مقالات

ترفندهای طلایی برای حفظ دروس کنکور

برای برخی از داوطلبان حفظ دروس کنکور کاری دشواری است. زیرا به دروس فرمولی علاقه دارند. اما برخی دیگر از داوطلبان دارای حافظه ای قوی می باشند و به راحتی دروس حفظی را در خاطر می سپارند. این مطلب برای افرادی ارائه می شود که با تکنیک های مهم در خصوص حفظ دروس کنکور آشنا نیستند.

حفظ دروس کنکور

در این مطلب به ترفندهایی اشاره می کنیم که به راحتی سبب حفظ دروس کنکور می شوند حتی در کلاس کنکور انلاین. غالبا دروس عمومی جنبه حفظیاتی دارند و دروس تخصصی مانند فیزیک ، شیمی و … جنبه فرمولی دارند. دروس حفظی بخش زیادی در منابع کنکور را تشکیل می دهند به همین دلیل توصیه می کنیم آن ها را کنار نگذارید و حتما تلاش خود را برای حفظ دروس کنکور کنید.

دقت در روخوانی

اولین مرحله برای یادگیری دروس ، روخوانی است. بدین منظور باید مبحث مورد نظر را انتخاب کنید و سپس اقدام به روخوانی آن کنید. سرعت روخوانی باید به نحوی باشد که متوجه مفهوم مطلب شوید. در مطالب گذشته تحت عنوان ” تندخوانی در کنکور ” به این نکته اشاره کردیم که تندخوانی می تواند فواید زیادی برای داوطلبان داشته باشد که یکی از مهم ترین آن ها صرفه جویی در زمان است. توصیه می کنیم قبل از اینکه مطلب را به طور عمیق بخوانید ابتدا آن را با سرعت مناسب روخوانی کنید. این موضوع به عنوان اولین قدم در حفظ کردن مطالب است.

مطالعه دقیق و پاراگراف به پاراگراف

یکی دیگر از کارهایی که به منظور حفظ دروس کنکور مورد استفاده قرار می گیرد این است که مطلب مربوطه را به چند پاراگراف تقسیم بندی کنید و هر پاراگراف را به دقت بخوانید. پیشنهاد می کنیم زمانی در حدود 15 الی 20 دقیقه برای هر پاراگراف در نظر بگیرید و به طور دقیق آن را بخوانید تا کاملا موضوع را درک کنید.

حاشیه نویسی

همیشه تاکید کرده ایم که حاشیه نویسی یکی از رموز موفقیت داوطلبان در کنکور سراسری است. بعد از اینکه مطلب مورد نظر را به پاراگراف های متعدد تقسیم بندی کردید و آن را خواندید نوبت به این می رسد تا مهم ترین نکات و برداشت خود را در حاشیه همان پاراگراف بنویسید حتی اگر برداشت شما یک کلمه باشد !

حاشیه نویسی به شما کمک می کند تا در ماه های باقی مانده به کنکور که نوبت مرور دروس است با سرعت بیشتری اقدام به مرور تمام مطالب کنید و یادآوری آن ها در ذهن شما مدت زمان کمتری نیاز داشته باشد.

خط کشیدن زیر نکات مهم

حتما تا به حال تجربه کرده اید هنگامی که در زیر یک مطلب خط می کشید راحت تر آن را به ذهن می سپارید. این تکنیک توسط بسیاری از رتبه های برتر کنکور در سال های گذشته انجام داده اند و نتیجه خوبی کسب کرده اند. بعد از اینکه حاشیه نویسی را انجام دادید باید در زیر مطالبی که از نظر شما مهم هستند خط بکشید تا به راحتی در ذهن شما هک شوند.

توضیح مطلب برای خودتان

پس از اینکه مطلب را با دقت خواندید یا در کلاس کنکور مجازی به ان گوش دادید ، حاشیه نویسی کردید و زیر نکات مهم خط کشیدید باید مطلب را برای خودتان با صدای بلند بخوانید. توضیح دادن مطلب باید همانند یک معلم باشد و میزان صدای شما به قدری بلند باشد که آن را بشنوید. بعد از اینکار باید تلاش کنید که مطلب را حفظ کنید و آن را در حافظه بلند مدت خود بسپارید.

توضیح مطلب برای خودتان

نوشتن مطلب بر روی کاغذ

در بخش قبل به حافظه بلند مدت اشاره کردیم. یکی از مشکلات رایج در بین داوطلبان ، فراموشی است. آن ها اذعان می کنند که هر چه مطالعه می کنند بعد از مدت کوتاهی از ذهن آن ها پاک می شود. برای سپردن مطالب به حافظه بلند مدت خود باید بعد از بلند خواندن مطلب ، اقدام به نوشتن آن بر روی کاغذ کنید. با این کار چشم ، دست و ذهن شما درگیر می شود و نتیجه بهتری کسب خواهید کرد.

خلاصه نویسی کردن

بسیاری از افراد خلاصه نویسی را با حاشیه نویسی اشتباه می گیرند. در صورتی که این موضوع دو روش و عملکرد جداگانه دارد. معمولا حاشیه نویسی برداشت شما از یک مطلب و کد گذاری برای حفظ کردن آن است. اما منظور از خلاصه نویسی این است که یک دفتر بردارید و تمام مواردی که از مطلب مورد نظر فهمیده اید به علاوه نکاتی که در حاشیه کتاب یادداشت کرده اید را وارد آن کنید. در ماه های پایانی کنکور برای مرور مطالب کافی است به سراغ همین دفتر بیایید و اقدام به جمع بندی کنید.

تمرین و تکرار

یکی از مهم ترین راه های مقابله با فراموشی ، تمرین و تکرار است. این یک ترفند عالی برای حفظ دروس کنکور خصوصا در دوره ی کلاس انلاین کنکور محسوب می شود. تکرار و مرور مطالب باید در فواصل زمانی کوتاه رخ دهد تا عملکرد شما در حفظ کردن و یادگیری دروس افزایش یابد .

تمرین و تکرار

نکته پایانی !

داوطلبان کنکور سراسری به دو دسته تقسیم می شوند. اولین دسته افرادی هستند که برای بار اول در کنکور شرکت می کنند و دسته دوم افرادی محسوب می شوند که در کنکور سال های گذشته شکست خورده اند و تصمیم گرفته اند که به طور مجدد شانس خود را در آزمون سراسری امتحان کنند. هر دو دسته باید در طول ماه های مطالعه برای کنکور ، در آزمون های آزمایشی شرکت کنند و نقاط ضعف خود را پیدا کنند. هر موفقیتی به دلیل رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به دست می آید. روش ها و تکنیک های مهمی وجود دارد که به دانش آموزان و داوطلبان کمک می کند که عملکرد خود را بهبود ببخشند و مانند سایر رتبه های برتر ، موفقیت چشمگیری بدست آورند.

یکی از اشتباهاتی که در بین برخی از داوطلبان مشاهده می شود این است که بجای حفظ دروس کنکور ، آن ها را کنار می گذارند زیرا علاقه به حفظ کردن ندارند. در صورتی که این موضوع سبب می شود تراز شما کاهش پیدا کند و سایر رقبا با زمان گذاشتن بر روی حفظ کردن دروس مربوطه ، از شما جلو بیفتند. اکیدا توصیه می کنیم هیچ درسی را کنار نگذارید زیرا به ضرر شما خواهد بود.

3/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا