مشاوره کنکورمقالات

راهکارهای مدیریت انرژی در کنکور

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت داوطلب، مدیریت انرژی در کنکور  محسوب شود. کمبود انرژی نه تنها برای داوطلبان بلکه ممکن است برای افراد عادی نیز رخ دهد. با مواردی که در این مطلب به آن ها اشاره می کنیم قطعا خواهید توانست انرژی خود را مدیریت کنید و در جلسه کنکور عملکرد بهتری از خود نشان دهید. پس با راهکارهای مدیریت انرژی در کنکور همراه باشید.

مدیریت انرژی در کنکور

مدیریت انرژی در کنکور چیست و چه مفهومی دارد ؟ آیا تا به حال در کلاس کنکور آنلاین احساس خستگی و کمبود انرژی کرده اید؟ اغلب داوطلبان در دوران مطالعه برای کنکور دچار مشکلاتی از این دست می شوند. زیرا مدت زمانی که برای مطالعه کنکور و شرکت در کلاس کنکور مجازی  صرف می کنند زیاد است و در برخی از مواقع ممکن است بیش از یکسال باشد. قطعا دانش آموزان و داوطلبان با شاخت راهکارهای مربوط به مدیریت انرژی در کنکور عملکرد و راندمان بهتری خواهند داشت که نتیجه آن کسب رتبه خوب است.

کمبود انرژی در دو حالت قابل بررسی است. حالت اول در جلسه کنکور و حالت دوم در ماه های باقی مانده به کنکور و حضور در کلاس آنلاین کنکور است. اگر بخواهیم در خصوص حالت اول توضیح دهیم باید بگوییم که اغلب داوطلبان انرژی زیادی در هنگام شروع آزمون سراسری صرف می کنند. به طور مثال زمان زیادی برای پاسخگویی به یک سوال در نظر می گیرند و همین امر سبب می شود که توان و انرژی ذهنی آن ها برای پاسخگویی به سوالات بعدی کم شود و احتمال پاسخ غلط نیز افزایش یابد. اما حالت دوم زمانی است که داوطلب در ماه های باقی مانده به کنکور قرار دارد و تلاش می کند تا سرعت مطالعه خود را افزایش دهد. اگر مدیریت انرژی به درستی انجام نشود قطعا در زمان برگزاری کنکور ، توانی برای پاسخ دهی صحیح به سوالات نخواهید داشت.

چرا داوطلبان در ماه های باقی مانده دچار کمبود انرژی می شوند ؟

همان طور که اشاره کردیم اغلب داوطلبان در ماه های باقی مانده به کنکور دچار کمبود انرژی و توان ذهنی و جسمانی می شوند. زیرا تلاش می کنند تا از حداکثر ظرفیت خود برای یادگیری مطالب بیشتر استفاده کنند. علاوه بر این عواملی مانند عدم تحرک ، تغذیه نامناسب و … باعث کمبود انرژی در بدن خواهد شد. این امر سبب می شود که داوطلب نتواند کیفیت مطالعه را حفظ کند.

چرا داوطلبان در ماه های باقی مانده دچار کمبود انرژی می شوند ؟

راهکارهای مدیریت انرژی در کنکور

حل مشکلات جسمانی

قطعا فردی که دچار مشکلات جسمانی از جمله کم خونی ، تیروئید و … است نمی تواند به خوبی مطالب مربوط به کنکور را مطالعه کند و یاد بگیرد. اگر در هنگام درس خواندن متوجه شدید که به طور مزمن دچار کم حوصلگی و کمبود انرژی هستید حتما برای چکاپ نزد پزشک متخصص بروید. حل مشکلات جسمانی ، باعث افزایش انرژی شما می شود و نقش بسیار مهمی در کیفیت یادگیری شما دارد.

تغذیه مناسب

اگر می خواهید انرژی ذهنی شما به طور طبیعی تامین شود باید از مصرف مواد غذایی حاوی قند و شکر بپرهیزید. زیرا این نوع از مواد قندی مصنوعی بوده و می تواند انرژی کاذب را به ذهن شما بدهد. معمولا افراد بعد از مصرف شکر و مواد قندی مصنوعی احساس خواب آلودگی می کنند. یکی دیگر از مواردی که می تواند به مدیریت انرژی در کنکور کمک کند توجه به وعده صبحانه است. متاسفانه برخی از داوطلبان سخت کوش تصور می کنند که هر چقدر زمان زیادی برای مطالعه صرف کنند نتیجه بهتری می گیرند. در صورتی که کیفیت مهم تر از کمیت است. شما باید قبل از هر چیز به تغذیه خود اهمیت دهید تا انرژی مورد نیاز برای ادامه راه را داشته باشید.

مصرف صبحانه 20 % از انرژی کل روز را تامین کند. افرادی که این وعده مهم را نادیده می گیرند تمایل بیشتری به مصرف ناهار و شام دارند که این امر زمینه را برای چاقی و اضافه وزن در آن ها فراهم می کند.

ورزش

معمولا دانش آموزان و داوطلبان سخت کوش ، یک سال قبل از برگزاری آزمون سراسری شروع به مطالعه دروس می کنند. یک سال زمان زیادی است. پس توصیه می کنیم به سلامت خود در طول این زمان اهمیت بدهید. به طور مثال ورزش را فراموش نکنید. چون اغلب داوطلبان در طول این یک سال دارای بالاترین میزان کم تحرکی هستند و به مرور زمان دچار مشکلاتی از قبیل چاقی و اضافه وزن می شوند. چاقی باعث خستگی زودهنگام و در نتیجه کاهش انرژی جسمانی و ذهنی می شود. افراد چاق در جلسه کنکور مشکلات بیشتری را تجربه می کنند.

خواب کافی

به جرات می توان گفت که خواب یکی از بزرگ ترین موهباتی است که خداوند آن را در اختیار انسان قرار داده است. اهمیت دادن به خواب منظم و کافی باعث ترشح هورمون های مفید در بدن می شود. یک فرد کنکوری باید راس ساعت مشخصی بخوابد و راس ساعت تعیین شده نیز از خواب بیدار شود. بی خوابی مخصوصا در شب قبل از کنکور پیامدهای منفی زیادی مانند عدم تمرکز را در پی خواهد داشت.

راهکارهای مدیریت انرژی در کنکور

نکات مهم مدیریت انرژی در کنکور

  • اگر در جلسه کنکور متوجه سوالی شدید که پاسخ آن زمان زیادی از شما می گیرد ، از آن رد شوید و اگر در انتهای آزمون زمان اضافه آوردید به سراغ آن سوال بروید و مشغول حل کردن آن شوید. فراموش نکنید که تعداد سوال های صحیح مهم تر از تعداد سوالاتی است که پاسخ داده اید.
  • در جلسه کنکور به هیچ عنوان افکار منفی به ذهن خود راه ندهید. افکار منفی به عنوان قاتل انرژی شناخته می شوند و می توانند تمام توان و انگیزه شما را از بین ببرند. تلاش کنید تا این افکار را به ذهن خود راه ندهید و تمام تمرکز خود را بر حل سوالات بگذارید.
  • در جلسه کنکور حتما مواد مغذی با خود همراه داشته باشید. همچنین وجود آبمیوه ، آب معدنی و مغزهای مقوی لازم است. اگر احساس خستگی یا افت قند خون داشتید حتما پاسخ دهی به سوالات را متوقف کنید و مقداری از تغذیه را بخورید. اما توجه داشته باشید که زمان را از دست ندهید.
  • یکی از توصیه هایی که تمام کارشناسان به داوطلبان می کنند این است که در هنگام شروع آزمون سراسری از نگاه کردن به تمام سوالات و بررسی آن ها خودداری کنید. زیرا ممکن است به سوالی بربخورید که جزو سوالات سخت باشد و عدم دانستن پاسخ آن باعث بهم ریختگی تمرکز شما شود. بهترین کار این است که پاسخ دهی به سوالات را به ترتیب شروع کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا