار تعلیم و تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش برای مقاطع ابتدایی و متوسطه شد.

این دانشگاه که یک‌صد دانشکده و پردیس داشت، متأسفانه شاخص‌های موردنظر وزارت علوم را نداشت. اما اکنون این دانشگاه سالانه ۱۷۵۰۰ دانشجو می‌پذیرد و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی کشور باشد. چراکه در برخی از سال‌ها ما ۶۰ هزار بازنشسته آموزش و پرورش داریم. آقای فانی معتقدند که اگر ازاین‌پس پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از طریق شرکت در آزمون سراسری انجام نگیرد و آزمون دانشگاه فرهنگیان از کنکور جدا شود، عواقبی به همراه داشت که عبارت‌اند از:

  1. برگزار کردن آزمون جداگانه برای دانشگاه فرهنگیان، باعث می‌شود تا داوطلبان استرس بیشتری داشته باشند.
  2. جداسازی آزمون فرهنگیان از آزمون سراسری باعث می‌شود تا دانشنامه دانشگاه فرهنگیان به‌تدریج اعتبار خود را از دست بدهد.
  3. درصورتی‌که داوطلبان برای انتخاب رشته –محل، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند، اگر این دانشگاه در اولویت ۱۵ آن‌ها باشد، در صورت جداسازی آزمون‌های فرهنگیان و کنکور، دانشجویان باید همه رشته‌ها را انتخاب کنند و در برگه دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان آخرین انتخاب خود این دانشگاه را انتخاب نمایند. همین امر باعث می‌شود تا سطح علمی افرادی که در این دانشگاه قبول می‌شوند، پایین‌تر از حد لازم باشد.

پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش برای رفع مشکل تفکیک آزمون فرهنگیان

پس از هشدار وزیر آموزش و پرورش روحانی درباره تفکیک آزمون دانشگاه فرهنگیان از کنکور، ایشان ۳ راه‌حل پیشنهاد دادند که می‌توان با استفاده از آن‌ها جلوی عواقب نامطلوب این تصمیم را گرفت. این پیشنهادها عبارت‌اند از:

  • پیشنهاد می‌شود دانشگاه فرهنگیان مانند گذشته و از طریق آزمون سراسری دانشجو بپذیرد.
  • داوطلبان موظف باشند بدون در نظر گرفتن تراز و معدل در اولویت ۱ تا ۲۰ خود دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند.
  • برای کمک به دانشگاه فرهنگیان از ظرفیت دانشگاه‌های معتبر دولتی استفاده گرفته شود. به این صورت که ارائه دروس تخصصی به عهده دانشگاه‌ها باشد و تدریس دروس حرفه‌ای معلمی نیز توسط دانشگاه فرهنگیان انجام پذیرد.

کلام پایانی

با توجه به هشدار وزیرش آموزش و پرورش روحانی درباره تفکیک آزمون دانشگاه فرهنگیان از کنکور و عواقبی که این تصمیم به دنبال خواهد داشت، بسیاری از داوطلبان ابراز نگرانی کردند. به همین خاطر در این نوشتار به بررسی این خبر پرداختیم و پیشنهادهای آقای فانی درباره برطرف کردن این مشکل را نیز عنوان کردیم.

5/5 - (3 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا