مقالات

انواع سهمیه های کنکور + درصد سهمیه

همان طور که می دانید، کنکور 1403 به زودی برگزار می شود و خیلی از عزیزان در پی دانستن نکاتی مانند انواع سهمیه های کنکور هستند. دانستن این سهمیه ها باعث می شود افراد حدس و گمان های بهتری پیرامون رتبه خود داشته باشند؛ زیرا سهمیه ها تاثیر مستقیمی روی رتبه آن ها خواهد گذاشت. بنابراین در این مطلب انواع این سهمیه ها به همراه درصدشان گفته خواهد شد.

لیست سهمیه های کنکور سال 1403

سهمیه های کنکور امسال به صورت خلاصه شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، خانواده شهدا، سهمیه مناطق محروم، سهمیه بهیاران و سهمیه بلایای طبیعی می ‎‌شود. شرایط استفاده و اعمال هر یک از این سهمیه ها با هم متفاوت است و در ادامه آن ها را خواهیم آورد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به دفترچه ثبت نام کنکور 1403 هم مراجعه کنید.

این یعنی اگر جزو سهمیه های فوق هستید، می توانید آن را در زمان ثبت نام کنکور سراسری 1403 در سایت سنجش وارد کنید تا مزایای این موضوع شامل حالتان شود. ظرفیت هر یک از رشته ها طبق قوانین بین این سهمیه ها تقسیم می شود تا راحت تر به چیزی که می خواهید، دست پیدا کنید.

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق در کنکور سراسری امسال شامل مناطق یک تا سه می شود. نتیجه نهایی افراد در کارنامه اولیه آن ها لحاظ خواهد شد. برای نمونه افرادی که در مراکز استان های بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز تحصیل کرده اند، شامل سهمیه منطقه یک می شوند. افرادی که شهرهای کوچک تر بوده اند منطقه دو و دانش آموزان شهرهای دور افتاده و روستاها جزو منطقه سه خواهند بود. بنابراین باید ببینید سه سال اخیر تحصیلی خود را در کدام یک از این بخش های سپری کرده اید.

برای مثال اگر دانش آموزی از سه سال تحصیلی آخر یک سال در شهرهای بزرگ و دو سال در روستا درس خوانده باشد، سهمیه منطقه یک شامل حالش می شود. ضمنا داوطلبانی که معلول از دید بینایی، شنوایی، جسمانی، حرکتی، بینایی، آسیب گفتار و زبان، اتیسم و موارد دیگر هستند و یا افرادی که دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور بوده اند، سهمیه منطقه آن ها سه خواهد بود.

سهمیه ایثارگران 25 درصد

ایثارگران 25 درصدی، چهار دسته از داوطلبان را شامل می شود:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثرها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آن ها
  • خود فرد رزمنده

سهمیه ایثارگران 5 درصدی

سهمیه ایثارگران 5 درصدی یکی از پر متقاضی ترین ها در انواع سهمیه های کنکور به شمار می رود که دو دسته را شامل می شود:

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حضور حداقل 6 ماه داوطلبانه در جبهه

5 درصد از ظرفیت هر رشته به این عزیزان تعلق می گیرد. به این خاطر که تعداد شرکت کنندگان با سهمیه 25 درصدی نسبت به 5 درصدی ها کمتر است، اگر صندلی خالی از آن ها باقی بماند، به این افراد داده خواهد شد. همچنین فراموش نکنید داوطلبان ایثارگری 25 درصد نیازی به وارد کردن کد ایثارگری ندارند، در حالی که نوع دوم باید آن را در سایت سنجش درج کنند.

سهمیه رزمندگان

این هم یکی دیگر از انواع سهمیه های کنکور است که دو دسته را شامل می شود:

  • رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح که حداقل 6 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه را داشته اند.
  • داوطلبانی که زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری در جبهه حضور داشته اند.

سهمیه خانواده شهدا

این نوع از سهمیه شامل افرادی می شود که پدر، مادر، خواهر یا برادر شهید باشند. پس از کسر 30 درصد از ظرفیت داوطلبان ایثارگر، به مقدار تعداد افراد شرکت کننده در این سهمیه ظرفیت آزاد ارائه می شود. آن ها نیز درست مانند ایثارگران 25 درصدی نیازمند وارد کردن کد نخواهند بود.

سهمیه مناطق سیل زده

سیل از بلایای طبیعی است که در سال های گذشته خانه های زیادی را در ایران ویران کرده است. از این رو بر اساس مصوبه ای که صادر شد، این مناطق از یک نوع خاصی از سهمیه استفاده خواهند کرد. حداکثر 5 درصد از سهمیه به صورت مازاد در دانشگاه های روزانه به داوطلبانی که حداقل یکی از سه سال اخیر تحصیل خود را در مناطق سیل زده حضور داشته اند، محاسبه می شود. متقاضیان در این زمینه باید گواهی های معتبر مبنی بر حضور در چنین شرایطی را ارائه کنند که در غیر این صورت، گواهی آن ها لغو می شود و اجازه حضور در امتحان سال آینده را هم نخواهند داشت.

کسب رتبه برتر در کنکور سراسری با شرکت در کلاس کنکور آنلاین

سهمیه مناطق محروم

استان هایی مانند ایلام، بوشهر، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، لرستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد از مناطق محروم به شمار می روند. داوطلبان این استان ها حداقل 40 درصد از ظرفیت کد رشته محل های ناحیه ای، کشوری و قطبی دوره روزانه دانشگاه های مناطق محروم به داوطلبان بومی این استان ها را تصاحب خواهند کرد.

ضمنا 30 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل دانشگاه های علوم پزشکی در رشته های گروه علوم پزشکی به متقاضیان بومی این استان ها داده می شود. محدودیت هایی مانند عدم امکان تغییر رشته و انتقالی برای این داوطلبان در نظر گرفته خواهد شد.

سهمیه بهیاری

در پایان سهمیه بهیاری را در انواع سهمیه های کنکور داریم که برای داوطلبان گروه تجربی است و به منظور پذیرش در رشته پرستاری لحاظ می شود. این سهمیه از سال 1400 به مدت 5 سال و حداکثر برای 5 درصد از ظرفیت کد هر رشته دوره های روزانه حساب می شود. افراد برای استفاده از این سهمیه نیازمند تعهد خدمت به اندازه دو برابر مدت زمان تحصیل خود هستند. داوطلبان این سهمیه باید حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند:

  • برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی
  • داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت شامل دولتی و غیر دولتی به عنوان بهیار در استان محل خدمت
  • داشتن گواهینامه اشتغال به خدمت دولتی یا غیر دولتی به عنوان بهیار در استان محل خدمت
  • داشتن دیپلم بهیاری نظام قدیم آموزش متوسطه (چهار ساله) یا نظام سالی واحدی و ترمی واحدی (سه ساله) که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش باشد.

سخن پایانی؛ میزان تاثیر سهمیه های کنکور

این مطلب در مورد سهمیه های کنکور بود که امیدواریم از آن استفاده کرده باشید. هر یک از این سهمیه ها تاثیر و درصد خاص خود را روی رتبه نهایی کنکور دارند. بنابراین با توجه به درصد هر یک و وارد کردن آن ها در رتبه احتمالی، می توانید رتبه خود را تا حدودی حدس بزنید.

4.1/5 - (7 امتیاز)

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

  1. یک مرتبه اعلام کنید هر که این سهمیه ها را ندارد کنکور ندهد واگر وسعش می‌رسد برود خارج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا