آموزشی

تحلیل سوالات اخیر کنکور

از منابع بسیار خوب برای داوطلبان آزمون سراسری می‌توان به سوالات کنکور سال‌های گذشته اشاره کرد. داوطلبان می‌توانند با بررسی و تحلیل این سوالات تا حد زیادی با نوع و سبک سوالات در کنکور سراسری آشنا شوند. در سال‌های قبل تر، تست های کنکور اغلب مفهومی بودند که این امرپیچیدگی‌های زیادی را به همراه داشت. اما با توجه به سبک سوالات کنکور اخیر شاهد ترکیبی شدن این سوالات هستیم. تجربه نشان داده‌است که بین 70 تا 80 درصد از تست‌های کنکور سراسری در هر سال به سوالات آزمون سال‌های اخیر شباهت دارد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم ضمن ارائه ویدیوهای آموزشی در خصوص تحلیل سوالات اخیر کنکور، به بررسی اهمیت این امر در موفقیت داوطلبان نیز بپردازیم.

اهمیت تحلیل سوالات کنکور سال‌های اخیر

داوطلبان کنکور سراسری در بازه های زمانی مختلفی قبل از برگزاری آزمون و همچنین جمع بندی نهایی مطالعات خود نیاز به بررسی و تحلیل سوالات آزمون سال‌های اخیر خواهند داشت. در ادامه این مقاله با اهمیت تحلیل و بررسی این سوالات بیشتر آشنا خواهیم شد.

به طور کلی داوطلبان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دسته اول داوطلبانی هستند که از همان سال اول در خواندن‌دروس خود موفق بوده و آمادگی بالایی برای شرکت در امتحانات دارند.
  2. دسته دوم مربوط به داوطلبانی است که با برنامه جلو نرفته و خواندن‌دروس خود را به روزهای آخر نزدیک به امتحانات موکول کرده‌اند.

تفاوت داوطلبان فوق در این است که در زمان تحلیل سوالات کنکور سال‌های گذشته، دسته اول آشنایی بیشتری با سوالات داشته و تحلیل آنها برایشان جنبه مرور دارد. اما دسته دوم در زمان مواجهه با سوالات تازه با سبک آنها آشنا شده و در جریان تحلیل سوالات می‌توانند اشکالات خود را شناسایی کنند.

همچنین امکان دارد برخی از داوطلبان حوصله لازم را برای حل سوالات آزمون سال‌های اخیر نداشته و در این امر مقاومت کنند. اما باید توجه داشت که سوالات فوق همانند تمرین به شمار آمده و و حل آنها می‌تواند داوطلبان را در شناخت تیپ سوالات آزمون سراسری کمک نماید. همچنین شناخت لازم را از خود مبنی بر یادگیری درس مربوطه کسب خواهند کرد.

نکته مهم دیگر این است که بدون آشنایی با سبک برگزاری کنکور و سوالات آن به طور حتم در جلسه آزمون شوکه می‌شوید. تحلیل سوالات و تست‌های کنکور اخیر نقش قابل ملاحظه‌ای در افزایش آمادگی شما خواهد داشت.
بسیاری از اوقات مباحثی که در آزمون‌ها یا امتحانات نهایی مطرح می‌شوند با سوالاتی که در کنکور با آن روبرو هستید متفاوت است. بنابراین چنانچه به تشابه سوالات کنکور توجه لازم را نداشته‌باشید همانند داوطلبان دیگری که از عدم آمادگی شان گلایه دارند، پشیمان می‌شوید.

برای مشاهده ی بیشتر تحلیل سوالات کنکور به آپارات غرب آنلاین مراجعه کنید

با مفهومی شدن سوالات آزمون در سال‌های گذشته، آیا امکان طرح سوالات مشابه در کنکور پیش رو وجود دارد؟

برخی از داوطلبان عقیده دارند که با مفهومی‌شدن سوالات آزمون سراسری در سال‌های قبل امکان تشابه سوالات در کنکور بعدی بسیار پایین خواهد بود. اما در واقع چنین نبوده و با بررسی‌هایی که بر روی روند کنکور در سال‌های گذشته صورت گرفته، نمونه سوالات تکراری بسیاری در طی این آزمون‌ ها مشاهده شده است. با توجه به این امر نباید از خواندن و تحلیل ‌تست های کنکور سال‌های گذشته غفلت کرد.

یافتن مطالب تست خیز با بررسی سوالات آزمون سراسری سال‌های اخیر

از مهم‌ترین مزایای بررسی و تحلیل سوالات آزمون سراسری سال‌های گذشته کمک به یافتن‌مطالب تست خیز است. اغلب دانش آموزان سوالات مطرح‌شده در کنکور را به شکل درس به درس مطالعه کرده‌اند، بنابراین نیاز به پاسخگویی سوالات در آزمونی جامع خواهند داشت تا بتوانند تسلط کامل را بر مبحث مورد نظر پیدا کنند. بر این اساس در زمان مطالعه هر بخش، با نحوه طرح سوال در کنکور سراسری آشنا خواهند شد. در صورتی که توانایی پاسخگویی به سوال را در آزمون نداشته باشند متوجه ضعف خود در مطالعه شده و بایستی اقدام به اصلاح آن نمایند. بنابراین تحلیل سوالات کنکور به داوطلبان کمک می‌کند تا قبل از اینکه دیر شود به نقاط ضعف و قوت‌ خود پی ببرند.

مشخصات یک همایش جمع بندی خوب کنکور

نکات مهم در تست زنی سوالات آزمون سراسری سال‌های اخیر

داوطلبان کنکور بایستی در زمان مطالعه و تست زنی، دفتری را به منظور ثبت نکات مهم تهیه کنند. مثلاً در دفتر مذکور بنویسند «نکته سوال ۷ کنکور تجربی ۱۴۰۲» و نکاتی را که یادداشت کرده‌اند نیز حتماً مورد مطالعه و بررسی قرار دهند تا فراموش نگردد. به همراه این یادداشت‌ها لزوم دقت به گزینه‌ها نیز بسیار مهم است. مثلاً در درس زیست چنانچه تست زنی قرابتی را انجام می‌دهید بایستی هر ۴ گزینه تست مورد نظر را بررسی کنید.

سوالات آزمون سراسری سال‌های گذشته همانند یک گنجینه‌ پر از نکات مهمی است که هر سال شاهد تکرار آنها هستیم. هشتاد درصد تست های کنکور پیش رو از همین این آزمون‌ها مطرح می‌شوند و داوطلبان در زمان مطالعه باید بدانند که احتمال دارد هر یک از تست‌های فوق می‌تواند در آزمون جدید نیز مطرح شود. بر همین اساس تک به تک سوالات بایستی به دقت تحلیل و مورد بررسی قرار گیرند.
همچنین در زمان بررسی سوالات چنانچه با سوال پرتکراری مواجه شدید، بدون شک مهم بوده و بعد از مطالعه لازم است سوال فوق را مجدداً بررسی کرده و ضعف‌های خود را در خصوص آن برطرف کنید.

سخن پایانی

همانطور که اشاره‌شد سوالات کنکور سال‌های اخیر از منابع بسیار مهمی است که داوطلبان بایستی بر اساس‌رشته خود به آنها دسترسی داشته باشند. با تحلیل دقیق و موشکافانه تست‌های کنکور پنج سال اخیر مطالعات شما برای موفقیت در کنکور در مسیر صحیحی قرار خواهد گرفت.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا