آموزشیمشاوره کنکور

بایدها و نبایدهای هفته آخر کنکور

چرا هفته آخر کنکور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟ نکاتی که در این مطلب به آن ها اشاره می کنیم برای افرادی مناسب است که بعد از یک سال تلاش شبانه روزی و بی وفقه قرار است در یک رقابت بزرگ شرکت کنند. بایدها و نبایدها در هفته آخر کنکور را با یکدیگر مرور می کنیم.

هفته آخر کنکور

در هفته آخر کنکور انجام چه کارهایی ضروری است ؟ واقعیت این است که کنکور در کشور ایران تبدیل به یک سد بزرگ و محکم برای پیشرفت جوانان ، داوطلبان و دنش آموزان کلاس کنکور آنلاین شده است. این سد به قدری برای آن ها عظیم است که تصور موفقیت بدون عبور از آن امکان ناپذیر می باشد. در صورتی که بسیاری از افراد موفق جهان توانستند بدون تحصیلات دانشگاهی به رتبه و جایگاه مناسبی برسند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد شرکت در آزمون سراسری را دارید و یک سال برای آن زحمت کشیده اید باید به نکات مهمی در هفته آخر کنکور توجه داشته باشید. زیرا این نکات می تواند شما را به هدف تان که کسب رتبه خوب می باشد نزدیک کند.

دوری از استرس

استرس و عدم تمرکز از مهم ترین و متداول ترین مشکلات در دانش آموزان کنکوری و داوطلبان است. زیرا کنکور برای آن ها یک موقعیت ناشناخته محسوب می شود و این موقعیت باعث افزایش استرس در آن ها خواهد شد. برای رفع اضطراب راهکارهای زیادی وجود دارد که ما در کلاس آنلاین کنکور به آن ها اشاره کردیم ؛ یکی از آن ها عدم فکر کردن به شکست است. متاسفانه داوطلبان برای رفع نگرانی های خود به شکست فکر می کنند و دائما این جمله را برای خود تکرار می کنند که اگر در کنکور قبول نشوم چه ؟ آیا می توانم بدون ورود به دانشگاه ، فردی موفق باشم؟ مرور کردن تمام این سوالات باعث می شود که به طور ناخودآگاه شکست را بپذیرید.

اگر می خواهید اضطرابتان کاهش پیدا کند تلاش کنید. طبق تحقیقات ، ثابت شده است افرادی که کم کاری می کنند بیشتر از سایرین دچار اضطراب و فشار می شوند. پس تلاش خود را ادامه دهید و ناامید نشوید.

هر چه بیشتر در کنکورهای آزمایشی و کلاس کنکور مجازی شرکت کنید نگرانی شما از این موقعیت ناشناخته کمتر می شود. شما می توانید در هفته آخر کنکور ، هر روز در خانه یک آزمون آزمایشی برگزار کنید. در هنگام شرکت در این آزمون خانگی تمام شرایط را مانند جلسه آزمون سراسری بازسازی کنید. بر روی میز و صندلی بنشینید و لباس روز کنکور را بپوشید.

تنظیم ساعت خواب ، خوراک و ورزش

ممکن است در طول یکسالی که خودتان را برای کنکور آماده می کردید شب ها تا دیر وقت به مطالعه می پرداختید و صبح ها مقداری دیرتر بیدار می شدید. در هفته آخر کنکور باید این عادت را کنار بگذارید و شب ها زود بخوابید. همچنین زود بیدار شدن در صبح ها باعث تنظیم سیستم مغزی شما خواهد شد. زیرا جلسه آزمون سراسری صبح زود برگزار می شود و مغز شما باید آمادگی سرویس دهی در این ساعت را پیدا کند. بهترین ساعت برای خوابیدن ساعت 10 و بیدار شدن ساعت 7 صبح است.

یکی از مواردی که بارها به آن اشاره کردیم و یک مطلب جداگانه درباره آن ارائه دادیم تغذیه است. تغذیه کنکوری ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. همیشه توصیه کرده ایم که از مواد مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، مغزها و عسل استفاده کنید. اگر در طول مدت زمانی که برای کنکور مطالعه می کردید این نوع از خوراکی ها را مصرف نکردید توصیه می کنیم در هفته آخر کنکور آن ها در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نکته دیگری که در هفته های باقی مانده به کنکور باید انجام دهید ورزش است. ورزش های آبی مانند شنا از بهترین ورزش ها برای از بین بردن استرس و فشار روحی است. توصیه می کنیم هر روز یا یک روز در میان به استخر بروید و از تاثیر شگفت انگیز آب بر آرامش روانی بهره مند شوید.

تنظیم خواب

مرور کردن و تست زدن

در مطالب گذشته تاکید کردیم که در هنگام مطالعه اقدام به یادداشت برداری و خلاصه نویسی کنید. زیرا این کار باعث می شود که مرور دروس به راحتی و در مدت زمان کوتاهی انجام شود. در هفته پایانی کنکور باید به مرور و تست زنی بپردازید و ذهن خود را درگیر یادگیری مطلب جدید نکنید. مرور کردن دروس از روی یادداشت ها و خلاصه نویسی ها تاثیر زیادی در تثبیت مطالب در ذهن شما دارد.

برنامه ریزی سبک

دانش آموزان و داوطلبان کنکوری به دفعات زیاد با فواید برنامه ریزی آشنا شده اند. برنامه ریزی برای یک سال مطالعه با برنامه ریزی برای یک هفته متفاوت است. برنامه ریزی برای هفته آخر کنکور باید بسیار سبک و کارآمد باشد. یکی از بهترین کارهایی که در این مدت می توانید انجام دهید این است که به سراغ تست هایی بروید که قبلا در آن ها اشکال داشتید.

قبلا توصیه کردیم که از تکنیک ضربدر منها استفاده کنید. به این معنی که در هنگام تست زنی سوالاتی را که پاسخگویی به آن ها برای شما دشوار است را علامت بزنید. حالا وقت آن است که به سراغ سوالات علامت زده شده بروید و آن ها را مرور کنید. البته می توانید نگاهی به سایر تست ها نیز داشته باشید. تست های سال های گذشته و تست های تالیفی کمک زیادی به داوطلب در یادگیری مطالب می کند. بهتر است در هنگام انتخاب کتاب تست و تست زنی توجه داشته باشید که پاسخنامه آن از نوع تشریحی باشد. زیرا خواندن پاسخ ها به طور تشریحی باعث می شود که نکاتی جدید از آن بیاموزید.

برنام ریزی

سخن پایانی !

در برابر مشاوره گرفتن مقاومت نکنید ! این جمله بسیار مهم است. متاسفانه برخی از داوطلبان اعتقادی به مشاوره گرفتن از مشاوران تحصیلی ندارند و تصور می کنند که خودشان می توانند از پس کنکور بربیایند. واقعیت این است که تمام افراد موفق در این آزمون ، از مشاورین تحصیلی کمک گرفته اند و توانستند با استفاده از راهکارهایی که به آن ها داده می شود به هدف خود دست یابند. افرادی که به برنامه ریزی درسی و اجرای آن اعتقاد دارند نیز بیشتر از سایرین موفق خواهند شد. موسسه غرب آنلاین با در اختیار داشتن برترین مشاوران تحصیلی در ایران تلاش می کند تا شما را به هدف تان نزدیک تر کند.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا