مشاوره کنکور

جدیدترین برنامه ریزی برای عید کنکوری ها 1403

برنامه ریزی برای عید کنکوری ها اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا عید نوروز فرصت طلایی است که مدارس تعطیل هستند و دانش آموزان و داوطلبان کنکور با فراغ بال بیشتری می‌توانند دروس خود را مطالعه کنند. داوطلبان کنکور می‌توانند با یک برنامه ریزی اصولی و صحیح از این بازه زمانی تعطیلات استفاده کنند و برای آمادگی در کنکور مطالعه دقیقی داشته باشند. از 25 اسفند تا 15 فروردین دانش آموزان می‌توانند برنامه مطالعاتی خود را اجرا کنند.

بهترین زمان برنامه ریزی برای عید کنکوری ها

بسیاری از دانش آموزان کلاس کنکور آنلاین و داوطلبان کنکور آشنای چندانی با نحوه برنامه ریزی برای عید ندارند و نمی‌توانند زمان مناسبی را برای مطالعه دروس انتخاب کنند. این افراد بهتر است از یک مشاور کمک بگیرند تا از جدیدترین برنامه های درسی کنکور بهره مند شوند.

چند روز قبل از شروع تعطیلات نوروز بهترین زمان آغاز برنامه ریزی برای عید کنکوری ها است. این برنامه نباید روز عید یا یک روز قبل عید یا حتی چند روز بعد از تعطیلات اجرا شود؛ بلکه دانش آموزان باید قبل از عید و ورود به تعطیلات برنامه ریزی درسی فشرده‌ای را برای نوروز داشته باشد.

دراین بازه زمانی کوتاه نباید انتظار داشت که تمام دروس عقب افتاده را مطالعه کرد؛ بلکه باید در این ایام جمع بندی و مرور برخی از درس‌ها را انجام داد و یا مباحث درسی مشخصی را برای جبران عقب افتادگی و تقویت نقاط قوت درسی انتخاب نمود.

مسائل مهم در نوشتن یک برنامه موفق برای جمع بندی کنکور

برای اینکه بتوان برنامه موفقی را برای جمع بندی کنکور در تعطیلات نوروز پیاده سازی کرد باید چند مورد مهم را مدنظر قرار داد.

1.زمان شروع و پایان برنامه درسی

باید در برنامه ریزی برای عید کنکوری ها زمان شروع و اتمام برنامه درسی تعیین شود؛ برای مثال فرض می‌کنیم برنامه را از 28 اسفند می‌خواهیم آغاز نماییم و تا یک روز قبل از کنکور ادامه بدهیم.

2.رسیدن گره های برنامه

معمولاً در طی پیاده سازی برنامه، گره‌هایی وجود داشته باشد که افراد با آنکه از مسیرهای مختلفی در برنامه حرکت می‌کنند ولی باید به موقع به این گره‌ها برسند. به عنوان مثال فرض می‌کنیم با سه ماشین می‌خواهیم به مسافرت شیراز برویم و 7 صبح با هم قرار می‌گذاریم از تهران حرکت کنیم تا ساعت 2 بعد از ظهر به اصفهان برسیم. هر کدام از ماشین‌ها می‌توانند از مسیرهای مختلف و با سرعت های متفاوت این مسیر را طی کنند؛ ولی باید ساعت 2 بعد از ظهر در اصفهان باشند. در این مثال اولین گره مسافرت، اصفهان است.

در برنامه ریزی نیز آزمون‌های آزمایشی گره‌ها هستند و مهم‌ترین این آزمون‌ها که بعد از برگزار می‌شود و بسیاری از داوطلبان در آن‌ها شرکت می‌کنند شامل آزمون های جامع (جمع بندی پایه و جمع بندی کنکور) تعاونی سنجش، آزمون های جامع (جمع بندی پایه، جمع بندی دوازدهم و جمع بندی کنکور) قلم چی و آزمون های آزمایشی هر یک از موسسات مختلف هستند. از این رو باید مشخص کنید که کدام آزمون‌ها در بازه زمانی عید تا کنکور اهمیت بیشتری دارد و می‌توان از آن ها استفاده بهتری کرد.

3.مشخص کردن  روند کلی برنامه

روند کلی برنامه یعنی اینکه می‌خواهیم مطالعه و جمع بندی را با چه مباحثی آغاز کنیم و با چه مطالبی به پایان برسانیم. برای تصمیم‌گیری در این مورد باید به نکات مهمی توجه کرد.

  • بیشتر موسسات که آزمون برگزار می‌کنند مثل قلم چی، سنجش و گاج برنامه ریزی خاصی دارند که داوطلبان مجبور می‌شوند برنامه درسی عید را با دروس پایه شروع کنند؛ بنابراین اگر برنامه ریزی برای عید کنکوری ها با دروس پایه آغاز شود با بسیاری از آزمون های آزمایشی هماهنگ خواهد بود.
  • نمی‌توان برنامه مطالعاتی را طوری اجرا کرد که با همه آزمون‌ها هماهنگ باشد؛ بنابراین به طور عاقلانه و بدون اینکه بخواهید در تمام آزمون های آزمایشی شرکت کنید باید در آزمون های جامع را شرکت کرد.
  • بسیاری از آزمون ها روی مباحث پایه درسی برای عید تاکید دارند؛ ولی می‌توان برنامه هدفمندتری را نیز پیاده سازی کرد و از ایام تعطیلات نوروز برای مطالعه دروس استفاده نمود.

 

نکات مهم به منظور هدفمندی برنامه ریزی برای عید کنکوری ها

مطالعه هم زمان دروس پایه و مرور مطالب نیم سال دوم دوازدهم به خصوص درس های تخصصی؛ زیرا مباحث نیم سال دوم در دو ماه بهمن و اسفند تدریس می‌شوند و نیاز به مرور دارند.

مطالعه موضوعی دروس عمومی مثل ادبیات فارسی و زبان انگلیسی؛ به عنوان مثال برای مطالعه ادبیات، از موضوع لغت و املا شروع کنید و لغت و املای هر سه کتاب فارسی، دهم، یازدهم و دوازدهم را بخوانید. سپس به مطالعه موضوعاتی مثل تاریخ قرابت معنایی و تاریخ ادبیات بپردازید؛ همچنین برای درس زبان انگلیسی ابتدا واژگان، سپس گرامر و ریدینگ و کلوز و سایر مباحث مطالعه شوند.
لازم به ذکر است در مصوبه جدید کنکور 1403 دروس عمومی از کنکور حذف شده و مطالعه این دروس برای تسلط بهتر در امتحان نهایی و دریافت نمره ی بیست می‌باشد.

نحوه استراحت در برنامه ریزی برای عید کنکوری ها

 نحوه استراحت در برنامه ریزی برای عید کنکوری ها

به طور یقین مطالعه و درس خواندن بدون در نظر گرفتن زمانی برای استراحت بازدهی بالایی نخواهد داشت. به همین دلیل اختصاص دادن مدت زمان مشخصی برای استراحت و تفریح در سال کنکور برای همه داوطلبان کنکور ضروری است. مدت زمان استراحت باید به صورت پراکنده باشد و در حد دو تا سه روز تعیین شود. به عبارت دیگر موقعی که دانش آموز زمان مفیدی را برای مطالعه سپری کرده است و در درس ها پیشرفت خوبی داشته می‌تواند نصف روز یا چند ساعت را به عنوان پاداش به تفریح و استراحت و دید و بازدید اختصاص دهد.

حتی یک یا دو روز ایجاد فاصله بین مطالعه می‌تواند باعث کاهش انگیزه داوطلب شده و به سختی به شرایط قبل برگردد؛ به همین دلیل نباید روزهای استراحت از دو تا روز بیشتر شود. همچنین امکان به بطالت گذراندن وقت نیز وجود دارد که باعث عذاب وجدان داوطلب شده و منجر به عقب افتادن از برنامه درسی خواهد شد. در سال کنکور و برنامه ریزی برای عید کنکوری ها ساعات خواب نیز اهمیت دارد و باید داوطلبان در شب به طور کامل 7 ساعت بخوابند. در شب یادگیری کاهش می‌یابد و صبح زود میزان یادگیری به طور چشمگیر افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود داوطلبان شب ها کمی زودتر بخوابند و روزها زودتر از خواب بیدار شوند.

جمع بندی

درس خواندن در ایام نوروز اولین اولویت داوطلبان کنکور است؛ بنابراین به جای رفتن به مسافرت پیشنهاد می‌شود زمان بیشتری برای مطالعه و مرور دروس اختصاص داده شود. برای برنامه ریزی برای عید کنکوری ها باید یک سری نکات را مدنظر داشت تا از این تعطیلات به نحو احسن برای مطالعه دروس استفاده شود. در این مطلب به موارد مهمی در برنامه ریزی کنکور اشاره کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا