اخبارمشاوره کنکور

رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه دولتی 1402

آیا اطلاعاتی درباره رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه دولتی دارید؟ بله امروزه می‌توان بدون کنکور در رشته‌های متنوعی تحصیل کرد.

در سال ۱۴۰۲، دانشگاه‌های دولتی کشور، رشته‌های بدون کنکور تجربی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. این رشته‌ها برای دانشجویانی که در آزمون کنکور شرکت نکرده‌اند یا نتوانسته‌اند به مقاطع بالاتر دانشگاهی وارد شوند، فرصتی مناسب برای ادامه تحصیل هستند.

رشته‌های بدون کنکور تجربی در مقطع کارشناسی

بعد از شرکت در کلاس آنلاین کنکور و عدم موفقیت در رشته ی موردعلاقه دانش آموزان میتوانند از رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه دولتی در مقطع کارشناسی که شامل رشته‌های مختلفی مانند علوم پایه، زیست‌شناسی گیاهی، میکروبیولوژی، گیاه پزشکی و… بهره مند شوند. در ادامه به بررسی این رشته‌ها پرداخته خواهد شد:

رشته‌های علوم پایه

رشته علوم پایه در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویانی که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در آزمون کنکور شرکت کنند، ارائه می‌شود. در این رشته، دانشجویان با مطالعه مباحثی از قبیل ریاضیات، فیزیک و شیمی، آمادگی خود را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاهی بهبود می‌دهند.

زیست‌شناسی گیاهی

این رشته در مقطع کارشناسی، یکی از رشته‌های علوم پایه است که به مطالعه ساختار، عملکرد و تکامل گیاهان می‌پردازد. دانشجویان با مطالعه مفاهیم و مباحث زیست‌شناسی گیاهی، با توجه به اصول و روش‌های علمی، به بررسی و تحلیل مسائل و مشکلات مرتبط با گیاهان و نباتات مختلف می‌پردازند.

در سطح کارشناسی، دانشجویان رشته زیست‌شناسی گیاهی با مباحث مختلفی از جمله فیزیولوژی گیاهان، تکامل گیاهان، زمین‌شناسی، اکولوژی، محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی آشنا می‌شوند. همچنین، در این رشته، دانشجویان با روش‌های تحقیقاتی و تجربی در زمینه زیست‌شناسی گیاهی آشنا شده و می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله تحقیقات پایه و کاربردی، صنایع غذایی، فضای سبز و حتی درمان بیماری‌ها به کار گرفته شوند.
با توجه به اهمیت گیاهان در حفظ تعادل زیستی و محیط زیست، دانشجویان رشته زیست‌شناسی گیاهی می‌توانند در حوزه‌های مختلفی از جمله محیط زیست، کشاورزی، فضای سبز، باغبانی و… فعالیت کنند و به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کمک می‌کنند.

رشته میکروبیولوژی

میکروبیولوژی، یکی از رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه دولتی است که به مطالعه میکروب‌ها (باکتری، قارچ، ویروس و…) می‌پردازد. دانشجویان این رشته با مطالعه ساختار، فیزیولوژی، تکامل و بیوشیمی میکروب‌ها، به بررسی و تحلیل مسائل و مشکلات مرتبط با آن‌ها خواهند پرداخت.

در مقطع کارشناسی، دانشجویان آن با مباحثی از جمله تشخیص و شناسایی میکروب‌ها، تعیین خصوصیات فیزیولوژیک و بیوشیمیایی آن‌ها، تاثیرات مثبت و منفی بر انسان و محیط زیست آشنا می‌شوند. همچنین، در این رشته، دانشجویان با روش‌های تحقیقاتی و تجربی در زمینه میکروبیولوژی آشنا شده و می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله تحقیقات پایه و کاربردی، صنایع غذایی، داروسازی و… فعالیت کنند.

به دلیل اهمیت میکروب‌ها در حفظ تعادل زیستی و محیط زیست، دانشجویان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلفی از جمله محیط زیست، داروسازی، صنایع غذایی و… فعالیت کرده و به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کمک کنند.

کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

علوم آزمایشگاهی دامپزشکی به مطالعه و بررسی آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های دامی و طیف وسیعی از موضوعات دامپزشکی می‌پردازد. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند با مباحث مختلفی از جمله شناسایی و تشخیص بیماری‌های دامی، انجام آزمایشات بالینی و بیوشیمیایی، تعیین شاخص‌های خونی و انجام آزمایشات مولکولی آشنا می‌شوند.

در طول دوره کارشناسی، دانشجویان با مباحث مختلفی از جمله شناسایی و تشخیص بیماری‌های عفونی و غیرعفونی، تعیین شاخص‌های خونی و بالینی، انجام آزمایشات بالینی و بیوشیمیایی، تعیین حساسیت داروها و… آشنا خواهند شد. همچنین، در این رشته، دانشجویان با روش‌های تحقیقاتی و تجربی در زمینه علوم آزمایشگاهی آشنا شده و می‌توانند در حوزه‌های تحقیقات پایه و کاربردی، صنایع دامپزشکی و… فعالیت نمایند.

رشته‌های بدون کنکور تجربی

رشته گیاه پزشکی

این رشته از رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه دولتی بوده و به بررسی و مطالعه علمی بیماری‌ها، آفات و عوامل زیستی و غیرزیستی مختلفی که روی گیاهان تاثیر می‌گذارند می‌پردازد. دانشجویان این رشته با شناسایی و تشخیص بیماری‌ها، آفات و عوامل زیستی و غیرزیستی مختلف، شناسایی گونه‌های گیاهان، تعیین نقاط ضعف آن‌ها و روش‌های پیشگیری و درمان آشنا می‌شوند.

به دلیل اهمیت بالینی و علمی رشته گیاه پزشکی در حوزه کشاورزی و بهبود تولیدات گیاهی، دانشجویان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، صنایع غذایی، تحقیقات پایه و کاربردی و… فعالیت کرده و به بهبود تولیدات گیاهی و ارتقای سطح بهداشت عمومی کمک کنند.

رشته‌های بدون کنکور تجربی در مقطع کارشناسی ارشد

همانند رشته‌های مقطع کارشناسی که اشاره کردیم، رشته‌هایی مانند فیتوشیمی، روانشناسی بالینی، پترولوژی، نانو شیمی، شیمی آلی، فیزیک پلاسما، نانو فیزیک، زیست فناوری و… در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرند، ولی باید توجه داشت که تمامی دانشگاه‌هایی که بدون کنکور جذب دانشجو دارند با توجه به سوابق تحصیلی این کار را انجام می‌دهند.

کلام پایانی

رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه دولتی در سال ۱۴۰۲ شامل رشته‌های مختلفی مانند علوم پایه، گیاه پزشکی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و… هستند. این رشته‌ها برای دانشجویانی که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در آزمون کنکور شرکت کنند، فرصتی مناسب برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی است. با انتخاب رشته مناسب و مطالعه جدی، دانشجویان می‌توانند آمادگی خود را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاهی فراهم کنند و به شغل و حرفه مورد علاقه خود روی بیاورند.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا