آموزشیمقالات

10 ترفند برای افزایش تمرکز در سال کنکور

برای افزایش تمرکز در سال کنکور چه کارهایی انجام دهیم؟ عدم تمرکز یکی از مشکلات همیشگی داوطلبان است که برای رفع آن کارهای مختلفی انجام می دهند اما معمولا نمی توانند آن را برطرف کنند. ما در این مطلب به ترفندهایی اشاره می کنیم که با استفاده از آن ها خواهید توانست به افزایش تمرکز در سال کنکور کمک کنید.

افزایش تمرکز در سال کنکور

افزایش تمرکز در سال کنکور با چه ترفندهایی امکان پذیر است؟ متاسفانه داوطلبان و دانش آموزان کلاس کنکور  آنلاین یک مشکل بزرگ دارند و آن هم از دست دادن تمرکز در هنگام مطالعه است. این موضوع سبب می شود که انرژی آن ها صرف موارد جزئی و پیش پا افتاده شود و نتوانند تمام حواس خود را صرف یادگیری مطالب کنند. برای افزایش تمرکز در سال کنکور راهکارهایی وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

1-یادداشت کردن افکار مزاحم بر روی کاغذ

بسیاری از داوطلبان کلاس آنلاین کنکور اذعان می کنند که به محض شروع مطالعه ، افکار مزاحم به سراغ آن ها می آید و تمرکزشان را از بین می برد. ما برای رفع این مشکل یک راهکار عالی و ثابت شده داریم. طبق نظر روانشناسان هر موقع که افکار مزاحم به سراغ شما آمد و تمرکزتان را از بین برد آن را بر روی یک کاغذ یادداشت کنید. با این کار ذهن شما از آن فکر خالی می شود و می توانید به مسیر خود ادامه دهید. یادداشت کردن موجب خواهد شد که بار منفی تخلیه شود و تمرکز شما افزایش یابد.

2- حذف عادات اشتباه

در مطالب گذشته تاکید کردیم که یکی از روش های تندخوانی در کنکور این است که بلند بلند نخوانید. زیرا این کار انرژی زیادی از شما می گیرد و باعث می شود که زودتر از حالت عادی خسته شوید. بهتر است با چشم و مغزتان درس بخوانید. اما در برخی از مواقع در بین دانش آموزان کلاس کنکور مجازی شاهد این موضوع هستیم که داوطلب عادت به بلند بلند خواندن دارد و اگر بخواهد این عادت خود را ترک کند با مشکلاتی از جمله عدم تمرکز مواجه خواهد شد. پس بهترین کار برای افزایش تمرکز در سال کنکور این است که عادت خود را ادامه دهید اما به تدریج نسبت به تغییر آن اقدام کنید. به طور مثال برخی از جمله ها را بی صدا بخوانید تا مغز شما متوجه شود که بدون درگیر کردن حواس شنوایی نیز می توان درس خواند.

3- دور نگه داشتن اشیای مزاحم

مهم ترین شی مزاحم که می تواند تمرکز شما را در حین درس خواندن از بین ببرد موبایل و دستگاه های هوشمند متصل به اینترنت است. اکیدا توصیه می کنیم در هنگام درس خواندن برای کنکور یا سایر امتحانات ، تلفن همراه یا تبلت را از خود دور کنید. زیرا ممکن است هر لحظه یک پیام برای شما ارسال شود و شما را کنجکاو به خواندن آن کند. خواندن برخی از پیام ها سبب می شود که شما مدت طولانی در فکر آن باقی بمانید و تمرکز خود را برای ادامه دادن از دست بدهید. بسیاری از مشاورین تحصیلی پیشنهاد می کنند که در سال کنکور از تمام شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام دوری کنید.

4- مطالعه در یک محیط آرام

تلویزیون به عنوان یک عامل مزاحم در خانه محسوب می شود. زیرا صدای آن تمرکز شما را بر هم می زند و ممکن است با شنیدن یک جمله از آن کنجکاو شوید و چند دقیقه از وقت با ارزشتان را صرف دنبال کردن خبر کنید. اگر نمی توانید صدای تلویزیون را در خانه کنترل کنید و یا سایر اعضای خانواده شرایط شما را درک نمی کنند بهتر است برای مطالعه دروس به یک کتابخانه بروید. معمولا محیط کتابخانه آرام و بی صداست و می توانید برای افزایش تمرکز در سال کنکور از آن بهره مند شوید.

مطالعه در یک محیط آرام

5- حفظ شرایط محیطی و فیزیکی

منظور از شرایطی محیطی ، حفظ دما ، نور و … مناسب است و منظور از شرایط فیزیکی این است که لباس راحت به تن کنید و در هنگام مطالعه دروس احساس راحتی داشته باشید. در محیط های خیلی سرد یا خیلی گرم درس نخوانید زیرا به عنوان عامل اصلی در از دست دادن تمرکز محسوب می شود.

6- مطالعه در یک شرایط ثابت

آیا می دانستید که مطالعه در یک محیط یا شرایط ثابت ، ذهن شما را شرطی می کند و به افزایش کیفیت مطالعه شما کمک خواهد کرد ؟ یک محیط در خانه را انتخاب کنید که از تمام جوانب برای مطالعه مناسب باشد. در این مکان باید دما و نور کافی باشد ، از تصاویر خاص بر روی دیوار استفاده نشده باشد ، فاقد اینترنت باشد و به حفظ تمرکز شما کمک کند. به تدریج متوجه می شوید که بعد از ورود به این محیط ، ذهن شما آماده یادگیری خواهد شد. زیرا به آن محیط عادت کرده و کیفیت یادگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

7- تندخوانی کردن

تندخوانی کردن یکی از بهترین روش ها برای افزایش تمرکز در سال کنکور محسوب می شود. در مطالب گذشته تحت عنوان ” تندخوانی در سال کنکور ” به تکنیک هایی پرداختیم که به واسطه آن می توانید سرعت خواندن دروس و مطالب مختلف را افزایش دهید. افرادی که دچار ” وسواس مطالعاتی ” هستند باید از این تکنیک ها استفاده کنند. زیرا وسواس مطالعاتی سبب می شود که انرژی و زمان زیادی از داوطلب تلف شود.

تندخوانی کردن

8- استفاده از راهنما

منظور از راهنما این است که ابزارهای مختلفی مانند مداد را در دست بگیرید و همزمان با خواندن سطرها ، آن را در زیر سطور قرار دهید. حرکت مداد باید با حرکت چشم شما هماهنگ باشد. برای این کار می توانید از انگشت اشاره خود نیز کمک بگیرید. اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که عادت دارید به پاراگراف قبلی برگردید  و تمرکز خود را از دست می دهید توصیه می کنیم از این روش استفاده کنید.

9- برنامه ریزی روزانه

یکی از بهترین روش ها برای افزایش تمرکز در سال کنکور این است که برای هر روز برنامه ریزی کنید. این برنامه ریزی باید علاوه بر برنامه ریزی کلی باشد. به این معنی که حجم مورد نظر برای مطالعه در یک روز را تعیین کنید. به طور مثال امروز باید 5 صفحه از درس زیست شناسی را بخوانید و 50 تست بزنید. با این کار تمام تمرکز شما صرف پیاده سازی این برنامه خواهد شد.

10- عدم فکر کردن به سایر دروس

قطعا تمام داوطلبان در برخی از دروس قوی و در برخی دیگر ضعیف هستند. در هنگام خواندن دروسی که در آن ها قوی هستید به دروس ضعیف فکر نکنید. زیرا تمرکز شما را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. اگر برنامه ریزی درسی شما بر طبق اصول باشد قطعا به تمام مباحث خواهید رسید.

2.6/5 - (5 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا