مشاوره کنکورمقالات

آیا بدون مدرک پیش دانشگاهی میتوان کنکور تجربی داد؟

بسیاری از داوطلبان هستند که دیپلم تجربی انسانی یا ریاضی دارند، اما هنوز موفق به کسب مدرک پیش دانشگاهی نشده‌اند. این افراد تا زمانی که مدرک خود را دریافت نکنند و به‌صورت کامل فارغ‌التحصیل نشوند، نمی‌توانند در کنکور شرکت کنند.
البته این قضیه برای افرادی که در نظام قدیم تحصیل کرده‌اند و دوره تحصیلی آن‌ها 3 سال بوده، فرق می‌کند. در آن زمان اصلاً پیش دانشگاهی وجود نداشته به همین خاطر ممکن است این سوال برای این دسته از داوطلبان نیز مطرح باشد و بخواهند بدانند آیا بدون مدرک پیش دانشگاهی میتوان کنکور تجربی داد؟ یا خیر.

شرکت در کنکور بدون مدرک پیش دانشگاهی

داوطلبان شرکت در کنکور اگر فارغ‌التحصیل رشته‌های غیر نظری باشند، به‌عنوان‌مثال در رشته‌های فنی مانند کار و دانش تحصیل کرده باشند، می‌توانند در رشته‌های نظری کنکور شرکت کنند. اما به این شرط که دارای مدرک کاردانی از رشته‌های زیرشاخه فنی یا کار و دانش باشند. در غیر این صورت نمی‌توانند در کنکور شرکت کنند.

یک سری از داوطلبان هم هستند که می‌خواهند در رشته‌های نظری کنکور شرکت کنند، اما هیچ یک از مدارک پیش دانشگاهی یا تحصیلات دانشگاهی را ندارند. این افراد ابتدا باید به آموزش و پرورش مراجعه کنند و در آزمون‌ها و امتحاناتی که برای این افراد برگزار می‌شود، شرکت کنند تا بتوانند برای کنکور سراسری ثبت نام نمایند.

به‌طورکلی به دلیل اینکه قرار است در کنکورهای آینده، سوابق تحصیلی و معدل تأثیر زیادی روی نتیجه داشته باشد، بهتر است قبل از اقدام به ثبت نام و شرکت در کنکور، سوابق تحصیلی خود را بهبود ببخشید تا بتوانید نتایج بهتری به دست بیاورید.

شرکت در کنکور تجربی بدون مدرک پیش دانشگاهی

افرادی که فارغ‌التحصیل رشته تجربی و سایر رشته‌های دیگر باشند، می‌توانند با شرکت در کلاس کنکور آنلاین و کسب دانش در کنکور تجربی شرکت کنند اما این افراد حتماً باید فارغ‌التحصیل باشند و علاوه بر مدرک دیپلم در رشته خود، مدرک پیش دانشگاهی هم داشته باشند.

ممکن است این سؤال برای بعضی از افراد مطرح شود که با تحصیل در رشته ریاضی امکان شرکت در کنکور تجربی وجود دارد یا خیر؟

با توجه به اینکه بعضی رشته‌ها مانند ریاضی و تجربی به یکدیگر نزدیک هستند، داوطلبانی که فارغ‌التحصیل شده باشند، می‌توانند در آزمونی متفاوت از رشته تحصیلی خود شرکت کنند. البته گاهی اوقات نیاز به گذراندن بعضی از دروس و معادل‌سازی آن‌ها برای داوطلبان وجود دارد.

چه افرادی می‌توانند بدون مدرک پیش دانشگاهی در کنکور شرکت کنند؟

متقاضیان و داوطلبان ثبت نام در کنکور به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

  1. بعضی از این داوطلبان در نظام قدیم تحصیل کرده‌اند و دوره تحصیلی آن‌ها ۴ ساله بوده است.
  2. گروه دوم افرادی هستند که در نظام قدیم تحصیل کرده‌اند، اما علاوه بر مدرک دیپلم، مدرک پیش دانشگاهی هم دارند.
  3. گروه سوم نیز افرادی هستند که مدرک کاردانی دارند و به مدت دو سال در دانشگاه‌های کشور تحصیل کرده‌اند، اما مجدداً قصد شرکت در کنکور را دارند.
  4. درنهایت به گروه چهارم می‌رسیم که تنها مدرک دیپلم نظام جدید را دارند که دیپلم سه ساله محسوب می‌شود.

گروه دوم که فارغ‌التحصیل نظام قدیم هستند، اما علاوه بر مدرک دیپلم، مدرک پیش دانشگاهی هم دریافت کرده‌اند، بدون دارا بودن مدرک فارغ‌التحصیلی از پیش دانشگاهی، نمی‌توانند در دانشگاه‌های کشور ادامه تحصیل دهند.

واجبات شیمی کنکور + شناسایی استاد خوب


شرکت در کنکور تجربی با مدرک دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی متفاوت امکان‌پذیر است؟

بعضی از داوطلبان هستند که در رشته‌هایی چون انسانی تحصیل کرده‌اند و مدرک دیپلم انسانی را دارند. اما در حال حاضر تصمیم گرفته‌اند در کنکور تجربی شرکت کنند. این افراد ممکن است با این سوال مواجه شوند که می‌توان با مدرک دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی متفاوت در کنکور شرکت کرد؟

در پاسخ به سؤال این عزیزان باید بگوییم که بر اساس مصوباتی که در سازمان سنجش و آموزش کشور صادر شده، داوطلبان با ارائه نمودن مدرک دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی هر کدام از رشته‌های نظری، قادر خواهند بود در هر یک از گروه‌های آزمایشی شرکت نمایند. بنابراین افرادی که در رشته انسانی دیپلم گرفته‌اند، می‌توانند در کنکور تجربی هم شرکت کنند. اما این افراد باید حتماً تأثیر معدل و سوابق تحصیلی خود را در نظر بگیرند. چرا که علاوه بر کلاس آنلاین کنکور، نمره‌هایی که مربوط به دروس عمومی می‌شود و یا شامل دروس تخصصی مشترک هر دو رشته است، جزو سوابق تحصیلی آن‌ها محسوب می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی سوال آیا بدون مدرک پیش دانشگاهی میتوان کنکور تجربی داد؟ پاسخ دادیم که چگونه بدون مدرک پیش دانشگاهی می‌توان کنکور تجربی داد. داوطلبانی که در نظام قدیم تحصیل کرده‌اند، برای اینکه بتوانند در کنکور سراسری شرکت کنند، هم می‌توانند دیپلم نظام جدید دریافت کنند و هم می‌توانند به‌جای مدرک پیش دانشگاهی، مدرک کاردانی خود را ارائه کنند. این داوطلبان که جزو دانش آموزان نظام قدیم محسوب می‌شوند، اگر بخواهند در مقاطع کارشناسی پیوسته یا کاردانی ناپیوسته شرکت کنند، حتماً باید مدرک پیش دانشگاهی داشته باشند.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا